Hur flyttar man en större firre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Hur flyttar man en större firre

    Min mindre C. festae-hanne hade fått smörj. Eftersom de andra hela tiden nafsade efter den där den låg i ytan och försökte vara diskret, kom jag till att den inte har en chans att återhämta sig i akvariet med de andra fiskarna. Det blev alltså att flytta den för konvalescens i ett eget akvarium. (Får se om de andra fiskarna går med på att den kommer tillbaka sedan.)

    Men hur flytta den? Ta den med händerna tordes jag inte, och håv kändes inte heller bra. För mycket stress för oss bägge, och säkert hinkvis med vatten på både mig och golvet.

    Tänkte att jag testar med en plastkasse (kanske har jag läst om det nånstans, kommer inte ihåg). En svart, eller mörk, hade varit bäst, men i brist på det fick en vit duga. Det gick hur bra som helst, joxade in firren i plastkassen, lät försiktigt vattnet rinna ur kassen och lyfte den ur akvariet. Fisken rörde inte en fena. (Några hål i bottnen på plastkassen för vattnet att rinna ut hade varit ännu bättre.)

    Den går nu i ett eget kar, alltför litet men vad gör man. Samtidigt kom jag åt att kolla data: totallängd 33 cm, kroppshöjd 12 cm, vikt 920 gram.
    Senast redigerad av Mikael W; 16 augusti 2009, 15:20.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag gjorde en flytt av en Jaguarhane (30cm), som hade fått stryk av sin fru (20cm)!

    Det var ett par månader sedan. Jag tömde akvariet till en 1/3 del och tog en stor finmaskig håv. Hur lätt som helst samt "luftfärden" 3meter till det nya akvariet tog bara ett par sekunder.
    Jag inbillar mig att riktigt finmaskiga håvar är mest skonsamma!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Min mindre C. festae-hanne

      ...

      totallängd 33 cm, kroppshöjd 12 cm, vikt 920 gram.
      Men wow! :O Har du några hyfsat färska bilder på den där bjässen innan skadorna? Eller den ännu större hanen? Jag har aldrig sett så stora festae tror jag, jag tyckte magerskrället jag hade för några år sedan var stor och den var nog bara en 25cm om ens det. De ser ruggigt maffiga ut då de är stora, huvudet är på något sätt större i förhållande till kroppen än vad man är van vid på andra arter.


      Angående att flytta stora fiskar. Jag såg en mycket märklig teknik användas av en akvariehandlare då jag bytte in ett par stora påfåglar. Själv körde jag bara ned en håv här hemma och jagade in dem i den, och precis som du var inne på så stänkte jag ner halva rummet... Sedan brottade jag ner dem i en frigolitlåda med ett väldans liv och ännu mer vatten på golvet.

      Akvariehandlaren däremot lade lugnt och försiktigt ned handen i frigolitlådan, fiskarna blev lite ivriga först men lugnade ner sig till slut, varpå han efter ett par försök lyfte upp fiskarna, en och en givetvis, liggandes på sida helt öppet tvärsöver hans handflata, utan att greppa dem alltså. De låg bara helt stilla, som om de var paralyserade, med gapande mun, och rörde inte en fena. Sedan gick han lugnt med dem till dammen där de skulle gå, jag tänkte de skulle sprattla till och åka iväg på golvet men de bara låg där, helt stilla, och sedan lade han ner handen i vattnet, och fiskarna simmade lugnt iväg...

      Hur är detta möjligt??? Är det nåt med balanssinnet då de ligger på sida? De blir förvirrade?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4
        Jag har en sportfiskehåv som jag använder till större fiskar som rockor, cichlor o arowanor.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Leopoldi
          Jag har en sportfiskehåv som jag använder till större fiskar som rockor, cichlor o arowanor.
          Använder just nu en sportfiskehåv och läderhandskar för att flytta 2st ½meters lungfiskar till andra akvarier!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Men wow! :O Har du några hyfsat färska bilder på den där bjässen innan skadorna? Eller den ännu större hanen?
            Ska försöka ta en bild på den store, han måste således ligga på över 1 kg. Borde kanske sätta upp några Fiske förbjudet -skyltar .

            Ursprungligen postat av FI
            Jag har aldrig sett så stora festae tror jag, jag tyckte magerskrället jag hade för några år sedan var stor och den var nog bara en 25cm om ens det. De ser ruggigt maffiga ut då de är stora, huvudet är på något sätt större i förhållande till kroppen än vad man är van vid på andra arter.
            Jepp, också jag har noterat det där med huvudet, men jag trodde att det berodde på att de har vuxit upp i ett kanske för litet akvarium. Men honorna har rätt proportioner.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #7
              Nytagna i all hast, därför tekniskt bristfälliga. Men man får väl en uppfattning...

              Porträtt på hannen.
              alfa-honan
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Dom färgerna skulle göra vilken guldsmed som helst avundsjuk
                koola bilder
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Dom färgerna skulle göra vilken guldsmed som helst avundsjuk
                  koola bilder
                  Tackar! Ja, det är ju inte bara malawi...
                  De är ca 5 år gamla nu.
                  Ska ge dem en handfull räkor som tack för att de poserade.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ja, den är fin! Måste nog skaffa en sådan som sällskap till min Trimac.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Ojoj dom var inte dumma! grymt snygga ju!
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        Snygga Mikael! Få se nu en helbild på bjässarna.


                        Ursprungligen postat av FI
                        Hur är detta möjligt??? Är det nåt med balanssinnet då de ligger på sida? De blir förvirrade?
                        Jag har hört att det har med att handen avger värme till fisken och på så vis blir lugna av någon märklig anledning. Provade just med mina diskusar och det var ju busenkelt!
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        Arbetssätt...