Hästnostråden 2014

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #46
    Ursprungligen postat av Carpus
    När kan man tömma hästnoshanar?
    Mina T irsacae har lekt och honan har lämnat över ynglena till hanen för två dagar sen. Jag vill gärna dra upp yngel på dessa och behöver därför tömma eller flytta hanen. Vad är bäst?
    För tillfället får han stryk av den minsta hanen då denna försöker sno båda honorna nu när alfahanen är upptagen med ynglena
    I samband med att mina lekte första gångerna läste jag på en del i detta ämne.

    Ruvandet sker ca. 2+2 veckor vad jag förstått, varvid hanen tar den sista perioden. Strippar man honan (och använder äggtummlare) så riskerar man att hanen blir irriterad att honan inte lämnar över och då riskerar att ha ihjäl henne.

    Lämpligt att ta ynglen kan alltså vara någon gång i slutet av perioden hanen bär dem. Att lyckas fånga dem är en utmaning i sig eftersom de är så snabba. Tipset är att använda ett kort rör eller mobil grotta som ställs mot sida på karet och sedan hoppas vid håvandet/jakten att individen söker skydd därinne.

    I mitt fall så har jag faktiskt tagit yngel både från hane och från hona. I det senare fallet eftersom honan fått rejält med stryk och fick återhämta sig i annat kar och där ynglen till slut var stora nog att ta. Lät henne därefter äta på sig lite och satta sedan tillbaka henne i ursprungskaret och det har fungerat utan att någon av hannarna visat större aggressioner mot henne.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #47
      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      Ja, det är snabbare rackare det där då ljus är a och o för att lyckas få skarpa kort på dem.

      Försöker tyda på bilderna om det finns något färgat band i ryggfenan eller ut på stjärtfenan, men blir osäker på bilderna. Finns ju ganska många varianter inom de tre släktena som faktisk har fisk som ter sig lika, men just dessa detaljer skiljer en del åt.
      Jo det är svarta band lägst ut på både rygg och stjärtfenan. längst upp på stjärtfenan över i blågrönt . Och nu leker ett par också .

      Kommentar

      • Carpus
        Användare
        • september 2012
        • 142

        #48
        Flyttade just över hannen som bär på ynglena till ett mindre kar då han inte fick en lugn stund eftersom den andra hanen lever rövare.
        Imponerande att se att den tuggande hanen tar stryk från den andre utan att spotta ynglena och gå till motangrepp.

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #49
          Vart lite frånvarande ett tag. En massa annat som fått sin tid och akvariebtraktelser har enbart fått vara ren avkoppling. Hur gick det nu då med den ruvande hanens uppdrag (ifall nån undrar)? Jodå han höll definitivt vad han skulle, men några yngel såg jag aldrig röken av. Däremot besökte båda två vissa ställen i karet märkbart mer än vanligt och höll sig undan längre stunder. Inbillade mig att det kanske fanns nåt undangömt där. Sedan avklingade det beteendet allt mer med tiden och var rätt säker på att om, sp har dom nog inte överlevt. Inte alls särskilt överaskad dock med smygjagande Altosar som stryker omkring.

          Igår blev jag därför väldigt snopen, exhalterad och glad när jag helt plötsligt får syn på ett litet hästnosyngel i en smal spalt/sprina mellan två stenar som ligger på varandra. Väl dold och skyddad och helt lönlöst omöjligt att ens försöka fota. Omöjligt att se om det eventuellt kan vara nån mer för det är trångt och skuggigt och inte fri insikt genom hela springan. Skygg och snabb som blixten. Har sett både honan och hannen intill bakre öppningen av den här springan, lite smygande diskret. Inget vaktbeteende utan ser ut att försöka låtsas som ingenting.

          Undrar just nu om det kan finnas nån mer nånstans, som jag inte ser. Hur är det, spottar dom ynglen i grupp eller sprider dom ut sina yngel? Har mina misstankar om var ev. andra kan finnas i så fall, men där är omöjligt att komma åt med ögonen. Bara en överlevare känns under omständigheterna trots allt väldigt kul - bara att hoppas att den lyckas överlista sina fiender. Grymt gullig liten hästnos miniatyr.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #50
            Häftigt Streamstone! Det är alltid något speciellt med yngel som klarar sig utan att man lägger sig i. Hoppas på foton/film senare när det växt till sig lite!

            Kommentar

            • Carpus
              Användare
              • september 2012
              • 142

              #51
              Tömde just min motvillige hane på 5 små yngel, som nu går i ett spottkar.
              Tänkte låta hanen gå med ynglen några dagar, dels för att se om han spottar ut nått mer samt att låta honom äta upp sig lite.
              Hur många yngel brukar det bli på en lek?

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 7334

                #52
                Streamstone: Kul överraskning. Tror nog att det finns flera om du identifierat en. Hittade själv eftersläntrare som släppts i karet efter jag strippade honan.

                Nyfikna rackare som håller till på olika ytor i det kombinerade ciklid-/malyngelkaret.

                Carpus: Mina senaste kullar har legat på 15-17 yngel.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Carpus
                  Användare
                  • september 2012
                  • 142

                  #53
                  Under natten hade hanen plockat upp ynglena igen och stod och tjurade i ett hörn.
                  Men nu i eftermiddags hade han spottat ut hela 28 småttingar.
                  Ska låta honom gå i spottkaret och äta upp sig några dagar innan jag släpper i honom i stora karet igen

                  Kommentar

                  • Bo Pärsson
                    NCS Medlem
                    • april 2008
                    • 17

                    #54
                    Yes!

                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Hej och Välkommen!

                    Ett två hundra liters är inte för litet om du gör som Daniel säger skaffa ett gäng. Däremot så är det svårt med färre. Så om du kommer över fler så ta alla. Jag har sju i ett två hundra liters kar och i bland så känns det som om det skulle vara lugnare med fler.
                    Nu har jag blivit med fiskar! Fem stycken Eretmodus cyanostictus Kasanga simmar nu i burken. Dom fick sällskap av ett gäng Thropheus Kiriza
                    Gold. Alla fiskarna är yngel, modell större, så det skall bli kul att se dom växa upp. I juli blir det flytt till mindre lägenhet men större kar!

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #55
                      Hästnos och tropheus moori

                      Tjenare! Har en grupp vf Tr. Moori Chaitika (40+) i ett 540-kar. Kan man skicka ner en grupp hästnosar utan att det innebär problem för någon av grupperna?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #56
                        Jag tror inte det alls är några problem. Rivaliteten sker främst inom arten för båda arterna i min lilla erfarenhet.

                        Stort välkommen hit för övrigt!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #57
                          Ok, tack för snabbt svar. Var bara lite orolig eftersom hästnosarna verkar vara så pass försynta, troffarna är ju inte direkt lugna. Vilken hästnos-art rekommenderas/kan man få tag på? Haft ett uppehåll på dryga 20 år sen jag vad medlem sist, lite rostig mao.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #58
                            Jag vet inte riktigt, jag har Eretmodus cyanostictus , Kasanga.
                            Du kan kolla lite vad du gillar här:

                            och

                            och
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #59
                              Tackar tackar - ska kika!

                              Kommentar

                              • Streamstone
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 241

                                #60
                                Här är den lille överlevaren, han (? Råkar bara blivit att det är en han) har börjat tuffa till sig nu och tittar fram lite här och där emellanåt. Och långa stunder är han spårlöst borta, för att dyka upp på nåt helt oväntat ställe. Blixtsnabb liten rackare. Svårt att uppskatta storleken men nånstans runt 2,5cm kanske, och ruskigt sjukt gullig. Den där typiskt aktiva hästnosnyfikenheten har börjat visat sig alltmer. Hoppas han inte blir för vågad bara och utmanar ödet och tror att Altosar är ofarliga. Har bara sett en, åt gången i alla fall, och antar att det här den ende som klarat sig. Har tyvärr bara lyckats fånga några sjaskiga bilder med mobilen än så länge.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...