Tuppfäktning med ciklider?! - varning för känsliga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Tuppfäktning med ciklider?! - varning för känsliga!

    Jag grävde runt på youtube efter filmer på jaggor som vanligt och råkade på en drös filmer där målet såg ut att vara att få cikliderna att slåss... och inga försök gjordes att sära på dem, snarare tvärtom, som om det var en riggad fight!

    Dvs, ett skitlitet kar, två stora bjässar till ciklider, sedan fight. Två ciklider som i princip kämpar för sitt liv att ta över det minimala reviret karet kunde erbjuda dem. Och läser man kommentarerna verkar dessutom akvarister fightas nästan på samma sätt. Den med ondast ciklid vinner typ.

    Med lite avsmak grävde jag vidare på youtube och hittade en hel drös med filmer just då ciklider slåss, just fighterna verkar filmas flitigt. Vad är det för fel på folk egentligen?? Och är det ens lagligt att rigga sånt här?? Känns ju bara stört!

    Själv kan jag iofs tycka att det är lite tufft om fiskar har attityd, men slåss de på allvar så särar man ju på dem direkt. Förutom att det är synd om fiskarna så vill man väl inte ha helt trasiga fiskar heller??

    Här är några av filmerna jag råkade på i alla fall. Tryck play på egen risk, det är inga muntra klipp det här...

    Den här första är helt störd, de knökar ihop en jaguarciklid och en tilapia buttikoferi i ett kar som inte kan vara på mycket mer än 60 liter! och fortsätter bara filma...


    En till film. Den här är jobbig, en buttikoferi igen och en trimac eller flowerhorn, och här har de t.o.m. lagt in musik till eländet Karet är iofs större här men vetskapen om att samma användare har lagt upp en drös filmer av samma slag, med olika fiskar, där en del t.o.m. slutat med dödsfall, filmade sådana, och med musik även där, gör ju att man blir hyfsat irriterad
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Känns som stort djurplågeri
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      fy fan! Lika sjukt som hund kamper.. Ännu är ju inte den sista idioten född!
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Det är nog inte samma hobby som utövas hos dessa herrar som filmat detta. Skulle lika gärna kunnat vara hundar eller tuppar som slåss. De blir nog lika upphetsade av det.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Det är nog inte samma hobby som utövas hos dessa herrar som filmat detta. Skulle lika gärna kunnat vara hundar eller tuppar som slåss. De blir nog lika upphetsade av det.
          så sant så sant sen kan man ju hoppas att något hårt slår ner i skallen på dom så de vaknar upp inser vad i helv... de håller på med
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Hmm,jag håller inte riktigt med.. Försvarar det gör jag knappast men kan heller inte jämföra det med dogfights el dyl. (satsas det deg i cikligfighterna?).

            Handen på hjärtat killar; har det inte killat till lite pojvasker`n i er när era fiskar gör upp om en högre plats i hiarkin el när det hettar till vid brud-limning?? Visst, det är skillnad om det sköts "naturligt" i karet el om syftet , som i videorna som länkas här, bara e för egna (sjuka?) behov. Här har de tagit klivet längre...

            Btw; det minsta man köra för att inte sponsra djurplågeri på tex Youtube är att inte länka till de videosarna.

            http://www.youtube.com/watch?v=lBXdNMARGwQ Nkonde-hanen i filmen här la jag i fast jag typ visste att de skulle ryka ihop. Å nog kickade jag lite på det, måste jag erkänna (e jag störd nu?) Men till mitt försvar var det pga att rädda en ensam Nkonde-hona... Va ett tag en av de mest kollade troffe-videosarna
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Laban
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 196

              #7
              Orkar inte titta på skiten!
              Cheers,
              Laban

              "We Fear No Foe" MFC

              Kommentar

              • algskraparn
                Användare
                • september 2006
                • 159

                #8
                Den första filmen var vidrig, andra kollade jag inte ens på..

                Sen är det skillnad jfrt med Ozrics troffeklipp, de fiskarna har utrymme, andra fiskar att beblanda sig med, inredning att gömma sig i osv + att de är i hemmaakvariet.

                Det är ju det som är en av tjusningarna med att ha malawi / tanganyika i akvariet.. (Lagom) Action mellan lekarna som liknar ett naturligt revirhållande.

                Men som sagt, jag tycker inte att det går att jämföra med att hälla i 2 braxar i en hink och ta upp 1 överlevare... Det är jävligt taskig karma att göra så.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  Flagga filmerna som violent, animal abuse så rapporteras det. Om det kommer in ett gäng anmälningar så försvinner de nog från youtube iallafall.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Detta är vidrigt! Håller med Daniel och anmäler!
                    Förhoppningsvis läggs det inte upp fler länkar till sådana osmakliga klipp!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Djurplågeri!

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Hmm,jag håller inte riktigt med.. Försvarar det gör jag knappast men kan heller inte jämföra det med dogfights el dyl. (satsas det deg i cikligfighterna?).

                        Handen på hjärtat killar; har det inte killat till lite pojvasker`n i er när era fiskar gör upp om en högre plats i hiarkin el när det hettar till vid brud-limning?? Visst, det är skillnad om det sköts "naturligt" i karet el om syftet , som i videorna som länkas här, bara e för egna (sjuka?) behov. Här har de tagit klivet längre...
                        Visst är det kul o se uppgörelser ciklider emellan. Men då 30 cm firrar trängs i en 100 liters balja så är det inte jämförbart. Lite skillnad mot att ha ett 720 där de får åtminstone svängrum, eller hur?

                        Finns en anledning till att de ha slängt ihop dem i ett litet kar.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Se där, jag visste inte att man kunde flagga mot djurplågeri, andra filmen är väck nu, den första, som är klart värst, flaggades och kanske också ryker snart.

                          I övrigt tycker jag inte man på något sätt kan jämföra detta med revirstrider i ett vanligt ciklidkar, där är utgången oftast att en tappar reviret, inte dödsfall. Så det här är på en helt annan nivå. Här handlar det bara om att överleva. Och de gör ju inte heller några försök att stoppa fighterna, tvärtom, allt filmas medan fjällen bara yr.

                          Det läskiga är att det kryllar av liknande filmer på youtube... Nog har man väl ägnat en tanke och spekulerat om en stor ciklid av nån viss art skulle rå på en annan art som sägs vara aggressiv etc, men aldrig att man skulle göra annat än fundera på det. Själv blir man ju tillräckligt nojjig om ens älsklingsfirre får ett jack i stjärtfenan...



                          Angående hur allvarligt såna här fighter är. Tänk på att det är stora kraftiga fiskar, jag tycker inte man kan jämföra detta med små afrikanska ciklider, även om de också är aggressiva så det räcker och blir över. Börjar det flyga fjäll av smällarna då man har såna här kolosser så brukar det vara dags att göra något åt saken. Det kanske inte ser så illa ut alltid men de inre skadornas omfattning kan vi bara spekulera om. Det går snabbt då fiskarna är så här stora kan jag intyga om, jag har tyvärr haft en del tragiska och plötsliga förluster då man har varit lite för oförsiktig, medan man har varit på jobbet har en fisk hunnit stryka med.



                          (Skickar en ursäkt till er som inte noterade varningen och klickade på play av gammal vana)
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            vi har ju tillsammans en ganska stor chans att påverka vad som finns på youtube. förhoppningsvis kan vi minska på idiotin om vi kan begränsa publiciteten för dessa ignoranta uppmärksamhets-sökande personer. så in med er alla ciklidister och rapportera klippen!
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Jag har bara sett lite av den 1a filmen, efter 2 sekunder var det mer intressant att läsa kommentarerna.
                              Det är helt klart inte bara den som filmar som saknar något i de övre regionerna utan även de som kommenterar och har mage att diskutera om det var en rättvis fight osv.
                              Sjukt är ordet..
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...