Behövs växtnäring i Malawikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #76
    Här hittade jag bevis på att Tom Barr har fel =)


    "crossed fluorescent germicide tube (254 nm, 30 W, diameter of the tube of 26 mm). "

    "UV treatment without peroxide yielded 100 % degradation of Fe(III)-EDTA in 40 minutes of reaction"

    Så vi kan nog bordlägga denna fråga. UV-C förstör järnkelat, precis som hobbyister även ser i sina burkar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Blueartic
      Användare
      • november 2007
      • 91

      #77
      Ursprungligen postat av defdac
      Här hittade jag bevis på att Tom Barr har fel =)


      "crossed fluorescent germicide tube (254 nm, 30 W, diameter of the tube of 26 mm). "

      "UV treatment without peroxide yielded 100 % degradation of Fe(III)-EDTA in 40 minutes of reaction"

      Så vi kan nog bordlägga denna fråga. UV-C förstör järnkelat, precis som hobbyister även ser i sina burkar.
      Då är det väll mitt Uvc som förstör järnet,för jag kör uvc dygnet runt.
      Tackar Defdac..suverän information.
      En till fråga, i USA ser man att många doserar järn varje dag för att konstant hålla nivån i vattnet på 0,1-0,2 vad har du för synpunkt på detta?
      Mvh Stefan
      720l Malawi
      Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #78
        Ursprungligen postat av defdac
        Här hittade jag bevis på att Tom Barr har fel =)


        "crossed fluorescent germicide tube (254 nm, 30 W, diameter of the tube of 26 mm). "

        "UV treatment without peroxide yielded 100 % degradation of Fe(III)-EDTA in 40 minutes of reaction"

        Så vi kan nog bordlägga denna fråga. UV-C förstör järnkelat, precis som hobbyister även ser i sina burkar.
        Hmm. Får ta en extra fundering kring min gödningsregim här, har UV-C igång dygnet runt i vissa burkar. Kanske måste jag jobba mer med bottensubstrat för att få igång saker verkligt bra. Växer gör det i allafall, men inte med racerfart. Intressant att det står att H2O2 fördärvar EDTA också. Om jag inte minns fel är detta väteperoxid, och det använder man ju till hemmagjorda oxydatorer. Kasselmann har ju kört sådana i sina kar, så på något sätt ska man väl kunna gå runt det.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 januari 2008, 08:55.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #79
          En till fråga, i USA ser man att många doserar järn varje dag för att konstant hålla nivån i vattnet på 0,1-0,2 vad har du för synpunkt på detta?
          Effekten man ser av att UVC-filter grillar kelat borde bli betydligt mindre med dagliga doser t ex just när ljuset går på.

          Har man ett järn/mineralrikt substrat tippar jag på man att kanske inte ser effekten av UVC alls som Patrik nämner.

          Effekten vi pratar om är väldigt tydlig på framförallt snabbväxande stängselväxter - bleka nya skott.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #80
            Ursprungligen postat av defdac
            Effekten vi pratar om är väldigt tydlig på framförallt snabbväxande stängselväxter - bleka nya skott.
            Där ligger nog en stor förklaring till att mina C. aquatica gått ner sig. De är de enda växterna hittills som verkligen gått åt skogen. Var misstänksam mot att testa dem utan CO2, men gjorde det ändå - en del nya men bleka små skott kom det, men sedan har de sakta tynat bort. Stoppade över några skott i en verklig mjukvatten-burk (där jag inte kör med UV-C) och där tar de sig trots kasst ljus.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Blueartic
              Användare
              • november 2007
              • 91

              #81
              Hej!
              Bestämde mej för att göra ett test angånde Uvc och järn.
              Med uvc igång gjorde fulldos micro till 0,1 fe efter ca.två timmar inget uppmättbart Fe.
              Med uvc avstängd fulldos till 0,1 fe kollade fe halt efter 24 timmar fortfarande0,1 fe efter 36 timmar fortfarande mätbart slog på Uvc efter två timmar ingen uppmätbar fe halt.
              Detta tycker jag bevisar ännu en gång att Uvc förstör kelatet så järnet inte blir tillgängligt för växterna i vattnet.
              Mvh Stefan
              720l Malawi
              Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #82
                Skoj =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #83
                  Och där kom förklaringen till att allt micro jag stoppade i västafrikaburken bara försvann, synd att det är nerlagt nu så jag inte kan testa utan uv-cn.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...