Hjälp med ljusramp projekt....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    Hjälp med ljusramp projekt....

    Hej på er
    Glad amatör som håller på att avsluta ett 720 liters Malawi projekt. Efter att ha skapat en egen bakgrund av frigolit och tanken nu står uppfylld och bubblar brevid mig är det dax för ljusrampen. Gillar att göra saker själv istället för köpa färdigt och oftas så blir kostnaden mindre vilket inte är så dumt heller.

    Har två alternativ båda med Led som jag skulle vilja ha lite input på vilket ni skulle tro passar bäst.
    Grundförutsättningar Malawi, inga växter.....

    Alt 1
    Kallvit 2 meter Ledtejp med 6000K och 1000 lumen/ meter.

    Alt 2
    Varmvit 2 meter Ledtejp med 3500K och 340 lumen/ meter.

    Båda alternativen skall sen kompleteras med en Blå Ledtejp på 1 meter för månbelysning. Båda alternativen kan dimmras om jag skulle behöva i framtiden.

    Försökt läsa på och om jag förstått rätt så är det första alternativet med sina 6000K likvärdigt med dagsljus. Att 1 lumen motsvarar 1 watt.
    Om detta stämmer så skulle detta innebära att jag bygger en bygglampa istället för en lysramp. Någon som vet....

    Läste i Malawi, Ad Konings att citat " utan växter har ljuset inte någon betydelse och cikliderna färgar tom ofta ut bättre (och känner sig sannolikt också tryggare) om ljuset är ganska svagt." Slutcitat

    Med det så verkar ju alt 2 som rätt.....men som sagt jag är en glad nybörjare och skulle med tacksamhet ta emot konstruktiv feedback.

    Hur skulle du/ni göra?????

    /Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Lumen och watt hänger ihop eftersom Lumen är ett sätt att mäta ljusmängd/styrka och mer watt blir ju mer ljus.
    Men sen är 3000k alldles för gult ljus om du vill fiskarna ska ha någon fin färg. Så 2st 6000k och en blå tror jag mer på om du vill ha fina färger.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #3
      Nu är jag ingen ljusexpert, men något borde vara fel. om alt 1 stämmer ( o det är som Affealien skriver det bästa valet av dom) o jag läser rätt att 1w skulle vara 1lumen,så betyder det att den första slingan på 2meter skulle vara på 2000w, vilket jag har svårt att tänka mej på led slingor. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Lillemor
        NCS Medlem
        • juni 2013
        • 117

        #4
        Tack för era svar

        Repen1.........Du har rätt......har forskat vidare och hittade en omvandlingstabell


        150 w glödlampa motsvarade 2140-2450 lumen.
        Så det skulle innebära att min slinga på 2 meter knappt motsvarar en 150 w glödlampa.
        Detta borde ju innebära att ljuset blir något svagare än en lysramp med 2x80w T5 lysrör.


        Och då var det inte riktigt lika lönsamt längre då en sådan lysrörsarmatur landade på nästan samma peng. Det man möjligen sparade var lysrören men samtidigt låser man sig till en ljuskälla. Lysrör går ju att byta....


        Så nu lutar det åt en tripp till Bromma istället :-)

        /Lillemor
        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Det gör du nog rätt i om du inte vill löda och greja med riktiga led-chip.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Thörre
            Användare
            • april 2013
            • 44

            #6
            Jag har nedan LED i mitt 450l och det fungerar mycket bra.

            Köpte en meter "super 6" http://molectric.com/superstrip-led-...skarvning.html
            Räcker egentligen bara med den för den är så jäkla stark. Köpte även till en dimmer så jag har den ganska nerdimmad nu.

            Sitter även en del moduler http://molectric.com/259-moled-string-ip67 i vitt och blått för att komplettera lite och kvällsbelysning.

            Monterade detta i två kabellister från jula. Bara att skjuta i och skippa locket. http://www.jula.se/kabelkanal-409068
            Detta för att det ska bli lätt att montera utan åverkan. Blir som ett lysrör typ.
            Jag fäste dom sen med buntband runt dom befintliga lysrören som inte används.
            Ser ut så här.

            "Super 6" överst och moduler under.

            Pris ca 900kr med allt tror jag.
            Kan lägga upp någon bild om någon vill senare.

            Och det absolut bästa med allt är att det knappt blir några alger.
            Efter 4månader så har jag endast lite brunare nyans på modulerna vid ytan.

            (Och jag jobbar inte på molectric om någon undrar)

            Kommentar

            Arbetssätt...