936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    Mkt intressant. Vad är Din teori att det går så bra? Gott om plats för egna revir/gömställe? Eller det allmänna fisktrycket?
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      Ursprungligen postat av DaRe
      Tropheus sp. "black" , pemba

      Största hanen flyger med sina bröstfenor.
      [ATTACH=CONFIG]51386[/ATTACH]

      När man munruvar lönar det sig att inta en försiktigare färg och hålla sig lite i skymundan.
      [ATTACH=CONFIG]51384[/ATTACH]

      Knip igen munnen du så inga yngel smiter
      [ATTACH=CONFIG]51385[/ATTACH]


      Få fighter mellan hannarna, men när det händer får man hålla sig undan tycker nog den honan.
      [ATTACH=CONFIG]51387[/ATTACH]
      David, har du både gula och orange individer av T. Black i karet eller är det fotona som visar något fel färg på min dator?
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        De är orangea, fast nu när du säger det är nog en lite gulare. Var dock lugna jag ska inte dra upp några av dessa som jag tror haft några generationer bakom sig.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
          Mkt intressant. Vad är Din teori att det går så bra? Gott om plats för egna revir/gömställe? Eller det allmänna fisktrycket?
          Jag tror det är flera parametrar. Inredningen spelar definitivt roll. Stora högen med stenar är inte längst ut mot vänatersidan utan delar av en hygglig bit yta till vänster om högen
          Sedan finns en mindre hög med sten till vänster med en rot sim barriär emellan högarna. Sandytor har jag försökt skapa flera utav. Inuti stenhögarna kan inte fiskarna simma hur som helst utan stora högen är även inuti delad i två delar, höger och vänster. Sedan har jag bara två troffehanar och resten honor. Slutligen är det rätt mycket firre i burken som påverkar. Jag ska filma vid tillfälle då de inte jagar mat så ni får se hur det ter sig.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            Film ser vi fram emot!

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av DaRe
              De är orangea, fast nu när du säger det är nog en lite gulare. Var dock lugna jag ska inte dra upp några av dessa som jag tror haft några generationer bakom sig.
              Tänkte om honorna var åt det gula hållet så kanske det är Kiriza;
              Senast redigerad av Johan F; 21 april 2014, 15:49.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Jo honorna är lite åt det gula hållet. Jag ska fota på så kanske det går att reda ut.

                Tack för att du noterade det, det kan bli intressant att se vad det är.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jo honorna är lite åt det gula hållet. Jag ska fota på så kanske det går att reda ut.

                  Tack för att du noterade det, det kan bli intressant att se vad det är.
                  Jepp, alltid spännande att se vad man fått. Men jag skulle hålla på Pemba fortfarande. Kirizan ska vara gul, hannarna går mot orange, medan Pemba är orange (på riktigt alltså, färgdopar man dem börjar de gå mot rött, men det ser ju konkret konstgjort ut). Pemba har också klart bredare band än Kiriza.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Detta borde ligga under extrainfo för fångstplatsen i artregistret.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      Håller med Mikael om att det är pemba. Det är väl dessutom så att det är bara vissa (en viss?) stam av kiriza som har orange hanar, det var Roger Persson som var först med orange hanar på kiriza om jag inte minns fel.

                      Pemba kan dock vara ganska röda utan att vara "färgdopade", de absolut snyggaste pemba jag sett var ungdjur från en grupp som en NCS-medlem urvalsodlat sedan 1995. När en anna la upp bilder på dem på facebook var det många som skrev färgdopade och att bilderna återgav färgerna skevt men de var riktigt röda och hade aldrig fått någon mat som framhävde färger speciellt.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        Ursprungligen postat av Pierre_N
                        Håller med Mikael om att det är pemba. Det är väl dessutom så att det är bara vissa (en viss?) stam av kiriza som har orange hanar, det var Roger Persson som var först med orange hanar på kiriza om jag inte minns fel.

                        Pemba kan dock vara ganska röda utan att vara "färgdopade", de absolut snyggaste pemba jag sett var ungdjur från en grupp som en NCS-medlem urvalsodlat sedan 1995. När en anna la upp bilder på dem på facebook var det många som skrev färgdopade och att bilderna återgav färgerna skevt men de var riktigt röda och hade aldrig fått någon mat som framhävde färger speciellt.
                        Oj oj. Ja, urvalsodling (inavel?) är väl en annan metod att ta fram fiskar som ser konstgjorda ut.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          Vet inte vart du vill komma med ditt inlägg, det jag ville komma fram till är att man kan komma riktigt långt så länge man är lite selektiv och inte odlar på vilka djur som helst. Dessutom ser inte jag urvalsodling som synonymt med inavel men visst går det att gå den vägen också.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Alla mina fiskar är nog färgdopade är jag rädd, matar med NLS och där fines väl färgförstärkare såsom astaxanthin tror jag.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              Tror inte det är många som anser att NLS är "färgdopning". Det ska nog i bra mycket mer astaxanthin osv för att det ska anses som det. Hur går det med den där filmen?

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Min kamera är hos syrran så det tar ett tag.

                                Jag var lite ironisk där med fodret
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...