Vad ska konduktiviteten ligga på för SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Vad ska konduktiviteten ligga på för SA?

    Har precis köpt mig en PH-meter och som bonus kan den mäta konduktiviteten. Nån som vet vad man ska ha för konduktivitet i ett sydamerikakar för apistogrammor?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    Det varierar ju väldeliga från olika områden men runt Rio Negro i svartvatten så ligger det på 10-15 microsiemens.

    Sen beror det ju på vad du har i kranen?...många apristogramma funkar ju bra i stockholmsvatten ialla fall på ca 200 microsiemens. Men vill man leka dom och få bra kläckning så bör man nog sänka.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      I kranen hade jag 35 microsiemens, i osmosvattnet hade jag 5 och i karet cirka 400. Då är det kanske väl salt i karet då. Det är ju en rest sen jag hade problem och saltade för att se om jag kunde få bort "sjukan". Det här tyder ju på att jag inte ska tillföra närsalter om man ska ha de värden som du föreslår. Men det blir ju ett väldigt svajjigt vatten utan nåt i är jag rädd för.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        I kranen hade jag 35 microsiemens, i osmosvattnet hade jag 5 och i karet cirka 400. Då är det kanske väl salt i karet då. Det är ju en rest sen jag hade problem och saltade för att se om jag kunde få bort "sjukan". Det här tyder ju på att jag inte ska tillföra närsalter om man ska ha de värden som du föreslår. Men det blir ju ett väldigt svajjigt vatten utan nåt i är jag rädd för.
        Hej!
        Konduktiviteten eller ledningstalet är många gånger mkt missvisande.
        Allt som är vattenlösligt ger utslag i mätningarna dvs både för fisken bra som dåliga ämnen. Med en osmosapparat får man bort mkt dåliga ämnen men vattnet är dött och har ingen buffertverkan. Har man ett lågt ledningstal från vattenverket är det bara att tacka.
        Lite salt i karet är aldrig fel för det osmiska trycket och SA ciklider har generellt svaga slemsekret som gynnas. 1400 microsiemens hade en kompis en gång vid rekordodling av diskus 240 ungar i en kull.
        Själv fick jag 450 st fjärilsciklider i en kull med 1100 ms.

        Mvh Anders
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Hej!
          Konduktiviteten eller ledningstalet är många gånger mkt missvisande.
          Allt som är vattenlösligt ger utslag i mätningarna dvs både för fisken bra som dåliga ämnen.
          vad menar du?

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av Leopoldi
            vad menar du?
            Hej!
            Matade precis fiskarna.
            Ledningstal eller konduktivitet i ett akvarievatten är inte alltid så intressant förutsatt att övriga kvalitetsvärden är rätt.
            Min norm för god vattenkvalitet är: leken och resultatet av denna.
            Vi kan mäta 5-10 olika vatten parametrar men fisken påverkas av betydligt fler. Att mäta de lösta salterna i ett vatten med ström är i vissa fall ingen sanning för god vattenkvalitet. Exemplen i tidigare inlägg visar att när ägg antalet som är maximalt för arten sen kläcker 100% så är vattnet av god kvalitet. När sen det blir 100% frisim av larverna som kläckt finns inget att klaga på. De nämnda exemplen hade dessutom mycket jämn tillväxt och inga bortfall eller krokiga ungar med andra ord ett optimalt utfall med ledningstal högt över vad som borde anses " optimalt". / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • april 2002
              • 382

              #7
              Ursprungligen postat av Olorin
              I kranen hade jag 35 microsiemens
              Låter otroligt lågt för att vara ett komunalt vatten, kalibrerade du mätaren mot en kalibreringsvätska (lämplig kalbr.vätska 85µS) om du har ett vatten med mycket låg konduktivitet och temperaturen ska vara ungefär det samma som det vatten du ska mäta (skala finns på flaskan med kalibr.vätska).

              Ursprungligen postat av Anders i Askim
              1400 microsiemens hade en kompis en gång vid rekordodling av diskus 240 ungar i en kull.
              Själv fick jag 450 st fjärilsciklider i en kull med 1100 ms.
              Det beror väl på vad för salter vattnet innehåller.

              Typiskt svartvatten; 5-15 µS/cm
              Typiskt klarvatten; 20-60 µS/cm
              Typiskt vitvatten; 50-200 µS/cm

              Den typ av vatten som det finns mest utav i Sydamerika är vitvatten som sedan följs utav klarvatten och sist svartvatten, de flesta fiskarterna i handeln kommer från de två förstnämnda, även Diskus och Apistogrammor.
              P. leopoldi tex. kommer från Rio xingu (klarvatten) som har ett pH runt 6,5 och en konduktivitet mellan 20-40 µS/cm beroende på årstid, vattentemp mellan 29-32 C året runt utom i den övre delen.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • botu
                Användare
                • november 2007
                • 25

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                I kranen hade jag 35 microsiemens, i osmosvattnet hade jag 5 och i karet cirka 400. Då är det kanske väl salt i karet då. Det är ju en rest sen jag hade problem och saltade för att se om jag kunde få bort "sjukan". Det här tyder ju på att jag inte ska tillföra närsalter om man ska ha de värden som du föreslår. Men det blir ju ett väldigt svajjigt vatten utan nåt i är jag rädd för.
                Om du har så lite som 35 microsiemens i kranen så är inte det vattnet drickbart eftersom det saknar salter och torkar ur kroppen, det borde snarare vara 350 microsiemens. Är det millisiemens/meter eller microsiemens/cm du mäter? Jag tror att mätområdet spelar dig ett spratt.
                Senast redigerad av botu; 27 augusti 2008, 22:22.

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Det beror väl på vad för salter vattnet innehåller?

                  Hej!
                  Helt rätt. Själv saltar jag med Jozo utan jod med gott resultat dvs "ren natriumklorid" men har oxå kört ektozonsalt utan att märka någon skillnad på SA. Använder vi rent kranvatten så har vi dålig koll på vad det är som mäter.
                  Gbg vattnet låg runt 220-250 microsiemens om jag inte minns fel.
                  När kompisen och jag märkte att det inte fanns något samband mellan lek/yngelresultat med mätvärdet för konduktivitet så åkte mätutrustningen ut.
                  Mvh Anders
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #10
                    Ursprungligen postat av botu
                    Om du har så lite som 35 microsiemens i kranen så är inte det vattnet drickbart eftersom det saknar salter och torkar ur kroppen
                    OT:
                    Nja, det där att saltfattigt vatten skulle vara farligt att dricka är en myt - såvida du inte dricker mycket stora mängder på kort tid.

                    Dricker du mycket stora mängder av vatten på kort tid - även 'vanligt' kranvatten så kan du bli vattenintoxikerad. Det krävs lite mindre vatten om det är saltfattigt, men fortfarande mycket stora volymer på kort tid.

                    Den akuta risken är att du späder ut Na+ i kroppen, särskilt om du samtidigt förlorar salter via tex svettning. Osmotiska krafter drar då in vatten i cellerna, vilka sväller och kan skadas. Svullnad i hjärnan kan leda till döden. I Läkartidningen var det tidigare i år en artikel om två fall (från samma gym!) där spinningutövare druckit sig vattenintoxikerade under sina träningspass (båda överlevde). Men det är mycket, mycket ovanligt.

                    Dricker du uppemot tio liter vatten på några minuter, och lyckas behålla det, ligger du illa till. Det har inträffat dödsfall under vattendrickartävlingar.

                    Men om du dricker osmosvatten i normala mängder och äter normalt är det inte farligt. Du får dina salter även via maten.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 27 augusti 2008, 23:49.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Jodå jag kalibrerade manicken och kände mig komfortabel med det eftersom mitt osmosvatten gav 5 microsiemens ungefär och den är väl inte hundraprocentig. Blev förvånad över att kranen höll 35-40 eftersom det är erkänt fyllt av kloramin, men när det låg på mellan 200 och 500 i mina kar som jag saltat en aning och dessutom får lite PMDD så tyckte jag att det verkade som att manicken är pålitlig.

                      Fick tipset att mäta konduktiviteten av en diskusodlare som ett mått på att få ett stabilare vatten vid lågt PH, utan några salter sa han att det var lätt att få vattnet att krascha.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Fick tipset att mäta konduktiviteten av en diskusodlare som ett mått på att få ett stabilare vatten vid lågt PH, utan några salter sa han att det var lätt att få vattnet att krascha.

                        Vad menar du/diskusodlaren?
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Jodå jag kalibrerade manicken och kände mig komfortabel med det eftersom mitt osmosvatten gav 5 microsiemens ungefär och den är väl inte hundraprocentig. Blev förvånad över att kranen höll 35-40 eftersom det är erkänt fyllt av kloramin, men när det låg på mellan 200 och 500 i mina kar som jag saltat en aning och dessutom får lite PMDD så tyckte jag att det verkade som att manicken är pålitlig.

                          Fick tipset att mäta konduktiviteten av en diskusodlare som ett mått på att få ett stabilare vatten vid lågt PH, utan några salter sa han att det var lätt att få vattnet att krascha.
                          jag tvivlar lite på din mätare, att kranvattnet skulle ligga så lågt betyder ju att vattenverket skulle dra ner det så lågt, för helgasjön är väl knappats saltfri?

                          köp en flaska dest vatten och kolla vad den ligger på....

                          mvh

                          Peter
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Jo, lite märkligt är det med tanke på att kranvattnet är fullt av kloramin. Får göra en ny mätning, jag kanske blandade ihop proverna.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              har gjort en ny kond mätning på mitt kranvatten och dagens resultat var 196. i karen var det nästan precis samma som sist så jag måste blandat ihop proverna.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...