Ställningsbygge , milimetern noggrant ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reiwolf
    Användare
    • april 2012
    • 68

    Ställningsbygge , milimetern noggrant ?

    Om jag ska bygga et ställningsbygge till et 576 liter ( Akvastabil ).
    Hur noggrann är att det blir på milimetern ( höjd) på varje sida ? Någon som har erfarenhet av detta . Tänker att det skulle kunna svårt att få det sågad exakt på milimetern ...
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag brukar såga benen efter golvets lutning så akvariumet hamnar i våg. Men skiljer det sig väldigt lite sågar jag alla ben i samma längd. Du kan ju ha typ liggunderlag eller frigolit mellan bänken och akvariumet också så jämnar det ut sig.

    Det är i princip omöjligt att få alla benen på millimetern med en kapsåg

    Kommentar

    • Reiwolf
      Användare
      • april 2012
      • 68

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Det är i princip omöjligt att få alla benen på millimetern med en kapsåg
      ok, takk for svaret. Er redd for at hvis det skiller en mm eller to, så kan det gå galt. Og treverk er jo ganske så levende, så det kan jo "bevege" seg litt.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Undvik så långt det går att ha en diagonal högre än en annan. Det är viktigare än att det inte lutar i sida (höger/vänster) eller framåt/bakåt.

        Om höger fram och vänster bak är högre eller lägre än vänster fram höger bak blir det skjuvning och bottenglaset riskerar spricka.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Reiwolf
          Användare
          • april 2012
          • 68

          #5
          Tenker ikke så mye på lutning, men mer på at trevirket som karret skal stå på, kan være litt ujevn med noen millimeter her og der. Bruker dere å sette isopor (frigolit) i mellom? Noen som har bilde hvordan dette er løst? Vil ikke risikere at bottenglaset sprekker :-)
          Senast redigerad av Reiwolf; 24 maj 2016, 12:21.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Jag har byggt många bänkar av trä och haft som mest ett 1225 litersakvarium på träbänk. Se till att få bänken i våg så gott det går, var nogrann. Jag har haft frigolit + liggunderlag och bara liggunderlag för att jämna ut mindre ojämnheter.
            Det har fungerat bra för mig i flera år.

            Kommentar

            • Reiwolf
              Användare
              • april 2012
              • 68

              #7
              ok, det var akkurat det jeg lurte på. At frigolit vil jevne ut eventuelle ujevnheter :-) Takk for svar.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Det som Dare redan skrivit är absolut viktigast, att det inte är ojämnt mellan två diagonala hörn för då finns det risk att bottenskivan spricker. En milimeter spelar dock ingen roll.

                Kommentar

                Arbetssätt...