Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Hur man bygger en energisnål odling.

    Är han kvar än, han som bara fördärvar trådar och hoppar på folk.
    Ja det är han, och jag är kvar fortfarande för att jag tycker att det är skoj att dela med av mina erfarenheter plus att jag är nyfiken på vad Kjell Fohrman sa att han hade berömt mig vid årsmötet som NCS hade, och det är sällan Kjell tar så stora ord i sin mun, men förhoppningsvis så kanske han nämnde hur jag hade byggt upp min odling, så energisnålt som möjligt, ja, det är bara Kjell som har svaret.
    Men jag tänkte försöka förklara för er hur jag byggde upp lokalen.


    Året är 1999 jag hade precis blivit klart med ritningarna på mitt nya hus.
    Och det som jag tyckte var det viktigaste det var källaren, för att där skulle jag bygga upp min lokal till att odla fiskar i, en liten rolig grej när murarna höll på att mura upp väggarna till källaren så kom jag jag på att vi måste flytta en längsgående vägg så att jag fick plats med fyra rader med 60cm djupa baljor och 1 meter emellan som man kunde gå emellan, sagt och gjort vi flyttade väggen 30cm.Så nu var det åtminstone rätt mått på lokalen 50 kvadrat.
    Jag såg till att ventilationen var den rätta, det vill säga att jag skrev på originalritningarna att det skulle rymma 25000 liter vatten som rör sig och är 27 grader, och Eksjöhus som jag köpte huset av fick ta hand om ventilationen, och anpassa den och montera den, allt för att garantin skulle gälla.
    Ja nu så stod lokalen klar, det vill säga det var en ren cement platta, väggar som isolerade med extra tjocka väggar och även under plattan la vi ett extra lager frigolit, allt för att det ska bli tillräckligt bra isolerat, och med fyra brunnar strategiskt utsatta för att underlätta vattenbyte, vatten ledningar indragna med 15mm rör för att få bättre flöde på vattnet. (snabbare vattenbyte, och det var även vattenburen golvvärme plus att värmen som blev över åkte tillbaka till min värmepump på övervåningen, allt för att spara energi.
    Även väggarna var bara leka block.
    Så nu var det bara att sätta igång, att regla upp för väggarna och läkta upp taket och sedan banka på gipsen både på väggar och tak, jag hade även sagt till Eksjöhus att jag skulle ha vattentålig spackel och färg, så där hade jag att göra en vecka med att spackla och måla, sedan pricken över iet så köpte jag ett blått klinkers golv som jag höll på i en vecka att lägga dit dom.
    Aldrig mer lägga klinkersgolv med så små klinkers på 50 kvadrat det tar för lång tid.
    Ja jag lägger ut lite bilder, och vill ni att jag skall fortsätta med min lilla serie så säg gärna till.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 21:56.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jättebra Janne!
    Fortsätt med din intressanta berättelse hur du byggde din energisnåla odling.
    Och glöm inte bilderna. Visa även ditt vattenbytarsystem.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Intressant! Håller själv på med att bygga odlingsrum
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ja då får jag försöka förklara hur jag gjorde med elen.
        Ja för det första så hade jag en elektriker som hjälpte mig från början. han började med att sätt in en egen central till fiskarna med jordfelsbrytare, den jordfelsbrytaren hade jag kopplat till all el i lokalen förutan min sidkanalsfläkt, den hade jag kopplat förbi jordfelsbrytaren, för att den ville jag vara säker på att den alltid fungerade. För att det kunde ju hända att ramperna kunde bli lite fuktiga och då löser jordfelsbrytaren och då had det ju varit katastrof om min luftpump stannade.
        Sedan så drog elektrikern rör innan jag gipsade, och dom rören drog han i taket för att jag ville ha all el i taket, mindre risk att man spiller vatten på elen då.Elktrikern drog tre olika faser i varje fack, jag hade det uppdelat i tre fack taket, så det tre gånger tre alltså 9 faser i taket.
        tre av faserna styrde värmen tre av faserna styrde pumparna och dom andra tre faserna styrde ljuset.
        Sedan var värme faserna kopplade till en huvud brytare vid säkringskåpet så att man kunde köra dom antingen på eller av och även köra med timer som satt i säkringskåpet och även ljuset och pumpfaserna hade egna strömbrytare så man kunde antingen stänga av dom helt eller låta alla vara på.
        Ja sedan så hade jag lysrörramper på varje balja, men dom hade jag bara på när jag ville se på fiskarna. Även takbelysningen som också var kopplade till mina ljusfaser var avstängda när jag inte var där
        DEn belysning som jag hade på för jämnan det 5st spotlight och där var det bara en 9watts lampa på varje spotlight så det blir 9X 5 är lika med 45 watt, det tycker jag är en rätt så bra siffra, så det var ju en energibesparing.
        Jag menar 45 watts belysning för 170 akvarium och 27000 liter vatten.
        Ja det är nästan så att man känner sig som en riktig miljövänJanne
        Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 14:43.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Jag lägger ut lite bilder på hur gångarna med brunnar ser ut, plus lite baljor.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ja jag får väl fortsätta hur jag gjorde för att spara lite mera energi eller vi kan kalla det finjusterade anläggningen.
            Från början så körde jag med min golvärme med tillhörande termostat och en ca 50 st doppvärmare, som jag hade kopplat på min värmefas, och dom körde jag med timern ca 10 timmar per dag, då var det ungefär lagom varmt.Och jag drev det mesta med luft, jag hade väl en ca 10 st innerfilter1200 eheim i dom baljorna där jag hade känsligast fisk typ tropheus och sandciklider.
            Men det kostade ofantligt mycket ström, och som den miljövän som jag är, så tänkte jag att detta går inte, det hade ju inte med att göra att det kostade en massa pengar.
            Ja vad göra, jo jag tänkte om jag sätter i en ca 50st innerfilter med pumphuvuden istället och dom pumparna är på ca 10 watt st.
            Då får jag jag bättre rening och bättre vatten och det är lika med mindre vattenbyte.Plus att pumparna ger värme.
            Så jag tog bort alla mina doppvärmare och tog bort termostaten på min golvvärme och satte en manuell kran istället, köpte 50 st projektpumpar.
            Ja det blev lite kallare framförallt på sommaren när inte golvvärmen var på tillräckligt, men det räckte för mig och framförallt mina fiskar mådde bra.
            Ja jag vet inte ur många watt jag sparade på den åtgärden men det var åtskilliga.
            Jag gjorde en grej till, jag köpte en avfuktare, och där sparade jag in en del till.
            För min ventilationsanläggning var konstrurerad så att om man kom över 55% i fuktighet så var det en fläkt som slog på och då blåste den ut värmen och fukten på utsidan istället, så det tyckte jag var onödigt, så avfuktaren hjälpte mig att hålla nere fuktigheten.
            Hänger ni med, eller förklarar jag dåligt, ni får gärna fråga något om något är oklart.Janne

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              #7
              Wow vilken odlingslokal du har! Sjukt avis! Många smarta lösningar för att få ner kostnader & spara på miljön, kalas!
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                jag får väl ta lite om mina problem jag hade med mitt kommunala vatten.
                Jag bodde på den tiden när jag byggde mitt hus i ett hus några kilometer därifrån detta var 1999, och där hade jag egen brunn, och den var nära att sina på sommaren, så jag tyckte att det skulle bli bra med kommunalt vatten.
                för att det var kommunalt vatten i det nya huset .
                Ja i vilket fall när jag började montera upp mina baljor och börja fylla upp dom och stoppa ner mina fiskar i dom.
                Då märkte jag att mina baljor blev dimmiga, något sådant problem hade jag inte haft förut, ja det verkade som mina baljor aldrig riktigt kom igång.
                Och jag hade flyttat baljorna efter konstens alla regler det vill säga gammalt vatten sand och pumpar som var igång.
                Nästa problem var att fiskarna snurrade runt och dog vid mina vattenbyte, och sist men inte minst 90% av alla yngel blev missbildade och även mina fiskar blandade sig med andra sorter, det har heller aldrig hänt mig innan.
                Ja så höll det väl på i ca ett år, ungefär 50% av mina avelsfiskar dog och det blev en massa missbildade yngel.
                Självklart så frågade jag en massa vad det kunde vara, dom flesta sa att det berodde på kopparn.
                Jag testade det mesta olika vattenberedningsmedel, lufta vattnet, inget hjälpte.
                Tills jag fick den strålande iden att använda ett kolfilter detta var år 2000.
                Jag köpte 2 st callidus filter fyllde på aktivt kol och kopplade på dom på slangen på mitt inkommande vatten.
                Och vips så var alla problem borta, och det såg jag vid det första vattenbytet jag gjorde med filter på, bilder kommer på filtret.
                Men den enda nackdelen med ett sånt filter det var att det tog så lång tid att byta vatten.
                Så jag tänkte hur lösa det, jo jag började leta efter begagnade vattenfilter, jag hittade ett på annons, det var ett automatiskt backspolande filter som dom hade haft till 15 hushåll, det tänkte jag det kommer nog att fungera.
                Sagt och gjort åkte ner till kungsbacka och köpte filtret, hem och tömma ut allt filtermaterial, in till stan och köpa aktivt kol och sand för 5000kr.
                Sedan slänga ner sanden och det aktiva kolet i filtret och montera upp det och ställa in hur ofta filtret skall backspola.
                Jag ställde in det på var sjätte dag och kl 0300 på natten.
                Sedan så körde jag det filtret i 8 år utan att byta kol och det funkade klockrent, lägger in en bild på filtret senare.
                Avslutningsvis jag är helt övertygad att det inte var kopparn som gjorde det, nej, det var något som dom tillsatte på vattenverket, kloramin kanske.
                Och det grundar jag på förgiftningssymtomen på fiskarna att fitrerna inte kom igång, ja, men kloramin är ett bakteriedödande medel, det var ju därför inte mina baljor kom igång.Jag lägger även ut en bild på min lilla yngelavdelnig. Det är 2 st 200 liters balor som är uppdelade i 6 avdelningar och med samma vatten och filtermatta allt för att få en bra vattenkvalite. Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 22:03.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Jag fortsätter med en annan energisparande åtgärd.
                  Eftersom jag har dimensionerat mina filtermattor tillräckligt, så behöver jag aldrig göra rent dom, och jag har aldrig gjort rent dom på 15 år.
                  Ja där sparar man vatten, för att stå och skölja sina 170 mattor varje månad det kostar i vatten och energi.
                  Och vad beror det på, ja framförallt min egentillverkade räkmix som bryts ner naturligt i fitrerna den påverkar säkert en del, märk väl naturligt, jag börjar känna mig mer och mer som en sann naturvän.Sedan att jag kan köpa mina ärtor och räkor från min närmaste mataffär, det är inte fel.
                  Och att mina räkor är närproducerade, det vill säga att dom har som mest resväg från Norge, och mina ärtor kan jag köpa nästan året runt från svenska odlare, ja det är lite skillnad från er som köper pellets och div foder från zooaffärer, där kan jag tänka mig att kommer dom inte från Kina så kommer dom från Amerika, och det blir ju en del resväg som belastar miljön, och jag tror inte att ni som matar med era så kallade färgfoder får fram bättre fiskar än mig.
                  Jag lägger ut lite bilder på fiskar som jag har odlat fram i mina baljor.
                  Inavlade och urvalsodlade i många generationer, Fan det känns bra med en egen tråd, men det gör inget om ni kapar tråden, jag är inte så känslig för sådana saker, det tycker jag bara är ett friskhetstecken att ni tänker i andra banor.Janne
                  Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 20:46.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ja nu börjar det ta slut med dom energisparande åtgärderna.
                    Men om ni vill att jag ska skriva om hur jag löste problemet att koppla in ett automatiskt vattenbytarsystem, utan att tömma baljorna och utan att borra i baljorna plus att mina baljor redan stod uppsatta.
                    Ja vill ni det får ni säga till.Janne

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja nu börjar det ta slut med dom energisparande åtgärderna.
                      Men om ni vill att jag ska skriva om hur jag löste problemet att koppla in ett automatiskt vattenbytarsystem, utan att tömma baljorna och utan att borra i baljorna plus att mina baljor redan stod uppsatta.
                      Ja vill ni det får ni säga till.Janne
                      "till"
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • ljung
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 42

                        #12
                        Riktigt rolig läsning, förstår dock inte riktigt hur filterlösningen fungerar har du ett stort kärl/tank där alla innefiltrerna sitter och sen överrinning mellan karen eller är dem utplacerade i olika kar så alla kar har sitt eget biologiska system.
                        Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av ljung
                          Riktigt rolig läsning, förstår dock inte riktigt hur filterlösningen fungerar har du ett stort kärl/tank där alla innefiltrerna sitter och sen överrinning mellan karen eller är dem utplacerade i olika kar så alla kar har sitt eget biologiska system.
                          Alla kar har egna filter, så det vill säga att alla baljorna har sitt egna biologiska system.
                          Men jag har ett överrinningsystem, det använder jag till mitt automatiska vattenbytarsystem.Janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Jag har faktiskt en energisparande åtgärd som jag har gjort plus att det finns en annan som inte riktigt kom till skott.
                            Det gäller min sidkanalare, jag skaffade ju mer baljor ju längre tiden led.
                            Och till slut så räckte inte min sidkanalare till, så att jag var tvungen att koppla till en sidkanalare till på systemet, nu snackar vi ca 250 slangar som gick till mina filter.
                            Ja jag körde ett tag med två sidkanalare kopplat in på samma luftsystem, den ena drog 550 watt den andra drog 360 watt.
                            Men så tänkte jagja det kanske låter lite otroligt att jag tänkte till.
                            Men om jag kapar alla mina elrör, dom var ungeär 25 till 30 cm långa, då krävs det ju mindre tryck för att få ut luften, och då kanske jag kan ta bort den ena sidkanalaren.
                            Sagt och gjort, jag börjar kapa rören till en ca 17-18cm, ja det var ca 250 st så att det tog lite tid, men efter ett par timmars jobb så var det gjort, koppla bort den sidkanalaren som drog 360 watt.
                            Och det funkade, det kom vatten ur alla elrör, så där blev det en liten mindre miljöpåverkan.
                            Ett annat tips har man en sidkanalare sätt den längst upp i taket, där det är som varmast, då gör det att man tar vara på mera värme.
                            Och det är inga problem att sidkanalaren blir varm.
                            Ett annat tips när du drar en luftledning till din sidkanalare, dra då den i en slinga som så att luften får samma tryck, det vill säga sätt ingen ändpropp utan låt luften gå tillbaka i samma ledning.
                            Ett annat tips när man drar luftledningar se till att komma så nära filterna som möjligt, så att dom sista luftslangarna blir så korta som möjligt, då får du mycket jämnare tryck.
                            En annan grej som jag gjorde, det var att köpa en likadan sidkanalare fast bara enfas och tillhörande elverk som kunde driva min sidkanalare, om det nu skulle bli som det var den 17november ett år, när jag var utan el i 24 timmar, det var ingen rolig grej för mina fiskar.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 11 april 2009, 22:06.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ja den andra åtgärden som inte blev av, det var att göra en liten behållare där mitt utgående vatten gick, där skulle jag dragit in min ledning för inkommande vatten, och lite koppar flänsar som tog upp värmen från mitt utgående vatten till min ledning för inkommande vatten.
                              Ja där finns också en del att spara i miljöns namn.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...