Bygge av 375:a

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • september 2007
    • 210

    Bygge av 375:a

    Hej.
    Har precis startat bygget av mitt 375 liters malawikar.
    Jag har velat påbörja detta under en lång tid, men pga husrenovering och barn osv så har jag inte haft tid.

    Nackdelen med att det dragit ut på tiden är att jag nu under tiden vant mig vid stora kar (i och med att alla andra har så pass stora) så det känns inte längre som 375 liter är speciellt stort (vilket jag tyckte det var när jag beställde glaset för typ 5-6 år sen).

    Kort om karet:
    375liter som sagt,
    12mm glas (Jag vet. Grym overkill, men det var gratis så det verkade dumt att tacka nej )
    Hembyggd bänk i MDF och spånskiva med köksdörrar från IKEA.
    Reningen får ett eller två Rena XP3 stå för. Köpte dessa begagnade för 500 spänn för båda.
    Hemgjord bakgrund a'la frigolit och husfix.

    Än så länge så har jag byggt bänken. Den är nästan klar, så när som på lite lister och hyllor.
  • MatCan
    Användare
    • september 2007
    • 210

    #2
    Lite mer bilder.

    Det ska in två ekhyllplan mellan skåpen och för att dölja kanterna till botten- och toppskivorna. Detta är enledningen till att det fortfarande är kvar lite kanter mellan gavlarna och botten- och toppskivan. Inte riktigt värt att spackla och slipa bort det då det ändå ska täckas.

    Har inte bestämt mig för om jag ska ha ek- eller vita lister.
    Tanken är att listerna i överkant ska gå upp en bit "runt" akvariet för att täcka bottenglaset och en del av bottengruset.

    Kommentar

    • MatCan
      Användare
      • september 2007
      • 210

      #3
      Några bilder på bakgrunden i mitt 126 liters kar.
      Vet inte om jag ska köra på en liknande färg i det nya karet eller om jag ska ha en lite brunare typ som BTN's Rocky, Malawi och Tanganyika.

      Lutar nog åt en brunare variant

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jösses va seriöst! Hur snyggt som helst ju!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Snyggt!!

          Har du något artikelnummer på de där luckorna?
          Tony Englund

          Kommentar

          • MatCan
            Användare
            • september 2007
            • 210

            #6
            Tackar.
            Kul med respons.
            Egot får sig ett boost :-)

            Nej har inget artnr på luckorna just nu, men kan kolla i morgon om du vill ha det.
            Dom heter Tidaholm. Storlek..... hm... 57x60 (HxB) tror jag det var. Dom är tänkta för överskåpet för inbyggnadsmicro.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Verkligen jättefint. Man kan nästan misstänka att du är snickare.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Matte159
                Användare
                • oktober 2007
                • 13

                #8
                Haha!!!
                Jag hittade hit från Zoopet och blev medlem!

                Jag bara funderade på om det var en hemmagjord bakgrund av frigolit i ditt 126l-kar. Om det är så, vad har du målat med och vilken lack har du använt?

                Lycka till med projektet och räkna med att jag kommer att följa det!!!
                /Mathias

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  MatCan hur snyggt som helst. Snacka om seriöst bygge. Det är nog den snyggaste egentillverkade akvariebänk jag sett.
                  Dränk oss med bilder på det projektet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av Matte159
                    Haha!!!
                    Jag hittade hit från Zoopet och blev medlem!

                    Jag bara funderade på om det var en hemmagjord bakgrund av frigolit i ditt 126l-kar. Om det är så, vad har du målat med och vilken lack har du använt?

                    Lycka till med projektet och räkna med att jag kommer att följa det!!!
                    /Mathias
                    Hej Matte159 o välkommen hit till Ciklid.org
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • MatCan
                      Användare
                      • september 2007
                      • 210

                      #11
                      Matte159: japp det är en frigolitbakgrund. Kör med husfix med svart pigment i och sen så är den målad med 5-6 olika kulörer med vanlig vattenbaserad hobbyfärg. Kan kolla upp vad den heter ikväll. Har lagt på svart, vitt, rött, grönt, umbra och säkert nått mer.
                      På detta är det 2 lager Epotex lack.

                      På den nya bakgrunden ska jag köra med Nordsjö Epolan V golvlack. Detta ska tydligen vara "samma sak" men ska vara billigare än Epotex.

                      Wilhelm: Noops. Inte snickare.. Datanörd , men med ett intresse mot snickerier, både stort som smått.

                      LN: Tack. Det var kul att höra.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Angående Epolan V så skulle jag vilja säga att det inte alls är "samma sak". Det är dock fullt funktionellt, men man bör stryka på flera lager och vara noga med att det inte blir för tjockt lager någonstans så att det vitnar. Tunna lager och kanske en 3-4 lager allt som allt skulle jag ge råd om. Jag gjorde själv bara 2 lager som var ganska tunna och det naggade ancistrus igenom ganska kvickt..kanske var t o m mbunas bovar där och därför tycker jag att man bör stryka bakgrunden i flera lager...av Epolan V.

                        Kommentar

                        • MatCan
                          Användare
                          • september 2007
                          • 210

                          #13
                          Ok... Hmm. Om du skulle gjort en ny bakgrund. Skulle du använt Epolan då eller skulle du betala den extra pengen som Epotex kostar?

                          Epotex har jag kört i några år och där syns det ingen skillnad alls.
                          Senast redigerad av MatCan; 03 oktober 2007, 09:41.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av MatCan
                            Ok... Hmm. Om du skulle gjort en ny bakgrund. Skulle du använt Epolan då eller skulle du betala den extra pengen som Epotex kostar?

                            Epotex har jag kört i några år och där syns det ingen skillnad alls.
                            Hej MatCan, roligt att du gillar att göra bakgrunder... Det gillar nämligen jag ochså så jag "lägger mig i" här lite... Det stämmer alldeles utmärkt som Malawe skriver att Epolanet vitnar i vatten om det appliceras ovarsamt.
                            Poängen är som han skrev att stryka flera TUNNA lager, men de måste härda igenom ordentligt mellan dem. Om man efter ett dygn (beroende på rumstemperatur och luftfuktighet) normalt uppfattar lacklagret som torrt kan man bli besviken då man stryker ett nytt ifall det inte är fullständigt genomhärdat. Då det nya lagret läggs på det tidigare kan en reaktion uppstå. Att detta är ett faktum bekräftas av att det "vita" helst uppstår i ojämnheter och skrevor där lagren har en tendens att bli tjockare. Stort tålamod är därför en dygd om man vill lacka sina bakgrunder med Epolan. Brukar använda en värmefläkt som riktas mot bakgrunden för snabbare torkning (inte för nära!), då jobbar man dessutom bort en del av ångorna. Har aldrig testat Epotex, men det kan det kanske vara värt eftersom Epolanet inte heller är gratis precis. Det klart dyraste med hela bakgrundsbygget är lackningen enligt min erfarenhet.
                            En del använder inte ngt lack alls och sådana bakgrunder finns ochså beskrivna i trådar här på forumet. Det kan ochså bli ett gott resultat (om det ändå skall täckas med alger)

                            Ett knep jag använder för maximalt "naturlig" färgkomposition;
                            Efter att bakgrunden karvats klart och man jobbat färdigt med fixet kan man (om den konstnärliga ådran finns där...) blanda till en lagom mängd fix och dela upp den i flera pytsar och variera mängden färgpigment som blandas i.
                            På så sätt får man en färgpalett med olika "toner". Resultatet blir att resultatet ej blir lika slumpartat som vid målning på underlaget i efterhand!
                            Bäst används denna teknik "vått på vått"... Alltså, man får jobba in de olika pigmenterade lagren i det VÅTA fixet. Förslagsvis de mörkare pigmentlagren i sprickor och skrevor samt gärna använda de jusare blandningarna i utskjutande delar. Ett klassiskt sätt att arbeta med skuggor och dagrar.
                            Man får på detta sätt en beständig "färg" även om lacken ger sig (vilket den till slut gör...)
                            Mvh/Andreas.

                            Kommentar

                            • MatCan
                              Användare
                              • september 2007
                              • 210

                              #15
                              Hej.
                              Tack för tipsen.
                              Jag tror nog att jag kommer köra på Epotex ändå.... Har väldigt bra erfarenheter av det och i slutändan handlar det inte om så mycket i skillnad, prismässigt.

                              Det jag gjorde på min bakgrund var att jobba väldigt mycket med målningen. Jag använde penslar och svampar och många olika kulörer.
                              Det jag ser som ett misstag som många gör är att dom enbart använder en kulör på hela bakgrunden. Då ser det grymt onaturligt ut.

                              Har köpt umbra färgpigment som jag tänkte använda i husfixet också (plus svart) för att få lite fler skiftningar i det och inte den vanliga grå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...