Vilken ska man börja med

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre
    Användare
    • maj 2016
    • 234

    Vilken ska man börja med

    Hej bestämt mig för att köpa tanganyika ciklider men är det nån särskild av tanganyika som är nån mer ny börjar fisk då jag bara haft och har malawi inan.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Pierre
    Hej bestämt mig för att köpa tanganyika ciklider men är det nån särskild av tanganyika som är nån mer ny börjar fisk då jag bara haft och har malawi inan.
    Beror väl lite på vad för typ av fiskar/beteenden du tänkt dig etc, men en liten grupp snäckskalslekare multifaciatus och ett tjugotal-fyrtiotal snäckskal och ett akvarium på typ 30*40cm bottenyta och 20cm i höjd och du kommer få kolonibyggande, revirfighter, yngel etc Lite vattenbyten och ibland lite mat och du har lyckats.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Hur stort akvarium har du? När du bestämde dig för Tanganyika, vad var det som lockade? Har du sett någon fisk du gillade?

      Här har du en artikel som kan hjälpa dig komma igång:


      Här kan du titta runt i artregistret:
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre
        Användare
        • maj 2016
        • 234

        #4
        Karet ligger på ca 325 liter. Ja du va på djurmagazinet i Jönköping här igår och hittade en masa kul fisk fontosor och julidochromis marlieri och altolamprologus calvus med flera och tänkte häftigt såna ska jag ha så jag bestämde mig då att vänta lite med viktoria ciklider då dom är lite knepigare att få tag på här neråt. Men då dom är nya för mig tänkte jag fråga mig fram lite och ta det sakta men säkert framåt.

        Kommentar

        • Pierre
          Användare
          • maj 2016
          • 234

          #5
          Hittade även snäcklekare och tyckte den va kul och titta på så jag startade även ett lite mindre 60 liters och funderade på att ha såna där i. Hoppas det är tillräckligt stort. Tackar för alla kloka ord

          Kommentar

          • Trafter
            Användare
            • oktober 2013
            • 345

            #6
            Hej! Köpte du Frontosorna? De behöver större akvarium är så. Det kan väl gå an om de är små, men 540 liter är väl annars i underkant brukar man väl säga (Har själv inte haft dem, någon annan som kan fylla i?) Marlieri och Calvus fungerar i 325. Tänk bara på att de ockuperar samma yta - stenpartier.
            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

            Kommentar

            • Pierre
              Användare
              • maj 2016
              • 234

              #7
              Nopp har inte köpt några tanga just nu. Aj fasen va ju lite synd men men finns ju massa andra kul och fina tanga med. Är jätte tacksam för alla tips och råd jag kan få om tanganyika ciklider så ös på bara

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Favoriter sedan många år är ju prinsessorna, Neolamprologus brichardi, pulcher m.fl. Riktigt snygga och graciösa fiskar som har stor personlighet. Äldre yngel hjälper till att se efter sina småsyskon så efter ett tag har man fiskar i alla storlekar.
                Den populära N.leleupi kan vara lite besvärlig ibland så den bör man se upp med. Hanar kan ibland vara ganska hårda mot sina honor. Om jag har begripit det rätt så har de ganska kort parbindningstid i naturen och de vuxna fiskarna hittas rätt så glest isär i sjön.

                Kanske det kan vara lämpligt med en eller två grottlekare/stenlevnde arter (Julidochromis, Neolamprologus, Callochromis), några snäcklekare och någon mer frisimmande firre (Callochromis t ex)?

                Kommentar

                • Pierre
                  Användare
                  • maj 2016
                  • 234

                  #9
                  Ooo riktigt vackra fiskar alltihop. Så du menar att den där lilla snäcklekare inte kommer till skada med dom andra störe firrana?

                  Kommentar

                  • Pierre
                    Användare
                    • maj 2016
                    • 234

                    #10
                    Tack David för länkarna suttit som klistrad och läst och snappat upp en hel del info och skrivit ner som mines lappar

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Som medlem kan du dessutom söka runt en del här:
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Pierre
                        Användare
                        • maj 2016
                        • 234

                        #12
                        Tack allihop för alla bra tips och råd nu ska bara burken om silikoneras och sen blir det tanga med.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...