Fjärilsfiasko

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Fjärilsfiasko

    Det är aldrig händelselöst när man har fiskar.

    I mitt 600 liters har jag två par fjärilsciklider. Ena paret är mer storväxta än det andra. För flera månader sedan la det stora paret ägg uppe på en rot i den dominanta Agassizi-hannens revir. Han tackade för dukat bord, jagade bort båda och smaskade i sig kaviar till frukost.

    Herr Agassi tappade sen synen på ett öga och går nu mera under namnet blindstyret i karet och gör ingen nåt förnär. I stället tog sedan mitt kurvciklidpar över och la ägg tre gånger, de två senaste kläcktes och kullarna vallades sedan stolt runt i karet tills alla övriga fiskar i karet fått sin beskärda del av hugg, slag och yngel. Inga yngel klarade sig.

    Sedan flyttade kurvcikliderna till ett annat kar för att prova lyckan där.

    Då la det lilla fjärilsparet ägg på en liten sten i kurvciklidernas gamla grop i sanden. Ynglen kläcktes i fredags. Sedan dess har de kämpat för att freda sitt lilla hörn från akvariets övriga invånare. I morse var alla yngel uppätna.

    Under tiden har det stora fjärilsparet pustat på sin gamla plats uppe på roten.

    Så nu var det dags för det stora paret att lägga sina ägg utan hot från herr Agassizi. Men icke.

    Stora herr fjäril har tydligen inte fått komma till skott med fru storfjäril trots en ytterst välputsad rot. Det som jag trott var vanligt revirgränskäbbel visade sig nu tydligen handlat om att han lustat efter lilla fru fjäril. Lättfotat ska det va tänkte han och pangade på trötta herr lillfjäril.

    O muy macho, tänkte lilla fru fjäril och vek ut sig för herr storfjäril när herr lillfjäril fått smisk och backat in bland svärdplantorna.

    Så nu står gamla fru storfjäril med romstinn mage och ser sin gamle gubbe putsa stenen med fru lillfjäril. Och om herr lillfjäril visar sig får han pisk av både herrstorfjäril, exfru storfjäril och exfru lillfjäril.

    Vilken intrig, vad kan ske härnäst?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Ciklicollector
    Användare
    • juni 2008
    • 129

    #2
    .

    var ingen dålig berättelse.
    Tur är väl att fjärilar ytterst sällan jagar ihjäl motståndare.

    Du får väl flytta singel hanen o singel honan till ett annat kar om du kan.
    Kanske till samma kar som kurvcikliden.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      mina ytterst dumma fjärilar lade igår ägg helt öppet mitt på den stora roten i mitt 80liters. Schysst kaviar för mina rödmunstetror...
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Olorin - du borde slå dig i lag med Per Bjellert och utveckla denna litterära genre - "Småciklidsböcker - drama ur verkliga livet!" Trevlig läsning och gott med ett garv så här på kvällen - även om du kanske hellre skulle vilja ha yngel kvar så har du ändå förgyllt tillvaron för några med storyn. Tack!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Olorin - du borde slå dig i lag med Per Bjellert och utveckla denna litterära genre - "Småciklidsböcker - drama ur verkliga livet!" Trevlig läsning och gott med ett garv så här på kvällen - även om du kanske hellre skulle vilja ha yngel kvar så har du ändå förgyllt tillvaron för några med storyn. Tack!
          Ingen fara, jag har inga mer kar att ha yngel i så det får gå naturens gång för alla som lägger ägg i samlingskaret. Dessutom har man ju läst en massa skräckpropaganda om fiskodlarens lott
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Så sant - så sant! Och tänk att det alltid ska saknas kar...
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              En strålande berättelse

              Sänd den till CB.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Inte samma schwung i språket, men delade erfarenheter... det blev en följetong även hos mig.

                Inredde för ett tag sedan ett odlingskar för ett gäng fjärilar. Stoppade ner 4 hannar och sju honor, rätt nyligen könsmogna och därmed rätt små. Tänkte mig att det kunde bli tre par av det i ett 130-liters kar. Planeringen funkade så långt, vilket bild ett visar. Revir nr 1 togs först, sedan kom nr 2 och efter att ha flyttat


                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Intressant tråd från dig där Patrik, men hur gick det sen? Fick du det att funka eller gav du upp? Tråden slutade när det blev intressant.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    hej!
                    Jag har frisimmande yngel från mina fjärilar/ Ann-Mari

                    Kommentar

                    • Erik Wikström
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 127

                      #11
                      Bra skrivet! mera sånt! det är det som är kul att läsa i cb ist för jag har ett 500 liters med 2 kraftpaket och jag matar mina malawi med räkmix. Typ voho så intressant..
                      Mvh Erik

                      Kommentar

                      • fishweed
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 434

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Wikström
                        Bra skrivet! mera sånt! det är det som är kul att läsa i cb ist för jag har ett 500 liters med 2 kraftpaket och jag matar mina malawi med räkmix. Typ voho så intressant..
                        så det finns ingen dokusåpa i norrländska malawikar?
                        hur googlar man efter ett liv?

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Tack ska ni ha, men äras den som äras bör. Per Bjellert är skaparen av genren "dvärgciklid-drama". Det här vara bara en blek kopia av hans epos.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Intressant tråd från dig där Patrik, men hur gick det sen? Fick du det att funka eller gav du upp? Tråden slutade när det blev intressant.
                            Fick det inte att funka med tre par i karet. De bytte partners för ofta. Mestadels hannarna som vaktar rom och yngel, honorna drar runt och ställer till oreda. Funkar betydligt bättre med ett par i enskilt kar. Fast efter ca 200 lekar och ca 100 uppdragna yngel lurar jag på om min strategi att föräldrarna själva SKA ta hand om ynglen är riktig... ...undrar hur fanken de överlever i naturen. Fjärilen är en svår fisk, så enkelt är det. Har fått det bekräftat från många håll, senast av det som finns att läsa i Cichlid Atlas.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Tack ska ni ha, men äras den som äras bör. Per Bjellert är skaparen av genren "dvärgciklid-drama". Det här vara bara en blek kopia av hans epos.
                              Per var outstanding - men så blek var du trots allt inte. Alla stora författare tar intryck av varandra vet du väl!?

                              Funderar lite på dvärgisar, men blir lite fundersam på vad de egentligen behöver OCH att många säger att de är så svåra. Vill ju förståss ha yngel av dem! Har en balja på pass 90-100 liter - borde funka till ett par eller? Vet inte om man törs försöka med flera efter de dramer noi har återberättat. Skulle vilja ha lite mer i karet typ. corydoras och ev. tetror, men då kan man väl glömma yngel?
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...