Växjöbor se hit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Växjöbor se hit

    Hej!

    Jag har spånat ett litet tag på att starta en akvarieförening här i Växjö.
    Efter att ha lyssnat runt lite så verkar det som att det finns en förening vilande i Växjö.
    Jag kommer i veckan att ta kontakt med komunen o kolla hur det ligger till med den saken.

    Syftet med föreningen är att mötas o snacka fisk/allmän akvariehållning/ för nybörjare och nördar, alla med akvarieintresse ska känna sig välkomna.

    Samordna aktiviteter som t.e.x besöka odlare och butiker.

    Denna tråd kommer tillsvidare att köras både här och på Zoopet.
    Hej! Jag har spånat ett litet tag på att starta en akvarieförening här i Växjö. Efter att ha lyssnat runt lite så verkar det som att det finns en förening vilande i Växjö. Jag kommer i veckan att ta kontakt med komunen o kolla hur det ligger till med den saken. Syftet med föreningen är att mötas o snacka fisk/allmän


    Då kommer ja direkt till huvudfrågan.

    Finns det ett intresse hos er att starta en akvarieförening för oss i växjö med omnejd?
    Senast redigerad av LN; 14 mars 2010, 13:28.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Jag är intresserad. Visserligen bor jag på Öland men eftersom jag jobbar på Linné så är jag två-tre kvällar i veckan i Växjö och skulle gärna ha lite mer att göra på fritiden där. Helgaktiviteter fungerar dock aldrig/ytterst sällan för mig.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Tedde
      Användare
      • september 2006
      • 100

      #3
      Klart vi ska ha en förening i Växjö, kan ju bara finnas fördelar med detta..
      I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

      Kommentar

      • glasblåsaren
        Användare
        • augusti 2008
        • 81

        #4
        Jättebra ide Larry låter mycket bra

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag bor iof 10 mil från Växjö och lär inte kunna vara med och träffas varje vecka direkt. Men vid särskilda tillfällen såsom eventuella föredrag, resor, månadsmöten m.m. är jag säkert intresserad av att deltaga. Om det nu är OK att vara med även om man inte bor i Växjö. Det verkar ju onekligen finnas mycket ciklidfolk i Växjötrakten, så det hade varit kul att dyka upp ibland.

          /Jocke

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Bra bra
            Klart alla ska känna sig välkomna.

            Glömde påpeka att man behöver inte vara aktiv på något forum för att vara med.
            Ja kommer inom kort försöka fåigång en förenings e-post.
            Tyvärr är ja helkass på datorer men det löser vi

            Ni får hjälpa mig hålla denna tråd långt uppe på listan så att så många som möjligt har möjlighet till en första info. Så att märker ni att tråden kommer långt ner så bumpa den.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • januari 2013
              • 318

              #7
              Kul, jag är med!
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • Wiloboken

                #8
                akvarieförening

                Hänger gärna med på något liknande jag har från Diö att köra så det är inte så långt.

                Kommentar

                • Engelholm Audio
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 366

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Jag bor iof 10 mil från Växjö och lär inte kunna vara med och träffas varje vecka direkt. Men vid särskilda tillfällen såsom eventuella föredrag, resor, månadsmöten m.m. är jag säkert intresserad av att deltaga. Om det nu är OK att vara med även om man inte bor i Växjö. Det verkar ju onekligen finnas mycket ciklidfolk i Växjötrakten, så det hade varit kul att dyka upp ibland.

                  /Jocke
                  Jag säger samma sak som Banderad!
                  Vänliga hälsningar, Pär!
                  CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                  Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Jag är med med också.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Meddelande 1.

                      Det finns ingen vilande akvarieförening i Kultur o fritids arkiv här i Växjö.
                      Skälet är att om en förening har varit helt inaktiv de senaste 5 åren så försvinner de ur registret.

                      Vi måste ju heta någonting oxå o ja har spånat med endel "medlemar" o jag skulle vilja förslå att vi i fortsättningen kallar oss "Växjö Ciklidförening"

                      Ett kort namn som beskriver lite vad vi finns o är.

                      Ja vill på inget sätt vara den som styr o ställer men jag är tills första mötet den som håller i trådarna o bestämmer mötesdatum o så (första mötet håller vi hos mig).

                      Det första mötet behöver handla om att

                      Fastställa namnet
                      Rösta fram en kortsiktig styrelse (vi kan ju välja om vid första årsmötet)

                      Rösta fram en ordförande (lämpligen blir föreningens C/O adress ordförandens tills vi gemenamt bestämmer annat)
                      Rösta fram en sekreterare.
                      Rösta fram en kassör.

                      För att en förenings ska kunna anmälas behöver föreningen stadgar
                      (vi kan ju naturligt vis ändra dessa när vi vill på ett årsmöte)

                      Jag föreslår att styrelsen MINST består av Ordförande, Sekreterare och Kassör.
                      Att styrelsen arbetar fram ett underlag till stadgar
                      Dessa stadgar skickas via e-post till alla er som vill vara med, så att ni kan lämna invändningar om ni känner för det.


                      Det betyder att vi nu har en första färdplan

                      Det vi nu behöver är:

                      Datum för första mötet.

                      Datum då styrelsen är klar med stadgarna

                      Datum då alla ni ska ha tyckt vad ni tycker om stadgarna.

                      Det borde vi kunna fixa ihop på en två/tre veckor från idag o fåiväg anmälan.

                      Ja jo det låter lite trist men ja lovar att efter ett eller ett par möte så blir det 100% snack om våra kar
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Men det ska finnas en kassa om jag inte minns fel. Vi kanske ska kontakta Stig i Gemla för att höra med honom om han vet mer. Personligen tycker jag att vi ska vara bredare än att bara inrikta oss på ciklider. Chansen är nog större att det blir en varaktig förening då.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Meddelande 2

                          Då har jag laddat hem stadgar som vi kan använda som grundplåt o ha som underlag vid första mötet.

                          Har just pratat med Tedde o han kollar upp kostnader för ett bankgiro. Det är möjligt att det är överkurs såhär i början men K&Fritid tycker att det är bra om vi har ett bank/postgiro så att dom kan betala ut ev. bidrag. Vi låter Tedde dra i den tråden så får vi se vart det landar innan vi börjar diskutera alternativ.

                          Kassabok bör i också ha precis som Albin säger. Har ni erfarenhet eller möjlighet att kolla hur en sån kan se ut så vore det toppen att ha framme alternativ till en sådan till första mötet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Bra att vi har olika åsikter Albin.

                            Ja tänker lite såhär om namnet, om vi nischar oss lite lite med ett namn så fångar vi upp akvarister i synnerhet och akvariehållare i allmänhet.
                            Ja sticker med avsikt ut hakan lite så att vi alla får tänka till och för att hålla tempo så att vi inte sitter om ett halvår utan att ha fått igång föreningen.


                            Alla är välkomna det är budskapet.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              blir det schyssta aktiviteter kan jag tänkas delta ibland, fisksnack är dock inget jag åker för hemma hos besök är ju dock alltid kul särskillt med de burkarna som finns i växjötrakten
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...