EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    EU-val i maj, kolla var din kandidat står

    Hej

    Mörka krafter jobbar för förbud mot att hålla exotiska djur. Flera EU-kandidater har redan låtit lura med sig i detta.

    Vi som vill fortsätta med vår fantastiska hobby bör informera våra EU-kandidater (och varför inte också våra riksdagsmän, -kandidater och lokalpolitiker) om argumenten som talar för akvariehobbyn.
    1. Akvariefiskar lider inte av att hållas på ett ansvarsfullt sätt i ett lämpligt akvarium. De flesta arterna kan erbjudas lika bra, eller till och med bättre, förhållanden i akvariet än i naturen, där de ofta lever på gränsen till vad de tål, i smutsigt vatten, i ogynnsamma temperaturer och under ständigt hot från rovdjur och parasiter. Mer krävande akvariefiskar kan i regel hållas av erfarna akvarister som kan erbjuda dem de förhållanden de behöver.
    2. Fångst av akvariefisk i naturen hotar inte arterna eller deras biotoper. Det går inte att jämföra med de risker som kan förknippas med det kommersiella matfisket. Tvärtom, fångst av akvariefisk ger ofta lokalbefolkningen en möjlighet till en hållbar utkomst och motiverar till att värna om fiskarna i naturen och deras biotoper.
    3. Avsikten med djurskyddslagstiftningen borde vara att befrämja djurens välfärd, inte att genom förbud "sopa problemet under mattan".
    4. En samhällsutveckling som går i riktning frihet under ansvar är bättre än ett ängsligt generellt förbjudande av allt som tjänstemän och politiker finner främmande.

    Detta var bara helt kort några argument som talar för en vettig djurskyddslagstiftning. Det finns mer. Se också t.ex. debatten i England (http://www.ornamentalfish.org/what-m...hobby-campaign)

    Vad kan just du göra då? Ta före EU-valet kontakt med din kandidat och kolla att kandidaten är för en vettig djurskyddslagstiftning.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Rysligt intresse för denna fråga - men varför skall man bry sig om att akvariehobbyn riskerar att förbjudas

    En fråga till dig Mikael - det måste väl stå fel på listan att 64 finska EU-delegater har skrivit under på uppropet. Så många delegater finns det väl inte ens i Finland.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 april 2014, 18:02.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Viktig diskussion men svår att hantera, borde inte detta vara en klockren fråga för styrelsen att lobba kring. Kanske skriva insändare och dylikt?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jo, jag har tänkt på det med David. Lite svårt att veta var man ska börja bara. Detta känns verkligen som det tyngsta hotet hobbyn någonsin har stått inför.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag ska se om jag i egenskap av ordförande kan få tag på någon/några av våra EU-politiker och se var de står i frågan.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Man måste ju självklart skaffa fram argument som kan argumentera för akvariehobbyns sak. Djurrättsvännerna har massvis med argument med referenser som talat för deras åsikt och har man inget att komma med som kan bemöta dom så är det kört.

            Kommentar

            • oaken
              Användare
              • januari 2008
              • 269

              #7
              Jaha, jag får väl vara den som ställer de dumma frågorna. Mikael skriver att man ska kontakt med sin kandidat, vem är denne person och var hittar man kontaktinfo?

              Ni som är insatta i frågan, Kjell och andra, kan väl hjälpa oss likgiltiga slashasar på traven? Vore intressant att veta vad ni själva har sagt/skrivit om frågan till dessa kandidater/delegater.

              Jag tror att om man vill få folk att vakna till liv och agera så måste man också hjälpa dem på traven att komma igång också. Tycker precis som tidigare talare att detta är frågor som föreningar som NCS bör ta upp också.

              Kommentar

              • GraTis
                Användare
                • januari 2013
                • 414

                #8
                Lobba för akvariehobbyn???

                Hobbyn har väl inget värde överhuvudtaget mer än att roa div nördar. Stänga in frisimmande djur i små glasburkar som dessutom drar en hel massa energi vilket med det blir helt miljövidrigt.
                Det enda värdet är väl möjligen det som fångst av VF fisk ger. Odling av fisk är det mest smutsiga i hela hobbyn.

                Så Lycka till! Hoppas ni hittar något endaste argument-

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Jaha, jag får väl vara den som ställer de dumma frågorna. Mikael skriver att man ska kontakt med sin kandidat, vem är denne person och var hittar man kontaktinfo?
                  De svenska delegaterna hittar du på denna sida http://www.europarl.europa.eu/meps/s...tml?country=SE där man också klicka sig fram till resp. kandidats e-postadress

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Argument kan ju vara :
                    Befolkningen lär sig ta hand om och förstå djur och natur.
                    Det ger x antal arbetstillfällen (någon som vet vad x är i norden)
                    Det är en ansvarsfull hobby där det sker mycket kunskapsutbyte kring hur man som ägare får djuren att trivas som bäst.
                    Det ger många positiva och ekologiskt hållbara arbetstillfällen i fattiga länder.
                    Mer?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag tar med glädje kontakt med någon på listan eller alla, tack Kjell för infon, om vi kan dra ihop ett brev eller en text med ett officiellt uttalande från NCS. Gärna med referenser till studier.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Jag läste texten på Zoorfs hemsida som du hade varit med att skriva Kjell. Den var bra och visade på det faktum att det faktiskt finns en fördel att den lokala miljön får ett värde vid fångstplatserna.

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Jag tar med glädje kontakt med någon på listan eller alla, tack Kjell för infon, om vi kan dra ihop ett brev eller en text med ett officiellt uttalande från NCS. Gärna med referenser till studier.
                          Lycka till David kan nån så är det nog du, lycka till.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Mikaels argument är mycket bra. Jag tänker också på det engagemang vi som håller på med hobbyn har för bevarandet av naturliga biotoper för många arter se bara diskussionen kring kraftverk i Brasilien. Jag tror många färre i Sverige skulle vara engagerade i detta om inte en förståelse finns , byggd på insikter i och med ett ägande.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #15
                              Jag fick intresse för djur pga just fiskar när jag var liten. Man måste vara dum i huvudet om man ska förbjuda detta...lika bra förbjuda hundar, katter, fåglar och massa annat också

                              Vart är världen på väg...
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...