720 L SA Med frigolit bakgrund FORTS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    720 L SA Med frigolit bakgrund FORTS

    Startar en ny tråd för att sammanfatta hela vårat bygge som nu är klart!

    Lägger upp bilder från början till slut på bygget och kommer sen uppdatera med bilder när ny fisk köps.

    ---------------------------------------------------------------------------------------

    I Julas var vi på besök i skåne hos Josephines föräldrar och dom hade ett sällskaps akvarium som man satt åtskilliga timmar och kollade på. Tror det var då som jag började fundera på att skaffa ett eget hemma.

    I vintras (februari) flyttade vi till ny lägenhet och där fanns den perfekta väggen!

    Tyckte faktiskt vi båda två!

    Som liten minns jag min pappas akvarium karriär som gick riktigt bra ända tills hans lilla ängel till femåring (jag), fick för mig att mata fiskarna med något medel han hade bredvid akvariet, vilket resulterade i total död! Förutom en stor L-mal som skänktes till min farfar (som hade ett egen byggt plyfa akvarie på 2,5 meter vilket jag fick reda på nu i dagarna).

    Hur som hellst så bestämdes det att skall vi ha ett akvarie så skall det vara ett "rejält" på 720 L, för jag visste att jag hade ångrat mig och velat ha ett större annars, nu vill jag ju ha ett större iaf så de hjälpte ju inte...

    Begagnat jakten startade och en dag dök det upp ett 720 som lät som en vettig affär.

    Om jag visste om alla timmar jag fått lägga på omsilikonering så hade jag prutat hutlöst på priset!

    Tillslut efter ett misslyckat eget försök till omsilikonering så blev de så småningom gjort ordentligt utav en glasmästare. Lärde mig en hel del dock så nästa gång blir det nog enklare!

    Efter att kollat så att akvariet höll tätt så var de dags för inredning, hade varit och kollat på olika lösningar med BTN men Slimline tilltalade mig inte och 3d Bakgrunderna tycker jag ärligt talat inte är värda priset, inte med min plånbok iaf.

    Genom det här forumet kom jag in på tankarna att bygga en egen bakgrund!

    Var dock osäker då jag sett många hemma gjorda verk som inte alls blivit särskilt lyckade.

    Men sen hittade vi Per_A´s tråd och när jag såg hans frigolit bakgrund och hur snyggt de kan bli så bestämde jag mig för att jag skulle försöka!

    Under hela detta förloppet hade vi också kommit fram till att hålla ett SA akvarie med både större ciklider och kombinera med sällskapsfisk (tetror m,m).

    Ritningar och planer gjordes och sen satte bygget igång!

    Nu tre månader senare så är faktiskt akvariet färdigt och det går tetror och en liten grupp apistogramma cacatuoides (1+2) i. Tanken är att de ska gå jordätare i senare Geopgahus Tabajo Orangehead 3+3. Kommer nog köpa dom efter sommaren.

    En härlig känsla att kolla in på det man lagt så många kvällar (och även en del nätter) på att bygga och känna hur nöjd man är.

    Nästa gång kommer det nog inte ta lika lång tid att bygga med den erfarenhet vi fick under första bygget.

    Men blir det nytt akvarie någon gång så blir de definitivt eget bygge för det är värt all möda!

    Utöver det stora karet har vi undertiden hunnit skaffa oss två mindre kar också ett på 112 L (Asien tema med bettor, kilfläcks rasboror och kuhlii ålar) Och ett 125 L (Ännu en Cacatuoides grupp på 1+3 samt två pitbull pleco)

    Tack till alla som hjälpt oss på resans gång!

    Mvh


    /Fredrik och Josephine
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    ...

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      ,,,

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        ´´´´

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          <<<<

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            kul se att du gjort den projekt din karte.. vad skall du ha fiskar där???
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              """

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                %%%

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Och såhär ser akvariet ut just nu.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Kul att få följa projektet. Ni kanske skulle skriva en artikel om hela projektet i CB?

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Vilket jobb ni lagt ner. Kanonsnyggt

                      Riktigt bra jobbat.

                      Väldokumenterat och som gjort för en artikel i CB. ja har själv gjort några och det är lättare än man kan tro. plita ner några rader och sänd in ihop med era blider.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Markie
                        Användare
                        • september 2008
                        • 512

                        #12
                        Riktigt bra! Kan dock se ett litet fel och det är att soffan är vänd åt fel håll

                        Kommentar

                        • Tom.Nordbeck
                          Användare
                          • juni 2007
                          • 133

                          #13
                          grymt snygg bakgrund, man kanske skulle försöka sig på att göra några moduler ändå.
                          Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Vilket jobb ni lagt ner. Kanonsnyggt

                            Riktigt bra jobbat.

                            Väldokumenterat och som gjort för en artikel i CB. ja har själv gjort några och det är lättare än man kan tro. plita ner några rader och sänd in ihop med era blider.
                            Ja de hade ju faktiskt varit lite roligt.

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Ursprungligen postat av jemmba
                              Riktigt bra! Kan dock se ett litet fel och det är att soffan är vänd åt fel håll
                              Soffan har blivit utbytt som favorit möbel till pallen som står vid fiskarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...