Filterfack eller Ytterfilter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richardi
    Användare
    • april 2007
    • 84

    Filterfack eller Ytterfilter??

    Ska snart starta upp ett 540 liters kar här hemma, och har då lite funderingar på hur filtreringen ska skötas. Var först inne på att placera två filterfack i hörnen inne i burken, men har nu alltmer börjat fundera över ett ytterfilter istället. Filterfacken tar ju rätt mycket volym inne i karet vilket känns onödigt. Anledningen till att jag ville ha filterfack ändå var att jag är lite skeptisk mot ytterfilter ur säkerhetssynpunkt. Har aldrig haft ytterfilter, men vad händer om det börjar läcka? Tömmer det ur 500 liter i lägenheten då? Det finns inga säkerhetsanordningar som gör att filtrerna stänger av sig om nåt händer?

    Mycket tacksam för kommentarer filterfack vs. ytterfilter samt läckage. Det är en fluval fx5 jag tänkt införskaffa om det blir ytterfilter.

    MVH: Richard
  • Sullgucku
    Användare
    • september 2005
    • 89

    #2
    Man kan ju alltid borra ett hål i insuget nån cm under ytan
    då borde ju filtret lägga av när det suger luft

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Du kan ju alltid limma dit någon/några moduler. Då får du både inredning och filter.

      Jag tycker det känns nojjigt med att vattnet ska transporteras utanför burken och tillbaka. Inte för att jag någonsin har varit med om att ett ytterfilter har läckt men det är ju alltid en risk.

      Tipset om ett hål på insuget funkar ju om man inte har så stor avdunstning från burken (om man kör med täckglas).

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Kolla här...

        Kommentar

        • Kalk
          Användare
          • september 2004
          • 26

          #5
          Jag är på väg att helt lämna ytterfilter inte för att jag haft problem men jag tycker dom är för omständiga och naturligtvis finns ju risken för läckage. Hål i insugsröret innebär att man måste även stänga av filtret vid vattenbyte och alla ytterfilter är inte så smidiga att starta igång. btn-modul+filtermatta+pump så har du ett bra filter som är snyggt och kostar inte mer än ett ytterfilter
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

          Kommentar

          • Richardi
            Användare
            • april 2007
            • 84

            #6
            tacksam för svaren...
            Lutar väl åt att det blir filterfack eller moduler kanske. Men hur många moduler bör man i så fall ha i ett 540 kar?

            Moduler med filtermaterial i alltså...

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Ett alternativ är också filterhörna, med en 10 cm filtermatta. Mindre snyggt i början, men när filtret blir nedskitat, blir det mer diskret

              Kommentar

              • egobert
                Användare
                • mars 2007
                • 100

                #8
                jag rekommenderar eheim ytterfilter.
                köpte det för ca 2 mån sen och det bara
                står där och fixar vattnet.
                dröjer väl ca 6 mån till innan jag ska börja
                tänka på rengöring.
                inte en chans att det skulle börja läcka.
                då är det värre med karet som knakar? ibland

                Kommentar

                • Bumling
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 218

                  #9
                  Kör oxå ytterfilter med utsug bakom bakgrunden men är lite nojjig för att det ska läcka....... Kollar anslutningar och sånt vid varje vattenbyte så allt ser ok ut!!

                  Kommentar

                  • Richardi
                    Användare
                    • april 2007
                    • 84

                    #10
                    Kollat lite på btn hemsidan nu. Tror ni det skulle räcka att bara använda sig av en filtermodul med en pump på 3000 l/h i? Eller tror ni man behöver har fler? Någon som har egna erfarenheter? Akvariet är alltså 540 liter.

                    Rick

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Två är fyra gånger bättre än en

                      Pajjar en pump så så är det inte katastrof. Om du rengör filterna växelvis så får du inga som helst problem för att du ha alltid ett "gammalt" fullt med bakterier. Två utblås är lättare att ställa in än ett kraftigt.
                      Du behöver inte använda just filtemodul som filtermodul utan det går bra med vilken som helst bara den är djup nog så att din teknik får plats.

                      Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


                      Översta bilden så jag skurit till en Aquael till två filterhörn. Bild två så använder jag två "vanliga" moduler som dessutom är delade.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Richardi
                        Användare
                        • april 2007
                        • 84

                        #12
                        aiight... tack för upplysningen. Blir nu en hörnmodul A och en hörnmodul B då i var sitt hörn, om dessa nu är tillräckligt stora för att ha pumphuven m.m. i...

                        /Rick

                        Kommentar

                        • Kryptonit
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 64

                          #13
                          Ursprungligen postat av Richardi
                          Kollat lite på btn hemsidan nu. Tror ni det skulle räcka att bara använda sig av en filtermodul med en pump på 3000 l/h i? Eller tror ni man behöver har fler? Någon som har egna erfarenheter? Akvariet är alltså 540 liter.

                          Rick

                          Jag har bl.a. filtermodul R med blå filtermatta samt en 1200l/h eheim och tycker vattennivån sjunker ganska snabbt när filtret blir skitigt eller om något blad fastnar i rastret.

                          Ska du ha 3000l/h så skulle iaf jag göra om insuget så det är större.

                          Det bästa är som sagt att köra med två pumpar.

                          Hörnmodul A fungerar att ha pumphuvud i, men vill man ha utblåset diskret på sidan eller så får man köra med rör.



                          Bilderna är från mitt bygge. Jag har efter de togs tagit bort en nivå filtermatta i R-modulen, tagit bort kuberna i A-modulen och ersatt pumphuvudet med ett ytterfilter istället.
                          Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                          Kommentar

                          • Richardi
                            Användare
                            • april 2007
                            • 84

                            #14
                            Okej, tänkte väl köra med tre raster i varje filtermodul. Och ska jag ha två moduler drar jag väl ner 3000 lit§ers pumpen till 2000 och sätter en till mindre pump i andra modulen... Tack för alla svar....

                            /Rick

                            Kommentar

                            • MagArne
                              Användare
                              • december 2006
                              • 263

                              #15
                              Jag fick med ett Fluval 404 ytterfilter när jag köpte ett begagnat akvarium och det läckte. Jag var rätt grön på akvarium då men ångrar inte idag att jag köpte ett nytt stort fult innerfilter att ha istället för ett ytterfilter. Det känns skönt att minimera läckagerisken så mycket det går när akvariet står i vardagsrummet. Modulbygge känns som den ultimata filterlösningen för att dölja den fula tekniken men kostar ju en slant.

                              När jag blir rik ska jag iaf ha BTN bakgrund med filterutrustning i. Då får karet gärna vara på 1000 liter också

                              Du kan ju sätta ett Y-kors på stora pumpen och ha två utblås ur modulen. Blir det inte lika hård vattenstråle som kan blåsa sönder växter m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...