Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorkman
    Användare
    • november 2008
    • 87

    [QUOTE=specmats;784443]
    Ursprungligen postat av Johan F

    -håller med, tycker att den rubriken är missvisande, som exempel har hört alltså hörsägen att Petrochromis inte är lika känslig för soten som Tropheus!? om det nu finns nån sanning i det..Men vad är svårare med Petrochromis? förutsatt att man naturligtvis ger dom rätt förutsättningar som volym, kemi, foder mm
    Instämmer att rubriken blir lite missvisande, kan tycka med den ringa erfarenhet jag har att båda arterna har sina olika svårighetsgrader som kan påminna om varandra, tex uppförandet gentemot artfränder, maten...osv.. troffar är inte lättare.. bara mer vanligare bland akvarieägare än kanske Petro är ... Jag tycker att det förekommer mycket fördomar som ej verkar vara belagda med rätt dokumentering samt det verkar finnas en okunskap om båda arterna som så hos oss i norden. Spekulation och kunskap är två skilda saker kanske man kan säga. Jag har turen att ha kunniga vänner som kan båda arterna och tur är väl det även om det gått åt en del läropeng.

    mvh Björkman
    B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      ett rubrikförslag till, "Petrochromis för den som tycker Tropheus är för billigt"
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        Ursprungligen postat av specmats
        ett rubrikförslag till, "Petrochromis för den som tycker Tropheus är för billigt"
        Den va rätt kul!
        Åas är det väl bara de mindre så som Trewavasae & Famula som kan jämföras med Tropheus i beteende å hållning. Utav de få ggr jag sett de stora varianterna (20cm+) är likheten mkt liten. Är det inte lek i görningen i ett sånt kar påminner det mer om ett lugnt rovmalawi-kar..
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Ja! Skriv en artikel! Även jag som inte har allt för stort intresse av afrikanska ciklider lusläser ju denna tråd

          De påminner mig om CA-ciklider på nåt sätt. Som övriga ciklkider, men lite större, lite aggressivare, lite mer platskrävande och lite bättre

          rubriktips...

          "Är Tropheus för enkelt? Testa Petrochromis!"

          "Petrochromis - för dig som tycker Tropheus är nybörjarfisk"

          "Petrochromis - ciklidhobbyns nya Ferrari"

          "Petrochromis - nya Tropheus"

          "Ny poppisfisk på ingång - Petrochromis"

          kanske?
          Senast redigerad av FI; 04 september 2009, 16:11.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            Ursprungligen postat av FI
            "Petrochromis - ciklidhobbyns nya Ferrari"
            Stadsjeep snarare.

            Jag är nog aptrist men jag föredrar nog hellre "Akvaristiska efarenheter av släktet Petrochromis", "Odling av Petrochromis", "Petrochromis - ett släkte med stor variation" eller möjligen "Det är alltid full fart i ett akvarium med Petrochromis".
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Stadsjeep snarare.

              Jag är nog aptrist men jag föredrar nog hellre "Akvaristiska efarenheter av släktet Petrochromis", "Odling av Petrochromis", "Petrochromis - ett släkte med stor variation" eller möjligen "Det är alltid full fart i ett akvarium med Petrochromis".
              Jo jag också egentligen, jag bara fredagsretas lite, såg att en del började vässa armbågarna

              Själv tycker jag det mest är märkligt att det alltid bildas myter kring fiskar som är svåra att få tag på eller dyra, och det är inte sällan som akvaristerna som håller dessa fiskar kämpar för att myterna ska finnas kvar, som om det skulle göra arten intressantare för dem själva. Skrev en tråd om det tidigare. Enkla, vanliga arter är tydligen tråkiga. (Sneglar mot akvariet och njuter av synen då två vanliga enkla "tråkiga" eldbukar spänner upp sig för varandra)
              Senast redigerad av FI; 04 september 2009, 16:45.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Petrochromis är något mer aggresiv än troffar, ofta. Pga deras storlek så upplevs dom som mer agreesiva då effekten av ett anfall i ett för litet akvarium blir ödesdiger.

                Har man pengar och utrymme och vet hur man ska sköta troffar så kommer det bli enkelt med petrochromis så länge man håller sig till odlat, VF petrochromis och tropheus slutar lätt illa pga parasiter och svåra acklimatiseringar. En burk på 3 meter är att föredra och där hålla runt en 50 djur med bra filterkapacitet.

                Att hålla Vf är alltid svårt oavsett malawi troffar eller pettrisar, odlat är alltid enklare, förutsatt att dom är sjyst uppdragna utan defekter på organ osv pga dåligt foder.

                Är man inte inbiten ciklid idiot till 300% bör man hålla sig från troffar, tycker jag då den egentligen inte är någon direkt lämplig akvariefisk pga sina utrymmeskrav och aggresivitet.
                Petrochromis är tropheusen för den med utrymme och extra pengar.

                Detta är mina personliga åsikter och inget som man behöver hålla med om om man inte vill.

                Personligen tycker jag att det är så att så länge man gör rätt är allt enkelt... det svåra börjar när man tar fel beslut och gör fel =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 269

                  Det kanske är så att Petrochromis-arter rent generellt är rätt olämpliga som akvariefiskar på grund av storleken och aggressiviteten? Frågan är ju om de skulle vara lika svåra att hålla om man hade ett akvarium på X antal tusen liter vatten? Och är det då fisken som är svår eller vi som gör fel helt från början?

                  I övrigt förstår jag inte hela grejen. Fisken ska tydligen klara sig utmärkt på torrfoder (dvs pellets), de kräver bra filtrering (men det är ju automatiserat) och de kräver ett stort akvarium med mycket fisk i. Är det inte snarare så att man numer vet vad som funkar för dessa fiskar och att när man nu vet det så är det betydligt lättare?

                  Hade ju varit en grej om de inte hade ätit något annat än levande föda, svåra att få yngel på osv. Det finns ju uppenbarligen fiskar som är betydligt svårare att få tag på så även där går det ju åt pipan.

                  Fast det här är ju bara min åsikt

                  PS. Antar att pettapetrochromis inte har någon erfarenhet av att odla barber heller och förmodligen skulle misslyckas om han försökte . DS.

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    Vi hade Petrisar i vårat 1225 liters som vi hade för tre år sen. Vi hade 26 Trewavasae, 28 Polyodon, ca 20 Moshi yellow och 12 stycken (fångstplats Nyanza lac) som jag inte kommer på vad de heter. De var sjöodlade och kostade inte mer än troffar snarare tvärtom. Det funkade utmärkt tills vi stoppade ner ett gäng troffar, då kom buken. Efter mycket medicin och en del elände så hade vi 27 stycken tåliga Petrisar kvar. De tog vi till Akvarieleasing, tror att Peter kanske köpte dom och blev Petrisbiten.
                    Vi har kört Malawi nu i ett par år, men jag köpte ett gäng Ilangi (36 småttingar) till sambon som fyller år i morrn. :-)
                    Senast redigerad av maltandis; 04 september 2009, 22:23.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                      heheh jo det var inte lite petrochromisar och du skulle aldrig ha fått detta att fungera för 86 fullvuxena petrochromisar skulle ej kunna simma i denna burk

                      men så länge dom e mindre går det bra )

                      och jo jag köpte dom som du lämnade på leasing polyodonen red fin ubwari blev ingen snäll fisk vid 16-20 cm så mycket kan jag säga

                      hade 2 st kvar som jag sålde för 1 år sedan ))) tror dom var 14-16 st från början

                      ps den ledar hanen på red fin ubwari dödade ca 60 petrochromisar för mig

                      hahahahahahahaah jävla matandis
                      Jag tror att ingen var större än 10cm när vi hade dom, det var Elin som ville ha Polyodonen (så det är hennes fel att 60 veka petrisar fick sätta livet till) Kul att se så stora Petrisar även om det bara är på bild, vi köpte ju nåra rödögda kipili fasciolatus för ngt år sen. 1+3 Det funkade skitbra i en 375a tills hanen fick spelet, första honan var med på noterna och gick med munnen full, men de andra två ville inte ställa upp. Så han smiskade skiten ur honan som redan tuggade (det gick väldigt fort). Petrisar står vi över just nu men det är kul att se bilder på clownerna ;-)
                      Senast redigerad av maltandis; 05 september 2009, 08:59.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                        skit ful bild men du ska få se hur snäll han blev ) och 60 lik senare

                        petrochromis red fin ubwari skall tydligen vara en av dom aggresivaste petrosarna och det kan jag intyga jag blev så trött på han att jag spolade ner honom sen gick det bra bättre & bättre att hålla petrochromisar ))
                        Vi visste att de var väldigt arga och helst inte skulle stoppas i glasburk. Elin ville ha dom ändå, så vi beställde dom och det funkade ju bra för oss. Det var väl värre för dig som fick ta hand om dom när de ville till att leka och hade biffat till sig lite :-)
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          Påminner en hel del om en fuelleborni som fixat läpparna lite (botox antar jag), ser ju snäll och mesig ut. Not! Men säkert snällare än Ubwarin.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • Bjorkman
                            Användare
                            • november 2008
                            • 87

                            Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                            skit ful bild men du ska få se hur snäll han blev ) och 60 lik senare

                            petrochromis red fin ubwari skall tydligen vara en av dom aggresivaste petrosarna och det kan jag intyga jag blev så trött på han att jag spolade ner honom sen gick det bra bättre & bättre att hålla petrochromisar ))

                            Skam den som ger sig!

                            mvh Björkman
                            B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

                            Kommentar

                            • Bjorkman
                              Användare
                              • november 2008
                              • 87

                              Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                              jag trodde jag skulle få vara med om samma sak på polyodon mtoto

                              men det visade sig att denna variant var mycket snällare

                              Jag struntar i vad andra skriver här.. du är vacker!!

                              Magnifik!!

                              mvh Björkman
                              B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

                              Kommentar

                              • Bjorkman
                                Användare
                                • november 2008
                                • 87

                                Ursprungligen postat av pettapetrochromis
                                du får snart ansvaret och ta dessa men vi ska se till att du har 25 st stora petrosar i samma burk minimum

                                ska bli en härlig burk att ha dom i jag gillar måtten 90 djup

                                vi tar en resa till danmark i denna månad

                                och köper in lite härliga vf stora petrosar

                                men som sagt var jag har aldrig hållt blue giant så det kan mycket väl bli så att ledar hanen slaktar ett helt akvarium till slut

                                men det är inget att skämas för i så fall för ingen har tidigare lyckats hehe

                                1 hane kvar e ju ingen merit direkt

                                men utmaningen blir ju intressant tänk om det lyckas )

                                vi har en bra utgångs punkt med dessa polyodon som e 30 cm och inte så mesiga samt texas kipili det är tuffa fiskar och passar nog att ha tillsamans med giant som slag påsar

                                jag har bestämt mig för att ta alla som karsten har så det blir 9 st totalt av giant

                                så 4 giant får du ta +7 polyodon +6 texas kepili +5 yellow mtoto är 22 st kanske vi tar några stora moshi också när vi ändå är där ) 6 st då har vi 28 det blir bra tror jag efter som yellow mtoto inte har sizen ännu

                                men jag tror det blir svårt att få moshina att färga ut med giant tittar du på videon så har dom tappat all färg när dom går i samma akvarium som giant dom har inte så mycket att sägga till om heheh

                                funkar inte det tar vi 10 st texas red fin ubwari från mig dom står pall sen är vi hemma hoppas jag )
                                he he.. Life is good!! I like!!

                                Mvh Björkman
                                B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...