Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Tack Bosse och DaRe.

    Såg igår att N.leleupin har rom igen på samma ställe efter inte ens två månader. Jag tror att det är samma par, det är samma hane i alla fall.

    Den ena ålen har börjat käka ordentligt nu, den andra är fortfarande lite fegare och är rätt smal men det verkar gå åt rätt håll nu.

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      N.leleupi-ynglen vart mat direkt, jag misstänker ålarna för det gick snabbare den här gången än innan jag hade ålarna. Men inte tog det lång tid innan de satte igång igen, honan spelar för hanen nu igen så det verkar vara lek på gång, nog för att jag matat väldigt mycket för att få igång ålarna ordentligt men det har ju bara gått 2 veckor sedan sist..... Frågan är om det inte måste vara 2 honor som lekar på samma ställe ändå, lekarna sker lite väl tätt nu.

      Jag satte ett killipar till lek igår och idag ser jag några romkorn på botten under allt akrylgarn som jag gjort "lekmoppar" av. Jag hade bara haft honan isolerad (i en yngelkasse) i 5 dagar denna gång, blir spännande och se hur många romkorn det resulterar i. Denna gång skippade jag alkottarna i lekakvariet också, återstår att se hur det går.

      Jag köpte sällskap till killisarna i helgen också, 2(?)+2 långarmade räkor (Macrobrachium lanchesteri) blev det. Tydligen ska deras avkomma genomgå ett larvstadie på ca 4 dagar, det ska bli spännande att se. De andra räkorna jag har kläcks som kopior av sina föräldrar (förutom färgerna då).

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Har du filmer eller bilder på leleupileken? Det vore skojsigt att se mer av.

        Har du filmer eller bilder på leleupileken? Det vore skojsigt att se mer av.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          Jag ska försöka men jag tror knappt det blir något den här gången, de lekte ju för inte alls länge sedan men ska se om jag kan få med när honan spelar lite i alla fall. Hon skakade rejält för hanen igår.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            Nu var det länge sedan jag skrev något men jag håller på med en massa småprojekt som vanligt. Jag har inte lyckats få N.leleupi-leken på film än men de har haft yngel två eller tre gånger till, de börjar bli bättre på att vakta dem nu för sista kullen klarade sig lite över en vecka efter att de blev frisimmande, jag försökte få dem på film men vinkeln blev så dålig, dessutom är de ju så små så det var omöjligt.

            Jag satte 1+2 killi till lek för ett tag sedan, det resulterade i 77 romkorn och de lyckades jag få en bra bild på.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              Jag har sparat lite mer troffe- och hästnosyngel dessutom leker leptosoman på som vanligt, det här med att de ska ta pauser ibland har de inte förstått. Flera av de äldsta leptosomaynglen har lekt och gick hela vägen redan vid första leken.

              Slänger med två filmklipp också, ett på de äldsta leptosomaynglen som spänner sig för de vuxna och ett på petricolan när de äter.

              Senast redigerad av Pierre_N; 05 september 2014, 10:20.

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                Nu börjar det ta sig här hemma, snart är burkarna inredda ordentligt och de fiskar går i de akvarium som det var tänkt från början.

                Såhär är det tänkt:
                720l:
                40-50st Cyprichromis leptosoma "Mpulungu"
                25st Synodontis petricola
                2+5 Neolamprologus leleupi
                2+3 Lepidiolamprologus boulengeri
                2st Altolamprologus compressiceps "yellow chatika"
                5st Altolamprologus compressiceps "black zaire"

                540l:
                T. brichardi "isonga"
                T. moorii "ilangi" (fåtal)
                L.fuelleborni "katale"
                T. irsacae "Mabilibili"
                S.petricola
                N. multifasciatus

                240l:
                M. ellipsifer
                Neolamprologus marunguensis
                +Eventuellt
                4-6st L.brevis

                L. boulengerin fortsätter att bråka med mig för övrigt, jag har bara släppt i 1+3 än så länge i 720l och två har lekt men rommen ser obefruktade ut. De har säkert lekt över 10 gånger förut och de har alltid sett obefruktade ut förutom första leken då de lekte i ett stenröse. Jag har tagit för givet att den dominanta hanen inte var fertil men nu lyckas inte den andra hanen heller. Eller vad tycker ni? Visst ser det obefruktade ut? Eller kan man kanske luras av ljuset genom snäckskalet? Jag slänger med en bild med och en utan blixt.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Pierre_N; 01 november 2014, 10:40.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  Troligtvis är det den större hanen som inte är fertil för nu har det blivit yngel, den mindre hanen behövde bara öva en gång. Funderar på om jag ska spara ett par yngel för att säkra upp så att man har två fertila hanar i alla fall, funderade på att köpa en till men 4 tassar hade inte kvar dem idag när jag var där.

                  Bjuder på ett filmklipp på honan när hon vaktar, tyvärr försvann dessa yngel efter bara tre dagar men de kanske kan klara lite längre om de får öva. De var ju precis nyinflyttade i detta akvarium när de lekte.

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    Hmm, jag ställde mig precis och skulle göra i ordning 720litaren, tänkte lägga i mer sten och göra om lite. Tidigare ikväll la jag märke till att jag saknade 3 leleupi-honor vid matning, konstigt tyckte jag men jag har knappt varit hemma senaste veckorna så jag lurade på om de inte hade strukit med. Nu när jag började riva bland stenarna hittade jag 3 romkakor... Nu vart det beslutsångest, har ju gått i tankarna att spara ett fåtal av L. boulengeri ynglen om de leker snart igen. Det vore ju smidigt att spara några N.leleupi samtidigt (de ska ju ha samma mat till skillnad från de troffe och hästnos yngel jag har nu). Hmm, angenäma problem förvisso men jag får ta mig en funderare...

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      Jag satt och tittade på två leptosoma som lekte och såg rätt snart att jag inte var ensam, två små A. compressiceps stod också och tittade på nyfiket. Riktigt roligt beteende att se titta på, de står ca 15 cm ifrån det lekande paret och så fort honan släpper ett romkorn skjuter de fram. Jag han se de sista 4 romkornen och av dem tog de två stycken. Honan var rätt ung så hon fumlade lite när hon skulle ta upp rommen, jag tror inte det går lika bra för dem när de äldre honorna leker. Jag har inte läst något om att fota än men tjejen har köpt en kamera så jag tog fram den och knäppte ett gäng bilder och inser att jag får nog läsa på en hel del om jag ska kunna leverera några vettiga kort. Jag slänger med det enda som går att se vad det föreställer, den ena alton är i bakgrunden och den andra ser man bara munnen på till höger.
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Pierre_N; 23 oktober 2014, 22:17.

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        Ursprungligen postat av Pierre_N
                        Jag satt och tittade på två leptosoma som lekte och såg rätt snart att jag inte var ensam, två små A. compressiceps stod också och tittade på nyfiket. Riktigt roligt beteende att se titta på, de står ca 15 cm ifrån det lekande paret och så fort honan släpper ett romkorn skjuter de fram. Jag han se de sista 4 romkornen och av dem tog de två stycken. Honan var rätt ung så hon fumlade lite när hon skulle ta upp rommen, jag tror inte det går lika bra för dem när de äldre honorna leker. Jag har inte läst något om att fota än men tjejen har köpt en kamera så jag tog fram den och knäppte ett gäng bilder och inser att jag får nog läsa på en hel del om jag ska kunna leverera några vettiga kort. Jag slänger med det enda som går att se vad det föreställer, den ena alton är i bakgrunden och den andra ser man bara munnen på till höger.
                        Fantastisk bild!
                        Den blir inte sämre av en målande beskrivning på ett intressant förlopp.
                        Gillas mycket!
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          Håller med! Riktigt kul att se och läsa om.

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            Kul att ni gillar det! Såhär blev mitt 240l efter jag gjorde om lite. Nu går det 7st Neolamprologus marunguensis och 1st Mastacembelus ellipsifer. Ett par har yngel i det högra stenröset. De borde vara frisimmande snart men ålen kanske har ätit upp dem. Ålen verkar vara riktigt tuff för övrigt. När jag hade Lepidiolamprologus boulengeri där i så vaknade jag ett par gånger av att ett snäckskal slogs mot rutan, då var det en ål som var halvvägs inne i snäckan och åt upp rommen. Då är L. boulengeri rätt stora fiskar också så den hade nog fått bra med stryk innan den lyckades komma in. En bild på honan i paret också. Jag slänger med en bild på killiakvariet som jag gjorde om för ett tag sedan också och en bild på en av de äldsta hanarna, han börjar se sliten ut.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Pierre_N; 01 november 2014, 10:24.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              Snyggt, gillar den öppna känslan! Moduler och bakgrunder i all ära men ibland blir det snyggare med en clean inredning.

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                Tack, ja, jag gillar båda. Mina två andra tanganyika kar har ju hel bakgrund så det är ju raka motsatsen. Jag var ändå nöjd med det här men firrarna verkar inte lika nöjda. Igår såg jag att hanen i det första paret hade lekt av ytterligare en hona och hon hade lagt rommen på bakre glasrutan, bakom stenarna i mitten på akvariet. Med alla dessa grottor så tycker hon ändå glasrutan är bäst...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...