Medlemsstatistik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Medlemsstatistik

    Tänkte att jag kunde smacka på me3d lite medlemsstatistik i denna tråd. Känn er fria att kommentera...

    Nuvarande läget är 698 medlemmar. (i fjol samma tid 685)
    Antal nya medlemmar i år (dvs ej varit medlem tidigare): 84 (nya hela förra året: 86)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Ravenskog
    Användare
    • mars 2007
    • 311

    #2
    Vad beror nedgången på, någon som har en aning??

    Har för mig att ämnet tagits upp tidigare, men.. hur lågt får det sjunka innan t.ex. Ciklidbladet är i farozonen?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Tja, just nu är vi ju på uppgång som synes.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ravenskog
        Användare
        • mars 2007
        • 311

        #4
        Inte om man ser de senaste sex åren...

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Nej i det perspektivet har det droppat främst i fråga om nytillskott. De som blir medlemmar stannar i ungefär samma utsträckning hela tiden.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det ser ut som om vi kommer knäcka 800 pers i slutet av året.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ravenskog
              Användare
              • mars 2007
              • 311

              #7
              Ok, då är d lugnt

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Mina personliga kommentarer nedan:

                Nej inte lugnt direkt, jag tror vi har utrymme för att bli flera tusen medlemmar men det beror på en himla massa grejor... Till att börja med vad som är viktigast, många medlemmar eller hålla sig till våra anor...

                Och det krävs att vi (alla som gillar ciklider och akvarier över huvudtaget) går samman ioch inte splittrar med massor av siter och annat som kostar pengar för att ta del av. Vi (akvarister) har inte stålar att betala alla siter det som krävs för full access osv.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Nej inte lugnt direkt, jag tror vi har utrymme för att bli flera tusen medlemmar men det beror på en himla massa grejor... Till att börja med vad som är viktigast, många medlemmar eller hålla sig till våra anor...
                  Och vad menar du med det - det har varit många medlemmar förr och höll sig NCS till anorna.

                  Och det krävs att vi (alla som gillar ciklider och akvarier över huvudtaget) går samman ioch inte splittrar med massor av siter och annat som kostar pengar för att ta del av. Vi (akvarister) har inte stålar att betala alla siter det som krävs för full access osv
                  Strunt prat. Verkligheten ser annorlunda ut idag och det säljs nästan inga stora akvarier längre (kanske 20% mot vad som såldes för 20 år sedan) och det innebär så klart även att det är det säljs mindre med stor fisk och då är det ganska naturligt att det finns flera special hemsidor med olika inriktning samt en del allmänna hemsidor.
                  Istället för att se andra hemsidor som motståndare (som du gör DaRe) så se dom som en del i att stärka akvariehobbyn och därmed få fler medlemmar till NCS.

                  Det är ju samma som det man hört att det inte längre går att anordna bra ciklidstämmor som mycket folk kommer på och som dessutom ger ett rejält överskott. Självklart gör det det - en ciklidstämma som inte ger 40.000 i överskott är en dåligt genomförd ciklidstämma.

                  Anledningen till att det blir färre medlemmar är inte att Ciklidbladet är dåligt (tvärtom CB är mycket bra) beror istället på
                  Dålig marknadsföring (NCS har en större styrelse än nånsin tidigare och ändå blir betydligt mindre gjort än tidigare.
                  Dålig anpassning till verkligheten - dvs den att det säljs betydligt färre med stora akvarier än det någonsin har gjorts tidigare, men det säljs definitivt inte mindre med akvarier.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Hehe det tog skruv. Jag tycker definitivt inte att andra sidor är något dåligt men visst delar vi på samma krets av folk som har begränsade möjligheter att vara med i flera typer av medlemskap. Det betyder ju givetvis inte att det är dåligt för hobbyn. Varken eller skulle jag personligen nog säga...

                    Nåja konkreta förslag till vad som går att göra ännu bättre är ju alltid intressant.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Personlig anmärkelse är att det var länge sedan jag sett sådant engagemang från styrelsen. Det inspirerar till nya medlemmar (jag själv har bara inte fått tummen ur hehe). Vad jag själv märkt med våran egen lokala förening är att sådana här saker alltid står och faller med vilket engagemanget de styrande har.

                      Tips om ni bara vill ha fler medlemmar är enkäter etc. för att utröna varför folk går med och inte bara är en passiv medlem på forumet. Detta skulle kunna hjälpa er att få en bild av vad man är intresserad av.
                      Hur gick det förresten med odlingslistan? Mer luttrade ciklidister som tycker dom inte har ett behov av föreningen skulle säkert vända åter till ett medlemsskap med en väl utbyggd lista för medlemmar.
                      Lite ideer bara
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Dålig anpassning till verkligheten - dvs den att det säljs betydligt färre med stora akvarier än det någonsin har gjorts tidigare, men det säljs definitivt inte mindre med akvarier.
                        På vilket sätt är NCS dåligt anpassat dvs. vad ska NCS göra åt det? Vilken verksamhet är det som inte plockar upp detta? Visst, det dominerar inte forumet, men vi kan ju inte ha regler för vad som ska diskuteras. När det gäller inriktningen på CB är det ju som att vända en atlantångare om ens det, om inte redaktören själv sätter sig och skriver artiklar. Det finns inte mycket man kan göra år vilka artiklar som kommer in. Att byta redaktör är förstås ett sätt då man som ny redaktör kan be alla vänner skriva, men efter ett tag töms detta förråd av författare ut.

                        Tja, jag kan ju börja med förslag men kommer bara på marknadsföring:
                        1. Trycka på att ciklider går hålla i mindre akvarier och med andra firrar, t.ex. i en folder som förhoppningsvis sätts ihop snart och som kan läggas ut i butiker.
                        2. Samma sak, fast plansch till butiker.
                        3. Almanackan är en reklampelare: Samma sak där: även ciklider som funkar i mindre akvarier.
                        4: Synas på forum där mindre akvarier diskuteras.
                        5. Promota trådar med ciklider som funkar i mindre akvarier.
                        6. Ragga artiklar samt översätta artiklar om ciklider som funkar i mindre akvarier.

                        När det gäller CB (och alla andra medlemsblad och även Cichlid News) är det svårare och svårare att få in artiklar. Jag har hört av redaktörer att folk lägger upp detta i forum istället, och att artiklar som kommer in kan vara en helt oredigerade forumstrådar
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Strunt prat. Verkligheten ser annorlunda ut idag och det säljs nästan inga stora akvarier längre (kanske 20% mot vad som såldes för 20 år sedan)
                          Har du någon statistik Kjell? 20% är väl bara en gissning?
                          Hur stora i genomsnitt var akvarierna som såldes för 20 år sedan?
                          Hur stora är de stora akvarierna som säljs nu?
                          Och i så fall vad är anledningen till mindre akvarier?
                          Platsbrist, Pengabrist, Tidsbrist, Intressebrist?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Just nu har jag känslan av att NCS ändå är på frammarch mot vad det var för några år sedan. Jag tror att det beror på att detta forum har börjat arta sig. De där 6 åren som nämndes innan var också mitt intresse för denna sidan svalt. Det var dagliga gräl och en fruktansvärd stämning på detta forum. Då fann jag ciklider.se med en mycket trevligare stämning, vilket var konstigt, för det var till stor del samma personer som hängde där
                            Men hur somhelst så är den stämningen borta härifrån nu och jag läser mycket trevligare trådar och jag får en positiv känsla i trådarna. En stor del av detta tror jag faller på Dare, som är mycket aktiv i att kommentera och berömma nya projekt och fotografier och får de andra besökarna att känna sig mer välkomna.
                            För säga vad man vill, men år 2012 är ett forum en reklampelare utåt, och vem vill gå med i en förening där medlemmarna grälar som tokar i trådarna? Nej då är det lättare att skippa det och hänga på någon av alla andra sidor (som jag absolut inte ser som konkurenter).
                            Sen är inte ciklidhobbyn stor nog för alla forum som finns, men de borde självrensa sig själva efter hand. Men ett samarbete med de störra sighterna tror jag redan finns och jag hoppas att det fortsätter utvecklas. Zoopet, ciklider.se, finns säkert nån för diskus, saltvattenguiden? Finns ju flera olika. Sen också att använda facebook, för det går faktiskt att nyttja ganska effektivt

                            Så för att runda av lite, detta är så jag känner det, och som sagt, det känns som att akvaristiken är på framgång, så även för cikliderna.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Har vi något diagram för hur många medlemmar det är (och har varit) totalt också? Nya i all ära men det intressanta är ju hur många som blir kvar. Om de nya leder till tillväxt.

                              Jag tycker att vi ska ha reklambanners i andra akvarierelaterade forum (eller husdjurrelaterade forum kanske). Ett klick bort, allt ska vara enkelt idag. Att dela ut lappar i zoobutiker kanske kan locka någon men då krävs ändå en större "ansträngning" från den "intresserade" som förmodligen har slarvat bort lappen och sen glömmer bort...

                              En banner som fångar intresse, ett bra bemötande på första sidan med lättbegriplig info och navigation på siten.

                              Vi har ju redan ett grymt artregister, egentligen synd att det är öppet för alla. Visst räcker det att handla grejer i en rabattbutik och tjäna in medlemsavgiften direkt, men ibland måste man "tvinga" folk att ta beslutet = vill du se artregistret - betala. Visst man kan googla osv men vi bör nog inse själva att vårt artregister är värt mycket mer än vi kanske själva tror.

                              Ciklidbladet är också kanon, men jag tror inte att så många lockas av det som ny medlem. Har man inte sett det så vet man ju inte vad det är och dessutom kollar nog fler och fler allt på nätet. Kommer inte ihåg själv när jag senast köpte en kvällstidning tex.

                              Ja det var mina tankar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...