Aqualex Catalog - Lake Tanganyika featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    Aqualex Catalog - Lake Tanganyika featherfins

    Finns det någon här på forumet som har den?
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Ursprungligen postat av jeppehb
    Finns det någon här på forumet som har den?
    Hej

    Finns den? Hittar inte den någonstans på nätet. Kollade också Dähnde Verlag som ger ut Aqualex-böckerna, och A.C.S. Verlag som ger ut Aqualog.
    Däremot finns ju Siefried Looses bok om featherfins (Dähne Verlag), och Cichlid Press har en plansch.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • jeppehb
      Användare
      • februari 2008
      • 124

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      Finns den?
      Det verkar inte så. Sökt som en tok på nätet men den info jag fått måste vara fel... Tack.

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Jag har den.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • jeppehb
          Användare
          • februari 2008
          • 124

          #5
          Ahhh

          Kommentar

          • jeppehb
            Användare
            • februari 2008
            • 124

            #6
            Om du vill ta dej tid och läsa lite så förstår du mitt problem och om du kan hjälpa mej så är du guld värd.

            Om du läser detta:
            Jag behöver hjälp att identifiera min lilla grupp Vf O. Ventralis som enligt säljaren finns på bild i just den boken. Lite rörigt detta, men av alla bilder i böcker och på nätet så ser mina Ventralis ut som M'toto, men det ska tydligen inte vara det, enligt honom ska det finnas en bra bild på just mina Ventralis i denna bok.

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Baserat på den informationen bör det rimligtvis vara Kitumba. Det finns en massa ventralis på bild i boken, men Kitumba är den enda som är lik.

              Förvisso finns det ett flertal andra lokaliteter med väldigt lika utseende, men om han var SÄKER på att det var exakt just den som i boken så råder det ingen tvekan.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • jeppehb
                Användare
                • februari 2008
                • 124

                #8
                Tack så jätte mycket...Då är det bestämt då... för det var precis det han trodde att det var när vi gick igenom hans gamla artlistor häromdagen...
                Men sedan blir man osäker igen när man tittar på denna sida(skrolla ner en bit så finns det Ventralis"kitumba")http://images.google.se/imgres?imgur...a%3DN%26um%3D1

                Och den är ju inte lik... men då litar jag mer på säljaren och boken tror jag.
                Kul att du hade boken, jag trodde inte den existerade ett tag...

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Ursprungligen postat av jonre723
                  Jag har den.
                  Toppen, den måste man skaffa. Vad heter den exakt? Och orkar Du också ge ISSN-numret så ska det väl gå att googla fram den.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Ursprungligen postat av jonre723
                    Jag har den.

                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Toppen, den måste man skaffa. Vad heter den exakt? Och orkar Du också ge ISSN-numret så ska det väl gå att googla fram den.
                    Hej

                    Ursäkta att jag tjatar, men namnet och ISSN-numret på boken skulle kanske hjälpa mig att hitta boken på nätet. Skulle väldigt gärna köpa mig ett ex.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 664

                      #11
                      Någon Aqualex Catalog -Lake Tanganyika featherfins tror jag inte det finns. Däremot "Tanganyikasjöns ciklider" som innefattar alla tanganyikaciklider, inte bara Featherfins. Den har jag framför mig just nu och jag läser:
                      ISBN Dähne Verlag 3-921684-33-1
                      ISBN Bökforlaget AKVARISTEN: 91-86038-10-9
                      (Jodå, felstavat!)

                      Angående Mtoto eller Kitumba är det stört omöjligt att se skillnad på dessa, iallafall på de bilder i böcker och på nätet jag sett. Jag vill t.o.m. påstå att exakt samma bild har påståts var från både Kitumba och Mtoto....
                      Kent i Nol påstod att de F1 Mtoto jag köpte av honom härstammade från VF Mtoto ursprungligen inköpta från, just det: Aquarium Malawi i Örebro! Lite irriterande då att Anders påstår att de aldrig haft några Mtoto-ventralis. Någon har uppenbarligen fel i den här soppan och det gör ju inte saken lättare precis.

                      (Inser just att jag kommenterar ett påstående från Zoopet-tråden du länkade till)
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • jeppehb
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 124

                        #12
                        Ursprungligen postat av 56ovwal
                        Anders påstår att de aldrig haft några Mtoto-ventralis. Någon har uppenbarligen fel i den här soppan och det gör ju inte saken lättare precis.

                        (Inser just att jag kommenterar ett påstående från Zoopet-tråden du länkade till)
                        Ja om det är någon du ska vara irriterad på ska det vara mej, för jag uttryckte mej väldigt fel när jag sa att han aldrig haft Mtoto inne, jag var inne och pratade med Anders idag och det var jag som missuppfattade honom... När vi gick igenom listorna två till tre år tillbaks så fanns det en hel del Ventralis och ingen som ringde någon klocka hos honom förutom Kitumban, och i just denna Aqualex bok fanns den med, han hade haft den i butiken men någon hade tydligen fått den med sig. Jag kan hålla med om att Mtoto är nästan identisk med den jag har, men på de bilder jag sett så har den lite längre bukfenor än "Kitumba", men det kanske skiljer sig lite från fisk till fisk?

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Någon Aqualex Catalog -Lake Tanganyika featherfins tror jag inte det finns. Däremot "Tanganyikasjöns ciklider" som innefattar alla tanganyikaciklider, inte bara Featherfins. Den har jag framför mig just nu och jag läser:
                          ISBN Dähne Verlag 3-921684-33-1
                          ISBN Bökforlaget AKVARISTEN: 91-86038-10-9
                          (Jodå, felstavat!)

                          OK, jag lutar mot samma slutsats, eftersom det inte gick att hitta någon sådan på internet. Boken Du nämner har jag redan.
                          Tack för infon.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...