Malaysisk sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laban
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 196

    Malaysisk sandsnäcka

    Hej, har ett 660 malawi kar. För två år sedan tömde jag det helt och det stod tomt i en vecka. Sedan ett år tillbaka har jag fått en explosionsartad population av Malaysisk sandsnäcka. Nu är jag less på dem. Ingen aning om var det kommit ifrån då jag aldrig haft en växt i akvariet. Min teori är att de följt med någon hålsten jag inhandlat.

    Om jag låter karet stå tomt i en vecka, köper ny sand och kokar filtermattan borde väl eländet försvinna?
    Cheers,
    Laban

    "We Fear No Foe" MFC
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ja det borde hjälpa

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      Tack, så får det bli!
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 334

        #4
        Ursprungligen postat av Laban
        Hej, har ett 660 malawi kar. För två år sedan tömde jag det helt och det stod tomt i en vecka. Sedan ett år tillbaka har jag fått en explosionsartad population av Malaysisk sandsnäcka. Nu är jag less på dem. Ingen aning om var det kommit ifrån då jag aldrig haft en växt i akvariet. Min teori är att de följt med någon hålsten jag inhandlat.

        Om jag låter karet stå tomt i en vecka, köper ny sand och kokar filtermattan borde väl eländet försvinna?
        Tveksamt tyvärr, det lär säkert vara några få små snäckor kvar inne i tex pumpen, så när du sedan kör igång igen så börjar de föröka sig...

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ja, snäckor är svåra att bli av med. Om man vill bli av med dem helt. Jag har haft kar stått tomma i månader, sand och pumpar rengjorda och torra, och ändå är de tillbaka. Se till att torka ur karet ordentligt. Kolla siliconfogar. Tror att ägg kan ligga, som sedan väcks till liv i vatten.
          Men just Malaysisk sandsnäcka gör ju nytta också när de borrar runt i sanden och syresätter bottenmaterialet. Äter upp överbliven mat. Många fiskar äter ju också särskilt små snäckor med mjuka skal. Men det är jobbigt när de blir för många förstås. Det jag upplever som särskilt besvärligt är att de sätter igen insug i vissa pumpar.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Du får byta till SA och skaffa Bujurquina. De knaprar snäckor som få. ;-)
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 334

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Du får byta till SA och skaffa Bujurquina. De knaprar snäckor som få. ;-)
              Verkar gå helt fantastiskt att slippa olika sniglar och snäckor med Tanganyikaciklider också.

              Jag kan se lite sniglar inne i ytterfiltren när jag gör rent dem, och någon enstaka gång kan jag se ett tomt skal på sanden men annars hittar jag inga spår. Bra med fiskar som skrapar bort alger från det mesta samt silar sanden.

              Kommentar

              Arbetssätt...