Nya uppgifter i artregistret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ny bild på:
    Petrochromis sp. "macrognathus rainbow" , Kipili
    Av
    Mika Suominen
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      2 nya bilder på
      Geophagus dicrozoster
      Senast redigerad av DaRe; 18 september 2011, 10:49.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • oaken
        Användare
        • januari 2008
        • 269

        Ursprungligen postat av DaRe
        Aha, är det någon annan? Jag har nog missat där det ska vara en annan art. Jag tar bort.
        Det går tydligt att se på teckningen att det inte är maculatus. Har för mig att ägaren nämnde i sin tråd på Zoopet att de hade sålts som D. maculatus sp. Tapajos eller liknande. Hur som helst så rör det väl sig troligen om någon av de ganska nyligen beskrivna arterna Dicrossus foirni eller D. warzeli som tidigare sålts som D. sp. "Tapajos" bl.a. Hur som helst ingen vanlig ciklid så det är ju intressant att se den (vilken det nu är) i Sverige.



        Edit: Efter att ha kollat på hans filmer så är jag nog övertygad om att det är Dicrossus foirni han har. Det framgår av beskrivningen att D. foirni har dubbla linjer med ovala fläckar, medan D. warzeli har liggande fläckar.
        Senast redigerad av oaken; 18 september 2011, 12:04.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Filmen är nu inte med i maculatus arten, Skulle jag lagt in den i foirni, eller behöver vi veta mer?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • januari 2008
            • 269

            Jag ser personligen inte hur det skulle kunna vara något annat än D. foirni. Det är ganska stor skillnad i mönstret mellan D. foirni och D. warzeli och det syns ganska bra i filmerna.

            Kommentar

            • Nicke SA
              NCS Medlem
              • januari 2007
              • 290

              Ursprungligen postat av oaken
              Det går tydligt att se på teckningen att det inte är maculatus. Har för mig att ägaren nämnde i sin tråd på Zoopet att de hade sålts som D. maculatus sp. Tapajos eller liknande. Hur som helst så rör det väl sig troligen om någon av de ganska nyligen beskrivna arterna Dicrossus foirni eller D. warzeli som tidigare sålts som D. sp. "Tapajos" bl.a. Hur som helst ingen vanlig ciklid så det är ju intressant att se den (vilken det nu är) i Sverige.



              Edit: Efter att ha kollat på hans filmer så är jag nog övertygad om att det är Dicrossus foirni han har. Det framgår av beskrivningen att D. foirni har dubbla linjer med ovala fläckar, medan D. warzeli har liggande fläckar.
              Jag skulle gissa på att det är D. maculatus om fångstplatsen stämmer. D. foirni och warzeli har tre rader prickar, - maculatus två. D. foirni förekommer endast i Rio Negro enligt Römers pdf., så den kan det inte vara om vi förmodar fångstplatsen stämmer. Mysteriet kvarstår?
              Mvh Niklas
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

              Kommentar

              • endymion

                Kanske dags att skicka ett mail till Kullander och hoppas han har koll.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Nya beskrivningar för
                  Heros severus
                  samt
                  Heros sp. "red shoulder"
                  av mig

                  kommentera gärna i registret eller i en tråd i forumet om ni tycker något saknas.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Ursprungligen postat av endymion
                    Kanske dags att skicka ett mail till Kullander och hoppas han har koll.
                    Jag har nu frågat Sven, så får vi se om han har tid att kolla på detta.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • oaken
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 269

                      Ursprungligen postat av Nicke SA
                      Jag skulle gissa på att det är D. maculatus om fångstplatsen stämmer. D. foirni och warzeli har tre rader prickar, - maculatus två. D. foirni förekommer endast i Rio Negro enligt Römers pdf., så den kan det inte vara om vi förmodar fångstplatsen stämmer. Mysteriet kvarstår?
                      Mvh Niklas
                      Jag vet inte om du tittat på filmen, men av den framgår det tydligt att det inte rör sig om D. maculatus. Och om det inte skulle vara D. foirni i filmen så är det ännu en obeskriven art, vilket ju i och för sig är möjligt men jag tror mer på att det är D. foirni. Fångstplatsen tror jag knappast är rätt, utan snarare att det är ett handelsnamn som lagts till för att göra fisken mer attraktiv.

                      Här är en länk till en av hans filmer: http://www.youtube.com/watch?v=zLWWPYFE17U Där man redan i de första sekunderna kan se vilken art det rör sig om.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Mycket intressant diskussion. Ett tydligt exempel på kraften i en förening där vi alla kan hjälpas åt att nå framåt! Kanske skulle det landa ännu bättre i en egen tråd tills det är utrett.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • januari 2007
                          • 290

                          Ursprungligen postat av oaken
                          Jag vet inte om du tittat på filmen, men av den framgår det tydligt att det inte rör sig om D. maculatus. Och om det inte skulle vara D. foirni i filmen så är det ännu en obeskriven art, vilket ju i och för sig är möjligt men jag tror mer på att det är D. foirni. Fångstplatsen tror jag knappast är rätt, utan snarare att det är ett handelsnamn som lagts till för att göra fisken mer attraktiv.

                          Här är en länk till en av hans filmer: http://www.youtube.com/watch?v=zLWWPYFE17U Där man redan i de första sekunderna kan se vilken art det rör sig om.
                          Anledningen till att vi har tyckt så olika är att vi inte hänvisat till samma film. Ber om ursäkt för missförståndet! Jag har avsett den filmen som redan finns i artbeskrivningen för D. maculatus, som jag hittade när du påtalade att den verkade fel. Så jag håller med om att lutar åt foirni eller obeskriven art, precis som du säger. [Skulle nog vågat lägga till filmen som D. foirni faktiskt, även om det skulle kunna vara en obeskriven art.]
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            Ursprungligen postat av Nicke SA
                            Anledningen till att vi har tyckt så olika är att vi inte hänvisat till samma film. Ber om ursäkt för missförståndet! Jag har avsett den filmen som redan finns i artbeskrivningen för D. maculatus, som jag hittade när du påtalade att den verkade fel. Så jag håller med om att lutar åt foirni eller obeskriven art, precis som du säger. [Skulle nog vågat lägga till filmen som D. foirni faktiskt, även om det skulle kunna vara en obeskriven art.]
                            Haha Ingen fara.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Kullanders svar:

                              Hej David

                              Honor av foirni och warzeli kan se lite lika ut, men det är ingen tvekan om att fiskarna på de två filmerna är foirni.

                              Hälsningar

                              Sven
                              Så var den nöten knäppt Stort tack Till Sven!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • oaken
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 269

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Kullanders svar:



                                Så var den nöten knäppt Stort tack Till Sven!
                                Ja, där ser man Kul med en riktig bekräftelse dock.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...