Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Apistogrammatråden

    Om några veckor får jag igång några mindre kar, och tänker då införskaffa några Apistogramma-arter. Min tanke med denna tråd är att vi som håller/är intresserade av att hålla dvärgciklid-arter från Sydamerika i våra kar kan utbyta erfaranheter här (man skulle ju även kunna tänka sig att vi tar upp Crenicara och Microgeophagus här). Det vore även kul om ni som redan har dvärgciklider från Sydamerika la upp lite bilder på era kar här. Jag vet inte om det finns något intresse för en sådan här tråd, men detta är i alla fall ett försök....

    /Jocke
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    KUL!

    Har själv just nu bara en fjärilsciklidhane, men har funderingar på att skaffa mig en hel koloni till mitt 720 liters diskuskar. Hur många kan man tänkas köpa? 3 par?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jag har ingen personlig erfaranhet av fjärilsciklider men jag pratade med en nere på föreningen som sa att han hade haft en massa par i ett 500 liters för några år sedan (flera kullar som hade växt upp i karet). Reviren hade inte varit större än 10*10 cm. Så det borde väl definitivt fungera tycker jag. Sedan är det ju iof alltid annorlunda när fiskarna har växt upp i karet tillsammans från början.

      /Jocke

      Kommentar

      • odis
        Användare
        • juli 2003
        • 74

        #4
        Själv har jag tyvärr inte så goda erfarenheter av fjärillar. Upplever dem som hyperkänsliga, håller ett par månader som mest och sedan bara tynar de bort och dör. Tråkigt för det är en av de, i mitt tycke, en av de vackraste cikliderna.
        Det konstiga är att i samma kar funkar Apistogramma alldeles utmärkt, (720l med rötter, växter etc.). Har för tillfället Ap. macmasteri, Ap. cacatouides, Ap. borellii, Ap. acrenseis och Ap. sp. "Babyface" gående tillsammans med 15 skalarer, (vanlig och "peru altum") och det är harmoni i burken. Enda gången det varit lite rörigt var när Babyface-honan vaktade yngel. Hon hade ett revir på ca. 50cm i diameter och gud nåde den som kom i närheten.
        Till saken hör att jag tidigare hade Babyface paret gående ensamma i ett 100l kar i mer är ett halvår utan att något hände. Så jag tröttnade och slängde ner dem i 720l och efter bara ett par veckor så hade lekt.
        //Anders

        http://www.hallandsakvaristerna.org
        http://www.gcg.se
        http://www.ladycoons.se

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #5
          Hej

          Är på väg upp ur en akvaristisk svacka för tillfället. Men nu börjar intresset ta fart igen! Är mycket intresserad av dvärgciklider, främst Apistogramma. För tillfället har jag bara följande i dvärgciklidväg: Ap. Resticulosa, Ap. Commbrae och Ap. Borellii. Har även Nyckelhålsciklider och Laetacara Thayeri (som börjar närma sig 15cm!!!)
          En Apistogrammatråd är en bra ide´. Hoppas att många har frågor och funderingar.

          Mvh/ Per

          Kommentar

          • långsam

            #6
            har startat upp med akvarier efter ett typ 10 år långt uppehåll, å det är svinkul. har ett 375 med vf discus, en massa kardinaltetror, en kakaduahane med 4 honor och ett par fjärilsciklider. fjärilscikliderna leker ganska ofta (dom håller på just nu), men dom har aldrig lyckats att få fram några yngel, men det vore grymt kul.. får hålla tummarna. hade ett par till innan, men det var bara bråk, så jag lämna tillbaks dom till affären. det skule va kul å få lek på kakadua.. (kommer inte ihåg det latinska), men jag vet inte om honorna är mogna. får återkomma. bedrövligt att den här hobbyn ska behöva ha en sån töntstämpel /långsam

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #7
              Trevlig tråd!

              Själv har jag haft dvärgciklider i två veckor ungefär. A. cacatuoides samt A. borelli (1+2 hos båda) går i mitt 600-literskar. Karet är inrett med rötter, sten och växter så det är inte alltid man ser de små rackarna, vilket i och för sig enligt mitt tycke är en del av charmen. Har än så länge upplevt att cacatuoides dominerar kraftigt över borellin. Är lite orolig faktiskt då borellihanen har blivit väl vek och blek.

              I karet går också flera tetror, platy, hantelciklider samt ett litet (och än så länge snällt) par nicaraguensis. Geophagus proximus står också på inköpslistan, än så länge små och lugna. Kanske är sällskapet för tufft för apistogramma, vad tror ni?
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Min lilla erfaranhet av dvärgciklider är att de är tuffare än vad man tror från början. Det kan kanske dock bli tufft med nicaraguensis:arna. De brukar väl bli ganska tuffa vid lek och så. Det underbara med den här hobbyn är helt klart att det bara finns ett sätt att få reda på om det fungerar, och det är att prova...

                Det ska bli grymt kul att komma igång med dvärgciklider. Jag återkommer med bilder när karen är igång.

                /Jocke

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #9
                  Hej Alexander!

                  Jag tycker att du har alldeles för tufft sällskap till dina Ap. Cacatuoides och Ap. Borellii. Cacatuoides kan hävda sig ett tag mot de större cikliderna med de kommer att tyna bort till slut. De kommer att ägna för mycket energi till revirförsvar och födokonkurrens. Om du vill hålla en koloni Apistogramma en längre tid, så måste du välja lite lugnare sällskap.

                  Ap. Borellii är den vekaste av veka. Den klarar inte konkurrens från någon annan ciklidart. Inte under någon längre tid i alla fall.
                  Jag testade att hålla några Borellii med ett par Ap. Trifasciata och några Ap. Commbrae i ett 250 liters akvarium. Dessa arter fångas på samma platser i Pantanal området, så jag ville testa hur de klarade att leva tillsammans i ett akvarium. Efter en halvår så dominerade Ap.Commbrae fullständigt, trots att de är den minsta arten. Jag fick plocka ut både Trifsciatan och Borelliin.

                  Ap. Borellii är en ganska udda apistogramma art som inte riktigt liknar sina släktingar. Borelliins närmaste släkting i Apistogramma familjen antas vara Apistogrammoides Pucallpaensis.
                  Den är inte heller en utpräglat tropisk art, utan hör mer till det subtropiska savannbältet som sträcker sig ner mot LaPlata området. Den finns så långt söderut som vid Buenos Aires i Argentina. Den klarar vatten temperaturer ner till några plusgrader vintertid.
                  Vatten temperaturen i akvariet bör inte ligga över +25C (helst mellan +22 - +25C)

                  Ap. Borellii behöver ett specialakvarium med några levandefödare eller kardinalfiskar till sällskap. Om man kan hålla en liten koloni på 7-8 stycken i ett 100 liters med fin havssand på botten och med mycket växter, så har man ett fantastiskt akvarium med mycket aktivitet och intressanta händelser att se fram emot. Att se tre, fyra Borellii honor gräva lek-grottor i sanden är en kul syn!

                  Mvh/ Per

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Hur stort kar bör man ha för att hålla två Borelli-hannar i samma kar? De är ju otroligt vackra när de spänner ut fenorna och vacktar revir....

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 445

                      #11
                      Tack för ditt utförliga svar Pelle!

                      Eventuellt för jag alltså avlägsna borellin. När det gäller kakaduorna, av vilka jag för tillfället har 1+2, skulle det bli bättre om jag utökar deras antal? Kan även säga att det finns små skrymslen och gömställen som de större cikliderna inte kommer att komma åt, men det hjälper kanske inte?

                      A. agassizii då? Pallar den trycket bättre?
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • långsam

                        #12
                        till min besvikelse så var alla ägg borta som fjärilarna lagt när jag titta ner idag på morgonen.. detta har hänt innan. nån som vet om det brukar va så dom första lekarna eller?? till min glädje så hittade jag däremot en kakaduahona med yngel.. helt oväntat
                        köpte 4 honor i samma storlet samtidigt som hannen, men en hona har växt sig dubbelt så stor som de övriga.. varför?? //långsam

                        Kommentar

                        • ovj78

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                          Tack för ditt utförliga svar Pelle!

                          Eventuellt för jag alltså avlägsna borellin. När det gäller kakaduorna, av vilka jag för tillfället har 1+2, skulle det bli bättre om jag utökar deras antal? Kan även säga att det finns små skrymslen och gömställen som de större cikliderna inte kommer att komma åt, men det hjälper kanske inte?

                          A. agassizii då? Pallar den trycket bättre?

                          Agassizii är nog bättre då eftersom de är mer i klass med cacatuoides, men jag har ingen erfarenhet av dina större ciklider så jag vet inte hur det kommer fungera när de blir större. Annars är ju viejita ganska tuffa.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av odis
                            Själv har jag tyvärr inte så goda erfarenheter av fjärillar. Upplever dem som hyperkänsliga, håller ett par månader som mest och sedan bara tynar de bort och dör.
                            Tja, de har ju en "live fast, die young" typ av liv sa det ar ju vad man vantar sig, dvs det beror inte pga att man misskoter dem eller for att de ar sa himla kansliga. Det gar kora zombiestuket pa dem i ett par ar (kallt, bara ena konet). Samma galler borelli t ex. Detta gor att de inte passar mig speciellt val. Jag gillar att sjalva fisken overlever, inte att jag maste ha koll pa att dra upp deras avkomma hela tiden.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Pelle
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 387

                              #15
                              Hej Jocke

                              Du kan utan vidare hålla två Borellii hanar i ett 100 liters akvarium. Problemet är att det inte går speciellt bra att sätta ihop utfärgade hanar tillsammans. De kommer att fightas oupphörligt. Bästa metoden är att sätta en grupp halvvuxna individer tillsammans. en tumregelär att honor och hanar knappt ska kunna skiljas åt utseendemässigt. Det som händer är de bildar en form av social hiarki mellan varandra. Förmodligen färgar bara en hane ut ordentligt. De övriga hanarna stannar upp i växten och blir ganska intetsägande i färgen.
                              När den dominerande utfärgade hanen dör,så tar nästa hane i rangordningen över, och börjar växa till i storlek och färga ut. Detta blir en process som pågår hela tiden.

                              Jag tror att du kan hålla en grupp på tre-fyra hanar och lika många honor i ett 100-150 liters akvarium. (Om du använder metoden somjag beskrev ovan). Om du bara får tag i fullt utfärgade fiskar så prova med max två hanar och 2-3 honor. Mycket växter och små håligheter i akvariet är ett måste.

                              Till sällskap så rekommenderas till ex: Kardinalfiskar, små tetror, killies, guppy, otocinclus-malar, pennfiskar,
                              Om du vill ha yngel så undvik större tetror och barber, corydoras och ancistrus. Och andra ciklider så klart.

                              Hej Alexander

                              Nej, jag tror inte att det har någon betydelse om du ökar cacatuoides till antalet. Det ökar bara konkurrensen ytterligare.
                              Testa med att bygga upp ett sten parti med springor och häligheter så att bara cacatuoides kommer in bland stenarna. Låt det bli en "säker zon" från de större cikliderna.

                              Andra apistos som går ganska bra med andra ciklider är Ap. Macmasteri och Ap. Steindachneri. Viejeta är lite mittemellan liksom. Agassizi har jag väldigt lite erfarenhet av. Kan inte uttala mig om hur den klarar konkurrens. Tycker att den är lite känslig.

                              Mvh/ Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...