Nytt Malawi Fiskdöd!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smw

    Nytt Malawi Fiskdöd!!!

    hejsan köppte ett malawi kar med 16st ciklider +5 malar.
    hämtade det tio mil bort tog pumpen en fluval 304 ytterfilter med vatten i och fiskarna i en spann.
    När jag komm hem la jag i sand växter och stenar fylde karet 375l till hälften innan jag släpte i fiskarna samt startade pumpen.
    Jag fyllde vattnet bakom bakgrunden BTN Malawi,detta va på kvällen !
    Morgonen efter va vattnet kononklart och fint TVÅ dagar efter bytte jag ca 50-100L vatten Tredje dagen va en mal död Fjärde dagen bytte jag 50-100L vatten dagen efter va en mal till död Sjätte dagen gjorde jag likadant och det resulterade i att en 2st malar till dog..Malawisarna verkade hela tiden att må prima.Jag åkte till djuraffären och berättade detta och blev närmaste utskälld för mina vattenbyten samt köpte ny mat och en svamp med aktivt kol för att ta upp eventuella gifter.ytterligare 1-2veckor ha gått utan några vattenbyte malawisarna har verkat nöjda nen inte varigt särskilt hungriga matat varje dag med samma mat som förra ägaren men knapt hälften av vad han har gett dom.

    För ca 3-4 dagar sen började jag bli väldigt orolig för att dom inte varigt serskilt hungriga och förvårnansvärt lungna.
    Igår ringde min fru och medilade att en malawis har dött??????HJÄLP...

    Körde till zoo afären och koppte ett ph test det visande 7.6 bytte ca100-120L vatten damsög botten noga samt läste en bok om malawissar.

    Skulle kunna va bukvatten sot meen det stämmer avföring samt att fiskarna inte är skygga.

    Min teori är att kanske filtrets stille stånd har orsakat detta ca2tim för jag läste att ex under ett länge strömavbrott ska detta rengöras?????

    Eller tålde dom inte vattenbytet från komunalt till brunnsvatten???

    Vissa fiskar värkar klia sig lite och vara en smula irriterade över detta .
    En rödzebra såg jag igår va svullen vid analöppningen men värkade förövrit vara ok förutom att dom är alla är lite slöa och inte särskit hungriga !!!!!


    Vad är detta???????????????

    Ok vad ska jag göra???????
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Välkommen till forumet!

    Jag har tyvärr begränsad erfarenhet av sjukdomar, hoppas att några med större erfarenhet kan hjälpa till också!

    Ph mellan 7-8,5 är ok för Malawi och inte det som är kritiskt att mäta. Det som är skadligt är Nitrit som bildas från oäten mat och avföring... innan bakteriekulturen i filter och akvarium har bildats kan Nitriten stiga till skadliga nivåer (vilket det är redan vid låga nivåer). När bakterierna kommit igång omvandlas Nitriten till Nitrat vilket inte är skadligt för fiskarna och tas bort via vattenbyten.

    Men för att minska stressen kan man hälla i salt... ca 1dl/100 liter (kolla detta värde genom att söka på forumet innan du häller i). Vill man ändra Ph kan man tillsätta Bikarbonat (men gör inte det nu!!! får det kan förvärra Nitrit nivån kraftigt)

    Du bör göra ett vattenprov på ditt brunnsvatten och kolla vad det innehåller ifall du inte nyligen gjort detta. (både för egen och fiskarnas skull)
    Ett ämne som fiskarna inte tål är koppar... har du nya ledningar eller koppar i vattnet kan detta vara direkt skadligt.

    Vet du vad du har för vatten värden... skriv dessa så kanske du kan få mer exakt hjälp på vad du skall åtgärda.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • smw

      #3
      koppar är ett alternativ då huset är nybyggt har instalerat ett vattenfilter för två månadersen kanske koppar för att vi har haft surt vatten.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Vad är tempen 24-26 eller ? Bytte du med kallt vatten?
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #5
          Nybyggt hus (nya ledningar!)+ eget vatten, tycker att mycket talar för förgiftning. Troligen koppar. Nitritspik skulle möjligen kunna vara fallet, men eftersom du fick med ett använt filter som du förvarade i vatten, tror jag inte det är fallet. Filterbaktierierna tror jag klarar 2 timmar i stillastående vatten.

          Som sagt, jag skulle sätta en slant på kopparförgiftning.

          Sök på forumet efter Callidus kolfilter. Finns även en bra artikel i Ciklidbladet nr2/2008 om detta. Callidus GF med TC-block brukar rekommenderas:
          Senast redigerad av Johan W; 27 februari 2009, 12:18.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Är sanden ny så är det säkerligen en nitritspik. Köp ett test och mät detta.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av smw
              koppar är ett alternativ då huset är nybyggt har instalerat ett vattenfilter för två månadersen kanske koppar för att vi har haft surt vatten.
              OK, det finns filter för detta att köpa... tror ifall du söker i forumet på koppar så kan du hitta mer info om detta. Det var en artikel i Ciklidbladet förra året om just kopparproblem. Vet inte vem som var författare men det måste väl någon här kunna svara på... Ola exempelvis

              Är det några fler som kan komma på vad det kan bero på eller vad man skall göra nu!? Vad jag så i listan på näravande medlemmar så finns det väldigt mycket kompetens inloggat!

              SMW... försök också söka efter trådar där andra haft liknande problem... finns mycket att hitta där!
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Johan W
                Användare
                • maj 2004
                • 266

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Är sanden ny så är det säkerligen en nitritspik. Köp ett test och mät detta.
                Är det inte svårt att konstatera en nitritspik i efterhand. Trodde det var ett ganska snabbt förlopp? (därav namnet 'spik') Och även om man har haft en nitritspik, så kan nitritvärdet efteråt vara relativt lågt?

                Nitritproblem efter tre dagar ... nja, jag vet inte. Tror nog på förgiftning.

                Något i mitt bakhuvud säger att malar kan vara extra känsliga för koppar. Men det kanske bara är en efterkonstruktion för att verifiera det jag tror är orsaken. Kan ju i och för sig vara flera anledningar till att fiskarna dör.
                Senast redigerad av Johan W; 27 februari 2009, 12:35.

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Det finns väl test för koppar också?! Är de tillförlitliga eller är det så att fiskarna reagerar på mindre mängd koppar än man kan mäta?

                  Annars kan det vara en bra idé att köpa test för nitrit och koppar.
                  Vill man sedan testa nitrat kan det också var bra att ha... men det säger mer om hur "smutsigt" vattnet är och är inte farligt för fiskarna, men bör hållas på en rimlig nivå genom vattenbyten.

                  Men mina kunskaper känns fortfarande mer teoretiska än praktiska...
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Johan W
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 266

                    #10
                    Nitrat är tämligen ofarligt upp till ganska höga konc. Göder med kaliumnitrat i växtakvarierna.

                    Kommentar

                    • smw

                      #11
                      tack för allla snabba svar

                      Tror på koppar ska spola länge med kallt vatten samt koka det till en rimlig nivå och tilsätta vattenberedningsmedel i dag!! Tyvär hadde dom inte några koppartest i min närhet!!

                      Kommentar

                      • Johan W
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av smw
                        Tror på koppar ska spola länge med kallt vatten samt koka det till en rimlig nivå och tilsätta vattenberedningsmedel i dag!! Tyvär hadde dom inte några koppartest i min närhet!!
                        Det kan ta år innan det har blivit en beläggning i rören så att koppar inte löser sig. Bättre i och för sig att använda kallvatten som du skriver, men det är inte säkert att det hjälper.

                        Varför ska du koka vattnet, förresten?

                        Jag är ingen fanatisk användare av vattenberedningsmedel, men det är nog inte så dumt i det här fallet.

                        Det går att beställa koppartest. Till exempel:

                        Senast redigerad av Johan W; 27 februari 2009, 13:36.

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej.
                          Sök här på forumet " kloramin " gå sedan till sidan 3,4 och 5 där får du fakta om filter.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Enligt artikeln i Ciklidbladet nr 2/2008 hade Göran Åsterbro endast satt dit ett 40 cm kopparrör som orsakade alla hans problem. Efter att han köpt ett filter från Callidus http://www.callidus.se/1573.html#TC%20Insatsen för runt 1000 kr så löste det sig. TC-Block var det han andvände sig av... testade fört TC varianten men den var inte lika bra som TC-Block.

                            Vill du fortsätta med ciklider kan jag rekommedera att bli medlem i NCS samt passa på att köpa 2008 årgången av Ciklidbladet där bland annat denna artikel på tre helsidor finns. Det var väl 175 kr för alla fyra nummren.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              ta det lugnt med matningen ett tag är fiskarna förgiftade kommer de säkert inte äta så mycket heller, det tar månader innan de svälter ihjäl så försiktig matning typ en liten nypa max varann dag ett tag framöver skulle vara mitt tips tillsammans med vattenbyten med vattenberedningsmedel och bakterier på flaska.....alla nystartade akvarier är känsliga och de största felet alla gör är att mata för mycket direkt och maten som inte äts upp bryts inte ner som den ska och därmed riskerar man att få dåligt vatten....

                              malar är oxå känsligare än malawis mot dåligt vatten och i ett ytterfilter går det mycket fortare att få syrebrist i än i andra filter som lättare kan ta upp syre, så därmed tror jag oxå som Albin
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...