Var kan man hitta foton på VF Delfinciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Var kan man hitta foton på VF Delfinciklid?

    Hej!
    Jag har blivit intresserad av Malawicilider och bland favoriterna är Blå Delfinciklid och Nimbochromis Venustus någon här som kan visa på en bild av en VF Delfonciklid eller VF venustus,är det skillnad på dessa VF till skillnad från deras odlade kusiner?/Ann-Mari
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #2
    VF ska ha större puckel samt större läppar.
    Är det någon som vet hur vanligt det är med vf delfin i handeln?
    Är nämligen grymt sugen på ett gäng sådana.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Ja du vet ju Jemba att jag är diskushobbyist först och främst men vill nu ha lite fart i ett större akvarium och då väljer jag malawi och dessa nämda ciklider/Ann-Mari

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Jemmba vad har du för belegg att en VF C.moorii skulle ha större puckel och läppar? Har sett odlade som haft både större läppar och puckel än fiskar på bild som är tagna i sjön.. VF verkar till och med ha mindre puckel kanske de får något större läppar då de sliter dem mer.


        Här kommer bild på en VF N.venustus
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #5
          Ursprungligen postat av Cichlidaholic
          Jemmba vad har du för belegg att en VF C.moorii skulle ha större puckel och läppar? Har sett odlade som haft både större läppar och puckel än fiskar på bild som är tagna i sjön.. VF verkar till och med ha mindre puckel kanske de får något större läppar då de sliter dem mer.


          Här kommer bild på en VF N.venustus
          Inga beleg alls igentligen fick detta berättat för mej i en butik här i sthlm.
          Så det stämmer alltså inte?

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            Någon som vet om dom är vanliga i handeln??

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #7
              Ursprungligen postat av jemmba
              Någon som vet om dom är vanliga i handeln??
              Nim. vensutus är mycket ovanlig i sjön. Jag har bara sett en under alla dyk jag gjort. Cyr. moori är vanligare men finns inte utbrett utan man måste veta var dom finns för att få se dom. Förr fångades nära nog alla Cyr. moori, för export, i Lake Malombe, men jag vill minnas att hela fiskbetåndet i den sjön kolappsade runt mitten på nittiotalet.

              Lycka till med ditt nya intresse Ann-Mari!
              Senast redigerad av Lars Andersson; 06 april 2009, 17:15.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Tack Lars tänkte att jag behövde ett akvarium med lite fart i dessutom är Venustus och Blå delfinciklid väldigt vackra ciklider,akvariet jag ska köpa är på 720lit med en eventuell inbygga bakgrund får se hur jag gör,ska försöka och få tag på Vf om det nu går annars får jag väl än så länge nöja mig med deras odlade kusiner,ska också i ärlighetens namn säga att bland många diskushobbyister så pratar man strunt om andra ciklider man tycker inte att dom är värda något om man jämför med diskus,men jag tycker att alla fiskar om dom bara får rätt miljö har sina fina sidor tom en Guppy kan i rätt akvarium visa upp sig från sina finaste sidor,så nu satsar jag på ett riktigt fint malawiakvarium har ju klart också i höst VF diskus och då heckel/Ann-Mari

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Jag har blivit intresserad av Malawicilider och bland favoriterna är Blå Delfinciklid och Nimbochromis Venustus någon här som kan visa på en bild av en VF Delfonciklid eller VF venustus,är det skillnad på dessa VF till skillnad från deras odlade kusiner?/Ann-Mari
                  har kollat igenom lite sammimport listor nya och ett par månader gammla och hittar inga vf delfiner på dom....Så vanlig som vf verkar den inte vara
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lars Andersson
                    Nim. vensutus är mycket ovanlig i sjön. Jag har bara sett en under alla dyk jag gjort. Cyr. moori är vanligare men finns inte utbrett utan man måste veta var dom finns för att få se dom. Förr fångades nära nog alla Cyr. moori, för export, i Lake Malombe, men jag vill minnas att hela fiskbetåndet i den sjön kolappsade runt mitten på nittiotalet.

                    Lycka till med ditt nya intresse Ann-Mari!
                    Precis som jag skrev på ciklider http://www.ciklider.se/forum/index.p...;topicseen#new

                    Vad tror du Lars tror du de har båda VF hos Aquarium Malawi eller har de bara lappar uppe =/ Är ju ganska dålig stil då av dem. De VF jag hade kom från Molombe sjön o det var runt 7-8 år sedan de kom in , hade bara en hane kvar när ja sålde sen odlade honor.. verkade som det mest var hanar av de VF .. Nu har jag inte sett VF nånstans så jag vart fundersam när det sades de skulle finnas i Örebro.
                    Senast redigerad av Cichlidaholic; 06 april 2009, 18:10.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • oktober 2002
                      • 601

                      #11
                      Ursprungligen postat av jemmba
                      VF ska ha större puckel samt större läppar.
                      Är det någon som vet hur vanligt det är med vf delfin i handeln?
                      Är nämligen grymt sugen på ett gäng sådana.
                      På omslaget av senaste numret av Amazonas, NTV-Verlag, finns det en liten hane med en liten puckel. Jag har inte tidningen med mig så jag vet inte riktigt vad det var men jag dristade mig att kopiera in en liten bild för att visa vad som menas. Aquarium Berlin hade en gång för länge sedan en grupp som var enormt stora djur med stora pucklar. De har varit med på många bilder i flera sammanhang men det är som sagt trettio år sedan.

                      Jag hoppas att reklamen jag ger NTV-Verlags utmärkta tidning kompenserar att jag stal en bild från deras hemsida.
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        Hej!

                        Enligt deras lagerlista jag fick på mailen idag ska dom ha både VF Venustus och VF C. moorii hemma. Den sistnämnda dessutom i två olika storlekar.

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                          Precis som jag skrev på ciklider http://www.ciklider.se/forum/index.p...;topicseen#new

                          Vad tror du Lars tror du de har båda VF hos Aquarium Malawi eller har de bara lappar uppe =/ Är ju ganska dålig stil då av dem. De VF jag hade kom från Molombe sjön o det var runt 7-8 år sedan de kom in , hade bara en hane kvar när ja sålde sen odlade honor.. verkade som det mest var hanar av de VF .. Nu har jag inte sett VF nånstans så jag vart fundersam när det sades de skulle finnas i Örebro.
                          Jag tror inte att någon seriös importör skulle sälja odlade djur som VF. Och absolut inte i Sverige till svenska akvarister. Det är Sverige alldeles för litet för. När jag första gången uttryckte mitt tvivel till Dig angående VF Nim. venustus grundades det på att jag inte visste varifrån Du köpt dem och att det hos Grant i Kambiri fångades ett ytterst litet antal Nim. vensustus per år. Max. tio per år skulle jag uppskatta det till. Dessutom kan jag inte förstå varför någon skulle köpa in en fisk för många hundra som man kan skaffa för en tia. (Möjligen en kommersiell odlare som vill ha resultat ur baljan på någon månad) Egentligen spelar det väl ingen roll annat än för plånboken om ens fina Nim. venustus är VF eller odlade. Är de odlade inte övergödda är de lika fina som VF.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lars Andersson
                            Jag tror inte att någon seriös importör skulle sälja odlade djur som VF. Och absolut inte i Sverige till svenska akvarister. Det är Sverige alldeles för litet för. När jag första gången uttryckte mitt tvivel till Dig angående VF Nim. venustus grundades det på att jag inte visste varifrån Du köpt dem och att det hos Grant i Kambiri fångades ett ytterst litet antal Nim. vensustus per år. Max. tio per år skulle jag uppskatta det till. Dessutom kan jag inte förstå varför någon skulle köpa in en fisk för många hundra som man kan skaffa för en tia. (Möjligen en kommersiell odlare som vill ha resultat ur baljan på någon månad) Egentligen spelar det väl ingen roll annat än för plånboken om ens fina Nim. venustus är VF eller odlade. Är de odlade inte övergödda är de lika fina som VF.

                            Det är sant.. I många fall är även odlad fisk lättare att hålla.

                            Så då bör de ha VF på Aquarium Malawi om inte de själva fått fel uppgifter , vart lite fundersam då jag själv köpte N.linni hos dem VF och de var inte gratis. Skulle kännas lite beige om de var odlade i nån lokal i tyskland. Men just linni ska ju vara rätt vanlig i sjön.
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Lars den där cikliden du viasr på bild ser missbildad ut/Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...