Projekt Facelift i akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    Projekt Facelift i akvariekällaren

    Hej

    Ska försöka berätta lite om hur jag har tänkt sanera min akvarieskrubb i källaren.

    Satte upp den för drygt 10 år sedan. Den är på ca 3 * 4 meter, och akvariebeståndet har med åren urartat till en vildvuxen villervalla. Förståeligt, det handlade ju om att fixa ihop det så snabbt och billigt som möjligt. Dels bar jag ner alla akvarier jag hade i lägenheten (utom paradkaret, som fick bli kvar i vardagsrummet), dels fick jag några och köpte begagnat. Som mest var det väl 24 burkar i olika storlekar, av olika åldrar och på olika vingliga hyllor.

    Det blev som det blev och inte så som man kanske skulle vilja ha det.

    Nu vet jag bättre. Jag tänker behålla de största baljorna, 484 liter, 550 liter och 2 * 620 liter. Så ska jag skaffa 2 kar till på 620 liter och 2 på 700 liter. Dessa åtta burkar ska sedan stå i stadiga pallställ. Har två pallställ sedan tidigare, och två nya pallställ är anskaffade och det ena har jag monterat nu på veckoslutet.

    Allt annat ska ut, det ska bli enkelt och redigt, och jag ska själv rymms in också.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Kan vi inte få en "före"-bild så vi kan se hur det såg ut innan faceliften?
    Åtta rejäla baljor! Där skulle ju alla världsdelar få plats och mer därtill.

    //Kaj

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Ingen dålig samling akvarier du har Mikael! Före och efter låter som ett intressant förslag!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Ska se om jag har någon före-bild.
        Just nu ser där för j-ligt ut, knappt så jag når alla akvarierna för matning.
        Men efter-bilder ska det bli.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Några före-bilder

          Som sagt, det ser verkligt råddigt ut i källaren just nu. Problemet är att det går fisk i (nästan) alla nuvarande akvarier, så jag måste försöka bygga om lite i taget.

          Dessa två på 250 liter byggde jag 1972. De åker ut nu.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8597

            #6
            Den här ställningen, med 6 * 180 l, skaffade jag begagnad när jag trodde att jag skulle odla. (Det skojiga 180 cm långa akvariet högst upp fick jag av en granne. Hade kunnat vara kul att ha Apistogramma i.)
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Hyllan med 3 * 200 liter är jag lite osäker på. Antagligen ska den ut, och ersättas med något motsvarande, nytt.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                Pallstället med 2 * 620 liter behåller jag, och kompletterar med 3 ungefär likadana.

                Som sagt, det är en himla röra, och jag hoppas verkligen att det blir både bättre och snyggare efteråt.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Jag har gjort en liknande rensning. Sålde alla små kar och behöll bara 2 * 600 liter. Köpte ett nytt 1125 liters. Mycket roligare att titta på fiskarna nu. Dessutom har jag erkänt för mig själv att jag inte är bra på att odla fisk, däremot titta på ;-)

                  Har sparat en bit vägg ifall jag vill ha 3 st 250 liters på ställning i framtiden.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8597

                    #10
                    Att odla går väl an. När man nu pysslar med lätt fisk, som ciklider. Men jag har tröttnat, eftersom det inte finns nån efterfrågan här borta. Så nu vill jag bara hålla ciklider. Får de några yngel som tryggar beståndet är det ok. Det är dessutom kul att följa med om några yngel överlever och växer upp med de vuxna fiskarna. Det finns en himla variation i detta mellan olika tangaciklidarter.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8597

                      #11
                      Ett nytt pallställ monterat. I kväll får jag hjälp att flytta 2 akvarier.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ser stabilt ut! Keep it up.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          vart

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Ett nytt pallställ monterat. I kväll får jag hjälp att flytta 2 akvarier.
                          får man tag på pallställ? o vad kostar dom? Dom ser ut att palla med
                          tyngden

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #14
                            Ursprungligen postat av doohan
                            får man tag på pallställ? o vad kostar dom? Dom ser ut att palla med
                            tyngden
                            Googla på pallställ för att hitta leverantör nära Dig.
                            De ska palla för en del tyngd.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #15
                              Tisdag, ca 10 timmar jobb i källaren: Flytta undan saker (det är trångt i källaren och vi behövde en aning plats för att kunna flytta akvarierna). Slanga över vatten från akvarierna med fisk till de temporära kar de skulle gå i under flytten. Flytta fiskarna, ca 30 + 50 troffar. Tömma 2 akvarier på sten och återstående vatten. Sen kom gubbarna, och på 5 man hand flyttade vi de tomma akvarierna. Därefter, inreda de flyttade akvarierna med all stenen, pumpa över vattnet från de temporära karen till akvarierna, flytta fisken, fylla upp akvarierna med nytt kranvatten + vattenberedningsmedel och tangasalt.

                              Allt gick bra, lite ont i vissa muskler dock. Man märker att man har muskler, således.

                              Ska i morgon flytta lite andra saker och ett litet (250 liter) akvarium, för att få plats för fas 2, ett likadant pallställ kopplat till det första. Och sen blir det att flytta två akvarier till det.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...