Recension av Ledramp (Us Current Freshwater LEDplus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Recension av Ledramp (Us Current Freshwater LEDplus)

    Idag kom min ramp.

    Här är en länk till produkten på deras egna hemsida:



    Sällan jag kännt mig så jäkla nöjd med ett köp!

    Fick som sagt var betala 2000 kr inklusive frakt ifrån USA. Kan ju åka på tull också och då tillkommer ca 400 kr.

    Den får ström via en 12 Volts konverterare, man får en till som man bara kan skaffa en vanlig rese plugg till men jag hade en i gömmorna.

    Finns 6 stycken förinställda färger som passar olika biotoper. (Fotona gör verkligen inte färgskillnaderna rättvisa tyvärr).

    Sen finns det fyra minnesknappar för egna färger.

    Utöver detta finns 12 Effektknappar att välja på som, morgon/kvälls stämning, rullande moln med olika molnighet, månljus, månljus med rullande moln, åskoväder (riktigt fräckt).

    Allt detta styrs via trådlös fjärrkontroll vi IR.

    Något jag saknade när jag beställde rampen var ju en inbyggd timer. Man vill ju bestämma NÄR solen skall gå upp och ner som en vädergud. Nåväl tänkte jag de här får duga tills en sådan ramp blir billigare!

    MEN!

    Igår läste jag på deras blogg att i höst lanserar dom 4-5 olika Controllers till sina ramper. Olika prisklass beroende på hur mycket du vill kontrollera på rampen.



    Jag kommer nog investera i en där jag kan styra sol upp/ned gång samt månljus intervaller.

    Annars känns rampen väldigt välbyggd. Jag beställde den största modellen som passar bra på en 540 Liters balja (150,60,60).

    Den är extremt diskret! Och den är Ip67 klassad så den är perfekt om man vill bygga in den i en befintlig ramp.

    Skall bli mycket skoj att få se ljuset i vatten och framför allt på fisk!

    Jag vet inte hur bra dessa är till växter men på youtube finns en del videos där folk har dom till växtkar.


  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Så här diskret är den...

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Recension av Ledramp (Us Current Freshwater LEDplus)

      Bilder på de 6 olika förinställda färgerna, tyvärr är det bara IPhone bilder som inte riktigt gör den stora skillnaden rättvisa (förutom de tre sista färgerna som jag ställde in själv &#128540.
      Senast redigerad av FrePGun; 17 september 2013, 20:20.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        De tre sista, rampen kör alltså med RGB kanaler.

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #5
          Den är, platt... Diskret var ordet. En sån skulle man alltså kunna gömma i ett Rio240 som ett alternativ till den befintliga rampen. Borde ju inte vara så svårt att få till en lösning som funkar och ser ungefär likadan ut som originalrampen (gillar inbyggt) Är väldigt sugen på LED ramp i framtiden till mitt Rio240 och den här verkar ju helt klart väldigt intressant på alla sätt. Med en controller till blir det ju supergrymt. Det där med att leka vädergud låter lockande och akvarium får plötsligt en extra dimension.

          Vet inte, men tror det finns fotoappar till smartphones, om man använder det som kamera, där man kan styra vitbalansen. Problemet med autoinställningarna som råder är att den kompenserar vitbalansen så olika färgtemperaturer blir ungefär likadana trots synbara skillnader. Samma med automatisk vitbalans på vanlig kamera.

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Recension av Ledramp (Us Current Freshwater LEDplus)

            Ursprungligen postat av Streamstone
            Den är, platt... Diskret var ordet. En sån skulle man alltså kunna gömma i ett Rio240 som ett alternativ till den befintliga rampen. Borde ju inte vara så svårt att få till en lösning som funkar och ser ungefär likadan ut som originalrampen (gillar inbyggt) Är väldigt sugen på LED ramp i framtiden till mitt Rio240 och den här verkar ju helt klart väldigt intressant på alla sätt.

            Den går absoluta att bygga in! Antingen gör du helt enkelt bara ett nytt lock som du fäster den i eller så fäster du den i befintlig ramp! Med någon slags krok så kan du ju bara hänga den i "benen" om du vill.

            Kommentar

            • Broddan
              Användare
              • februari 2008
              • 59

              #7
              Snygg ledramp!

              Ska bli intressant att höra och se mer när allt är igång.
              Var sitter mottagaren för fjärrkontrollen? Tänkte på om man ska bygga in den i befintlig ramp.
              Exakt hur långt kan man dra ut upphängningen?
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Ett tips i rätt tid märker jag. Ska ju beställa ett kar som är 160 långt, men jag kör ju med täckglas så den ser ut att gå att ställa på täckglaset, även om den bara är 150 lång. Och 2000 var ju inte jättedyrt. Uppdatera gärna med vad du tycker om den framöver.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av Broddan
                  Snygg ledramp!

                  Ska bli intressant att höra och se mer när allt är igång.
                  Var sitter mottagaren för fjärrkontrollen? Tänkte på om man ska bygga in den i befintlig ramp.
                  Exakt hur långt kan man dra ut upphängningen?
                  Det är en liten "puck" som sitter på en sladd så med fästkudde på. Så den är bara att sätta uppe på eller sidan av rampen! Smidigt som attan!


                  Ursprungligen postat av johho
                  Ett tips i rätt tid märker jag. Ska ju beställa ett kar som är 160 långt, men jag kör ju med täckglas så den ser ut att gå att ställa på täckglaset, även om den bara är 150 lång. Och 2000 var ju inte jättedyrt. Uppdatera gärna med vad du tycker om den framöver.
                  Till ett 160 kar kanske du får räkna med mindre ljus på sidorna... Fast de gör ju bara 5 cm extra per sida så de borde fungera fint!

                  Annars kan du ju köra två kortare för att bygga mer på bredden.

                  Och ja den går att ställa på täckglasen! Väger knappt någonting!

                  Har du vägarna förbi Kungälv så kan du få komma och kika på den!

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Kör ju tanganyika så ljuset brukar sällan vara ett problem Frontosorna gillar ju lite dunkelt också så det är absolut inget problem med mindre ljus.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Ursprungligen postat av johho
                      Kör ju tanganyika så ljuset brukar sällan vara ett problem Frontosorna gillar ju lite dunkelt också så det är absolut inget problem med mindre ljus.
                      Då är den perfekt. Du kan ju välja själv hur blå ljusbild du vill ha för att framhäva färgen på fiskarna!

                      Till helgen skall jag fylla upp karet mes vatten och då får jag redogöra för hur ljuset blir igenom vattnet också...

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Åkte på tull och avgifter från UPS på 480 spänn så totalpriset blev tillslut 2500:-

                        Har dock hittat rampen för ett mycket billigare pris på Kensfish.com

                        Köper man den där tror jag man kan komma undan med ca 1800 spänn allt som allt.

                        I övrigt är jag grymt nöjd med den!

                        Den lyser utan problem upp mitt 540 kar med täckglas och vatten.

                        Kommentar

                        • Olivaw
                          Användare
                          • juli 2012
                          • 115

                          #13
                          Känns verkligen hyperintressant och faktiskt billigt! Hoppas detta är starten på en nedåtgående trend inom LEDbelysningspriser...

                          Hoppas den funkar för växter också!
                          Senast redigerad av Olivaw; 04 oktober 2013, 16:44.

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Åkte på tull och avgifter från UPS på 480 spänn så totalpriset blev tillslut 2500:-

                            Har dock hittat rampen för ett mycket billigare pris på Kensfish.com

                            Köper man den där tror jag man kan komma undan med ca 1800 spänn allt som allt.

                            I övrigt är jag grymt nöjd med den!

                            Den lyser utan problem upp mitt 540 kar med täckglas och vatten.
                            Det lutar verkligen åt denna rampen för mitt kar. Jag tar kontakt när jag ska beställa

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Ursprungligen postat av johho
                              Det lutar verkligen åt denna rampen för mitt kar. Jag tar kontakt när jag ska beställa
                              Ja som sagt var vill du komma förbi och kolla så hojta! I veckan släpps de nya kontrollerna till rampen också. Skall investera i en sådan i november.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...