Tips på apistogramma som inte behöver supermjukt vatten för lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus E
    Användare
    • augusti 2013
    • 68

    Tips på apistogramma som inte behöver supermjukt vatten för lek

    Så var dagarna räknade för min första apistogramma-hane, en macmasteri (köpt som en viejita och omdefinierad här på forumet). Efter nästan två år blev han sjuk och avlivades. Honorna ska strax få gå i pension i mitt 375-literskar och jag funderar över vad som nu ska få befolka min lilla 43-litersburk på hallbyrån. Det ska få bli någon sorts apistogramma och det vore väl sjutton om jag inte lyckades få dem att leka den här gången.

    Jag vill ha en hel del växter, och det gillar de ju att gömma sig bland. Jag har varit noggrann med att hålla Ph-värdet lågt (6.5), men mjukhet har jag inte brytt mig så mycket om som jag kanske borde. En faktor som kan ha förstört allt vad tillökning heter kan ha varit den växtnäring jag tillförde, som jag tänker har gjort vattnet hårdare.

    Så, vilka erfarenheter finns på forumet av apistogrammor som inte kräver omvänd osmos för att leka? Eller är det bara vissa arter som kräver sånt?
    Allmänna tips om apistogramma och växtnäring mottages även gärna.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ursprungligen postat av Rasmus E
    Så var dagarna räknade för min första apistogramma-hane, en macmasteri (köpt som en viejita och omdefinierad här på forumet). Efter nästan två år blev han sjuk och avlivades. Honorna ska strax få gå i pension i mitt 375-literskar och jag funderar över vad som nu ska få befolka min lilla 43-litersburk på hallbyrån. Det ska få bli någon sorts apistogramma och det vore väl sjutton om jag inte lyckades få dem att leka den här gången.

    Jag vill ha en hel del växter, och det gillar de ju att gömma sig bland. Jag har varit noggrann med att hålla Ph-värdet lågt (6.5), men mjukhet har jag inte brytt mig så mycket om som jag kanske borde. En faktor som kan ha förstört allt vad tillökning heter kan ha varit den växtnäring jag tillförde, som jag tänker har gjort vattnet hårdare.

    Så, vilka erfarenheter finns på forumet av apistogrammor som inte kräver omvänd osmos för att leka? Eller är det bara vissa arter som kräver sånt?
    Allmänna tips om apistogramma och växtnäring mottages även gärna.
    Apistogramma baenschi är en vacker liten sak. Dessutom vill den inte ha för hög temperatur. Jag har haft den i stockholms kranvatten utan tillsatser. Har funkat utmärkt. Växter jag haft är kanske de tåligare, som kålplanta, anubias, så jag har inte behövt tillsätta något för att de ska växa.


    Jag var inne och tittade på Stockholms vattens hemsida och såg din fråga och passade på att gå in på Göteborgs kommuns info om kranvattnet. Nu vet jag inte om du har kommunalt vatten?
    Men enligt uppgift ser det ut såhär:

    Göteborg:

    •Mjukt. Vattenhårdheten är cirka 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt.
    •pH-värde på cirka 8,0.

    Stockholm

    Stockholms dricksvatten är mjukt, 4-6º dH. Stockholms vatten har pH 8,5.

    Det med angivet ph tycker jag verkar skumt. Inte rinner det ut med 8,5 hos mig, snarare 7,5.




    Apistogramma baenschi
    Akvarievolym: 40 liter
    Akvariestorlek: 45 cm
    pH: 5,5-7
    Temperatur: 22-26°C

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag tror angivet pH gäller vad de har i sina tankar men det sjunker snabbt. Har för mig att någon med mer passande kemikunskaper förklarade detta någon gång och att det bör landa på pH ~7 i dricksglaset.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Jag tror angivet pH gäller vad de har i sina tankar men det sjunker snabbt. Har för mig att någon med mer passande kemikunskaper förklarade detta någon gång och att det bör landa på pH ~7 i dricksglaset.
        Tog och mätte just, direkt ur kranen. Ja, runt 7 ligger det.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Apistogramma trifasciata och Apistogramma borelli tillhör mina favoriter, och är "enkla" i förhållande till många andra.

          /Jocke

          Kommentar

          • Rasmus E
            Användare
            • augusti 2013
            • 68

            #6
            Tack för tipsen. Apistogramma baenschi låter extra intressant eftersom den, iallafall enligt NCS artbeskrivning, inte behöver ha en så värst stor burk. Jag vill ju ha nått som kan trivas i 43 liter.
            Ph sänker jag med dyrt pulver och ett förråd med alkottar som jag kokar svartvatten med (har bland annat Uaru amphiacanthoides i stora burken). Men hårdheten är som jag har förstått det krångligare att mixtra med.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ph sänker jag med dyrt pulver
              Och vad är det för pulver?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Rasmus E
                Användare
                • augusti 2013
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Och vad är det för pulver?
                Det är Waterlife 6.5 Buffer. Det står inte på burken vad det innehåller, men det borde ju i och för sig vara en del mineraler. Jag har dessvärre inte mätt hårdheten i akvariet på något vis.

                Kommentar

                Arbetssätt...