Höja hårdheten på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nike83
    Användare
    • maj 2007
    • 24

    Höja hårdheten på vattnet?

    Jo, i Umeå har vi mjukast vatten i Sverige (typ) och jag har läst och hört att man ska försöka få vattnet att bli hårdare när man har malawiciklider.

    Jag har testat med att lägga en hålsten av kalk i = ingen skillnad.
    Jag har lagt i en stor kalksten= ingen skillnad.
    Jag har tagit en strumpbyxa och lagt kalk i sen rört runt i akvariumet och sedan lagt ner den i min filtersats = grumligt vatten men senare ingen skillnad på hårdheten!

    Vad kan jag göra för att höja hårdheten på mitt vatten ?
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Du får buffra vattnet med Bikarbonat vid vattenbyte. Här kan du läsa mer om detta: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=60&Itemid=33



    Hur mycket bikarbonat ska jag hälla i per 50 liter vatten? Mitt pH ligger på 7.5 i kranen, karet är för tanganyikaciklider.


    ska göra om akvariumet (inredningen) och skaffa tanganyika, så då tänkte jag börja med bikarbonat efter varje vattenbyte. men hur används det egentligen, eller snarare hur mycket? mitt akvarium är på 222 liter. mvh christoffer


    Obs! glöm inte vattenbytet innan bikarbonaten!

    Lycka till

    Kommentar

    • nike83
      Användare
      • maj 2007
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av patriks155
      Du får buffra vattnet med Bikarbonat vid vattenbyte. Här kan du läsa mer om detta: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=60&Itemid=33



      Hur mycket bikarbonat ska jag hälla i per 50 liter vatten? Mitt pH ligger på 7.5 i kranen, karet är för tanganyikaciklider.


      ska göra om akvariumet (inredningen) och skaffa tanganyika, så då tänkte jag börja med bikarbonat efter varje vattenbyte. men hur används det egentligen, eller snarare hur mycket? mitt akvarium är på 222 liter. mvh christoffer


      Obs! glöm inte vattenbytet innan bikarbonaten!

      Lycka till

      jag kör redan med en bikarbonatlösning och salt från akvariumlagret i bromma!

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Salt har inget med kH eller pH att göra, utan bikarbonaten. Vad bikarbonat lösning är vet jag inte. Jag själv köper mitt bikarbonat i påse från Nol för 10:- / kg tror jag det är. Mitt kH här i Uddevalla är 2 och slutresultatet är ca 8-10 kH och pH på 7,6-7,8. Bikarbonat är det ända jag kan tänka mig, har själv filtrerat genom grus och haft kalk inredning men min erfarenhet är att det knappt funkar.

        Kommentar

        • nike83
          Användare
          • maj 2007
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av patriks155
          Salt har inget med kH eller pH att göra, utan bikarbonaten. Vad bikarbonat lösning är vet jag inte. Jag själv köper mitt bikarbonat i påse från Nol för 10:- / kg tror jag det är. Mitt kH här i Uddevalla är 2 och slutresultatet är ca 8-10 kH och pH på 7,6-7,8. Bikarbonat är det ända jag kan tänka mig, har själv filtrerat genom grus och haft kalk inredning men min erfarenhet är att det knappt funkar.
          jag skrev fel, de är ingen lösning... jag löser det i vatten själv och lägger ner det... det är salt och bikarbonat som är färdigblandat i påse...

          Jag har bra värden på PH och KH, men det är GH som är jätte lågt!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag köpte brunnskalk på Granngården, men har inte startat karet ännu så att jag kunnat testa det, men det ska höja ph och kh. Nordkalks Brunnskalk är långlivat och man ska kunna använda det i tre år innan man behöver byta ut till nytt igen. Avsett för att rena brunnsvatten till dricksvatten och att höja ph.

            Ursprungligen postat av Nordkalk.com
            Vattnets pH och alkalitet
            Vattnets pH är ett mått på dess korrosivitet, medan alkaliteten beskriver vattnets förmåga att motstå pH-förändringar. Vattnet är korrosivt (frätande) då dess pH och alkalitet är för låga. Råvattnets pH och alkalitet kan höjas till önskad nivå antingen med hjälp av kalk-koldioxid –metoden eller genom kalkstensalkalisering. Genom att sänka vattnets korrosivitet kan man förhindra frätskador på rörledningar, kranar och andra installationer, samt missfärgning av sanitetsporslin. Vid alkalisering är den vattenkemiska målsättningen ett pH mellan 7,5-9,0, en alkalitet över 0,6 mmol/l, en kalciumhalt över 10 mg/l samt ett korrosionsindex över 1,5. Korrosionsindexet definieras som kvoten mellan vattnets alkalitet och summan av dess klorid- och sulfatinnehåll.

            Bränd och släckt kalk är oxid- och hydroxidbaserade neutraliseringskemikalier, vars reaktion med vatten är snabb och oberoende av pH. De höjer vattnets hårdhet, medan alkaliteten endast höjs svagt.

            Stora vattenverk använder ofta kalk-koldioxid –metoden för att höja vattnets pH och alkalitet. Härvid höjs vattnets pH med bränd eller släckt kalk, varefter alkaliteten justeras med hjälp av koldioxid.

            Små och medelstora vattenverk, där råvattnet utgörs av grundvatten eller konstgjort grundvatten, har under senare tid allt oftare övergått till en kalkstensbaserad alkaliseringsteknik. Vattnet filtreras i slutet av reningsprocessen genom en bädd av rent kalkstenskross, varefter det distribueras till konsumenterna. Kalksten är ett förmånligt och tryggt alkaliseringsmaterial.

            Vattnets hårdhet
            Vattnets totalhårdhet förorsakas huvudsakligen av dess innehåll av kalcium och magnesium. Hårdheten kan anges på flera olika sätt, men i Norden används vanligen enheterna mmol/l eller tyska hårdhetsgrader, °dH.

            Med kalkprodukter kan man såväl öka som sänka vattnets hårdhet. Då kalkprodukterna används för att höja vattnets pH och alkalitet, stiger även vattnets hårdhet. Vattnets hårdhet sänks genom att höja pH tillräckligt högt med släckt kalk, varvid de hårdhetsbildande kalcium- och magnesiumsalterna fälls ut som karbonater.

            Kalkstensalkalisering
            Kalkstensalkaliseringen är en enkel, lättskött och trygg alkaliseringsmetod utan risk för överdosering. Kalkstensalkaliseringen höjer såväl vattnets pH, alkalitet som hårdhet och minskar på detta sätt vattnets korrosionsbenägenhet. Metoden lämpar sig bäst för mjuka vatten med förhållandevis låg halt av fri koldioxid.

            Vid kalkstensalkalisering filtreras vattnet i allmänhet genom en bädd av kalkstenskross. Då koldioxiden reagerar med kalkstenen minskar vattnets korrosivitet. Alkaliseringsresultatet beror på råvattnets egenskaper, kalkstenskrossets kornstorlek samt vattnets uppehållstid i kalkstensbädden. Oftast lönar det sig att kontrollera dimensionering och val av kalkstenskross med hjälp av provkörningar.
            Teoretiskt sett borde Brunnskalk vara ypperligt att använda till akvariebruk och då främst som ytterfiltermaterial. Tyvärr har jag själv inte testat detta och sett vad det har för utslag, men jag skulle tippa på att det knappast blir lika mycket fibblande som det är med bikarbonat.
            Senast redigerad av StefanL; 07 september 2007, 15:06.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Det verkar som om man får vara lite försiktig med brunnskalk: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=660.0
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Som med allt annat så är lagom att rekommendera. Det är ju ett filtreringsmaterial och troligen inte ett material som är helt lämpat att användas som akvariegrus/sand.

                Känns som överdosering...om det nu beror helt och hållet på Brunnskalken vill säga.

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  Vad har ni för dH i Umeå då.

                  Kom ihåg att salt höjer konduktiviteten rätt rejält.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Ursprungligen postat av nike83
                    Jag har bra värden på PH och KH, men det är GH som är jätte lågt!
                    För att höja ditt GH värde kan du använda Kalciumklord samt magnesiumsulfat. Du kan köpa bägge ämnena här: http://www.haack.se/pmdd.htm . Info om hur du använder ämnena kan du få från samma ställe.

                    Men är det egentligen någon vits att hålla på med sådant till Malawiciklider. Med bra PH och KH klarar du dig ju alldeles utmärkt.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      1) GH är helt ointressant. Det är halten tvåvärda joner (framförallt kalcium och magnesium-joner) och det finns ingen anledning någonsin att bry sig om GH. OK, det finns EN anledning, och det är om man har extrema svartvattenfiskar man vill odla - då vill man ha så låg GH som möjligt.

                      2) Brunnskalk är helt enkelt kalksten. Det går inte att överdosera kalksten, så man behöver inte vara försiktig.

                      3) När kalksten löser upp sig (dvs buffrar pH) så får man både höjd KH och GH. Det är ett balanserat tillskott, så att säga.

                      4) Mecka inte med ditt vatten. Det blir aldrig bra. Malawisjöns vatten är medelhårt med ett pH på 7.7 cirka, så lägg i lite kalksten i ditt kar, och du kommer inom någon dag att ha perfekt malawivatten m.a.p. pH och hårdhet. Det är faktiskt inte svårare än så.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Enligt Nordkalks text ovan kan pH höjas till 9.0, det tycker jag låter som en överdosering för malawiciklider. Jag tycker att Mike_Noren's punkt 4 är viktigast, i regel finns det inga som helt anledningar att mecka med vattnet till malawiciklider. Vanligt kranvatten fungerar alldeles utmärkt.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Enligt Nordkalks text ovan kan pH höjas till 9.0
                          Det är ofarligt för all fisk, men då är det helt klart inte ren kalksten, utan det måste ingå nånting mer - hydroxid eller karbonat.

                          EDIT: en snabbsökning på nätet ger vid handen att brunnskalk skall vara aragonit, dvs kalksten, men det kan inte höja pH till 9. Antingen kan inte brunnskalk göra det, eller så är det inte bara kalksten.
                          Senast redigerad av Mike_Noren; 07 september 2007, 21:37.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Det är ofarligt för all fisk, men då är det helt klart inte ren kalksten, utan det måste ingå nånting mer - hydroxid eller karbonat.
                            Jo det är helt ofarligt, men hellre ett stabilt pH än att laborera för att uppnå exakt rätt pH.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              I Skövde har vi ett pH på närmare 8 och KH på 3. Det kan väl inte anses som fullgott för Malawi- och Tanganyikaciklider? KH borde ligga högre...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...