handdator

Visa fullständig version : Fiskgrossister

Kalle-Maja
2006-09-08, 17:07
Om man inte nöjer sig med det utbud som för tillfället finns hos de lokala fiskhandlarna så kan man ju själv titta ett steg bak i kedjan och sedan via butiken få fiskar beställda. Jag har dålig koll på vilka aktörer det finns på marknaden. Kan ni hjälpa mig med lite länkar till de grossister som är hyfsat duktiga på att publicera uppdaterade lagerlistor på webben?

tropfrog
2006-09-08, 17:22
www.akvarieteknik.se
www.simontorp.se

MVH
Magnus

Kalle-Maja
2006-09-08, 23:42
Tack troprog. Men dom kände jag till. Jag funderar på om fiskmarknaden är en fungerande marknad, alltså om utbud och efterfrågan är i god balans. Väl medveten om att vi på det här forumet inte påverkar det totala fiskutbudet i särskilt hög grad känns det ändå som att utrymmet för att ytterligare tillfredsställa kundens(mitt perspektiv) efterfrågan är stor. Problemet tror jag delvis ligger i att vi är för små och att vi faktiskt jobbar kontraproduktivt när vi odlar själva och säljer billigt till varandra, prestigebeställer nyhåvade troffelådor eller parallellt med den öppna handeln inrättar en Fiskförmedling(provocerande och ämnat som brandfackla, borde i den bästa av världar bara berika "marknaden").

Nu tänker jag högt och ganska spontant men för att ta ett praktiskt exempel utifrån mig själv(Tanganyikaciklider) och min lokala fiskhandlare(Akvarielagret): Jag tycker det är himla trevligt om jag ser att det simmar Julidochromis dickfeldi eller Neolamprologus cylindricus i butiken som det gör ibland. Men jag köper dom sällan. Men ibland. Vore det inte en framkomlig väg att man förkortade vägen mellan sjön och akvariet genom att fiskaffärerna började jobba mer modernt? Det finns en filosofi som har fått stor genomslagskraft i många branscher som kallas just-in-time och bygger på att man i st f att pusha ut varor bygger upp flödeskedjor som startar i kunders behov och där prognoser och spekulationer nerprioriteras.

Rent konkret tror jag att vi har en win-winsituation på vår (försvinnande lilla nörd-) marknad om det kunde upprättas en bättre kommunikation mellan skutkund och producentledet. Jag gissar att det går att sälja ett 20-30 dickfeldis på ett år i Stockholm men att det kräver avsevärd exponering men framförallt lagringsstid och bundet kapital. Varför inte börja testa lite nya vägar? Kataloger, webhandel, show rooms...Alla skulle tjäna på det.

Särskilt intresserad är jag av vad Christer eller Gabbi eller andra "producenter" här på forumet har att säga. Se inte mitt inlägg som orättvis kritik, jag blev bara lite förvånad över nuläget hos Simontorp och Akvarieteknik i förhållande till den totala omsättning som ändå är god. Och jag pratar fortfarande bara om vår lilla värld av ciklider, lite tetror, malar och odd balls.

Uffeman
2006-09-13, 23:02
Imazo är ju annars en grossist som importerar många skumma firrar.
Dock så ligger ingen fisklista ute vad jag vet iallafall.

http://www.imazo.se/

Pastorn58
2006-09-13, 23:08
www.akvarietrivsel.se har en fiske lista

bmwpower
2006-09-13, 23:48
nackdelen är att den stora massan köper röda gula blå fiskar.
Medan vi hobbister vill ha anorlunda fiskar och att ta hem dom kostar mycket pengar om dom inte bli sålda direkt.
Medan dom blåa gula rda oftast säljs samma dag
Tror många av dom butiker som syssla med fisk gladeligen skulle villja ha anorlunda fiskar, men dom går det inte att leva på för marknaden är så begränsad.

olof
2006-09-14, 09:17
Hej!

Även Åhleds har lagerlista på nätet:

http://www.aleds.se/fiskinformation/fisk.asp

Mvh

olof

Gabbi
2006-09-14, 09:47
Rent konkret tror jag att vi har en win-winsituation på vår (försvinnande lilla nörd-) marknad om det kunde upprättas en bättre kommunikation mellan skutkund och producentledet. Jag gissar att det går att sälja ett 20-30 dickfeldis på ett år i Stockholm men att det kräver avsevärd exponering men framförallt lagringsstid och bundet kapital. Varför inte börja testa lite nya vägar? Kataloger, webhandel, show rooms...Alla skulle tjäna på det.

Särskilt intresserad är jag av vad Christer eller Gabbi eller andra "producenter" här på forumet har att säga. Se inte mitt inlägg som orättvis kritik, jag blev bara lite förvånad över nuläget hos Simontorp och Akvarieteknik i förhållande till den totala omsättning som ändå är god. Och jag pratar fortfarande bara om vår lilla värld av ciklider, lite tetror, malar och odd balls.

Hejhej.
Jodå, jag läser, men vet inte riktigt vad jag ska svara på.
Vilket "nuläge" talar du om hos grossisterna? Har de för mycket arter, eller för lite arter?

Om jag får tala av egen erfarenhet så är det väl tyvärr ungefär som du beskrev, många gillar en speciell fisk, ta dickfeldin som exempel. De vill gärna se den simma i butiken, men de vill inte köpa den. Kanske har de redan själva en grupp, och är de duktiga akvarister så kommer den leva många år, och kunden behöver inga nya på ett bra tag. Trots detta kan det såklart vara värt att ha dem hemma, men det går mycket mat, vatten, skötsel och plats att hålla en art som säljer 50 st om året.

Det är klart att vi i viss mån försöker förutsäga och tillgodose kundens behov, och när vissa fiskar blir tillgängliga för hobbyn tas de in, även om de är dyra, för att på sikt bli en lika etablerad hobbyfisk som vissa andra. Exempel på detta är tex den vitfenade rosentetran, den rördryggade rosentetran, Puntius denisoni och Nannostomus morthenthaleri.

En del arter tas inte in även om någon kund pratat om den, och det har att göra med artens säljbarhet i övrigt. Kommer det tio fula fiskar som blir en meter mellan ögonen och slår ihjäl varandra om de är i samma akvarium, och kunden som pratat om dem sorterar ut det finaste paret ur de tio, då vill inte jag stå kvar med resten. De finns ingen annan som vill ha dem, och de kommer att försöka slå ihjäl en massa fisk som folk hade velat ha.

Om en kund däremot ber om att få köpa x antal, och kommer och hämtar dem direkt ur grossistkartongen är det inget problem. Det finns de som gör på detta sätt, och det fungerar bra.

I slutändan tror jag det blir så att man har de fiskar inne som man själv gillar. Jag personligen gillar västafrikaner, tetror, barber, rasboror, regnbågsfiskar och i viss mån malar, discus och udda levandefödare. Jag kommer då försöka ha hemma fisk som intresserar mig själv, som jag kan prata för och sälja.

Tony
2006-09-14, 14:02
MM Ciklidimport är väl ungefär vad du letar efter? De tar visserligen in mestadels tanganyikaciklider, men du kan beställa med vilken ful och osäljbar art du vill ;)

Micke
2006-09-14, 14:05
Jag som gillar västafrikaner brukar sitta och dregla över listona här :D :
http://www.cameroon-aqua.com/comp.htm

Kalle-Maja
2006-09-14, 14:06
Jodå, jag läser, men vet inte riktigt vad jag ska svara på.
Vilket "nuläge" talar du om hos grossisterna? Har de för mycket arter, eller för lite arter?
Sorry om jag uttrycker mig lite fyrkantigt. Jag jobbar med industriell marknadsföring och låter säkert miljöskadad när jag kommer in på det fältet. Hursomhelst, varför jag blev förvånad över att utbudet var så begränsat berodde delvis på okunskap. Jag antog att de två tidigare nämnda grossisterna var huvudkanalerna för fisk in till Sverige, vilket i så fall förvånade mig då jag ser så mycket olika fisk i folks burkar. Nu har jag förstått att de kanske inte ens är de största underleverantörerna till butik utan duktiga på marknadsföring. Imazo och tjeckerna förklarar en inte oansenlig del av min fråga.

Det är klart att vi i viss mån försöker förutsäga... Min huvudpoäng (eller -fråga) var att jag undrade hur man resonerade i t ex butiksbranschen kring lagerfunktionen av fisk. Namnet på butiken, Akvarielagret, anspelar just på den roll eller funktion hos detaljisten jag filosoferar kring; att man bygger upp en buffert så att slutkunden har en bra tillgänglighet. Idag får man ingen bil med sig hem om man går in i en bilaffär, jag kunde inte ens få med mig en tapetrulle hem från färgaffären sist, utan detaljisten bidrar ofta med prover, kompetens, finansieringslösningar etc. Tillgänglighet kommer alltid att vara prio ett vid försäljning av t ex livsmedel(ICA) eller medicin(Apoteket) då det i dessa fall blir allvarliga konsekvenser av att inte snabbt tillfredsställa kundens behov. Att inte omedelbart få sin plecostomus känns mer hanterbart.

Just det, citatet, borde det inte gå att tona ner detaljistrollen som prognosmakare("förutse") och lagerarbetare för att istället titta på lösningar som snabbar upp ledtider, minskar kostnader för att då även kunna öka variation och lönsam seriestorlek(=industriell term som här ska förstås som att man kan ta hem mindre volym av varje art)?

Om en kund däremot ber om att få köpa x antal, och kommer och hämtar dem direkt ur grossistkartongen är det inget problem. Det finns de som gör på detta sätt, och det fungerar bra. Just det, det är ju ETT enkelt sätt. Men marknadsföring är för mig alla aktiviteter som befrämjar relationen mellan köpare och säljare och den här metoden brister i att den är okänd för flertalet. Andra förslag är att ha blädderkataloger över hela fiskutbudet man kan beställa, visa filmsnuttar på fiskar man kan beställa etc. Butikens funktion som buffertzon för de fiskar som säljs kontinuerligt och som plats för rådgivning och kunskapsutbyte kommer dock sannolikt alltid att bestå.

I slutändan tror jag det blir så att man har de fiskar inne som man själv gillar. Jag personligen gillar västafrikaner, tetror, barber, rasboror, regnbågsfiskar och i viss mån malar, discus och udda levandefödare. Jag kommer då försöka ha hemma fisk som intresserar mig själv, som jag kan prata för och sälja. Detta är delvis ett annat motiv för näringsverksamhet än det jag utgår ifrån(vinstmaximering) men samtidigt en förutsättning för att kunna fungera som en kompetent samtalspartner.

Slutligen är jag lite orolig för att mina funderingar ska uppfattas som negativ kritik - så är INTE fallet. Jag tror på butiken som den viktigaste försäljningskanalen mot slutkund och vill snarare förstärka den positionen. Jag tror att om butikerna jobbade lite modernare så skulle inte fiskhandeln spridas ut på lika många händer och då kunna hantera tillräckligt stora totalvolymer att även nördakvaristen blev en trogen butikskund.

olof
2006-09-14, 15:07
Hej!

Nu är jag lite mer inne på din linje Kalle-Maja. Som Gabbi säger går det ju bra att beställa fiskar och hämta direkt ur lagerlådan. Jag tycker det är ett utmärkt exempel på "just in time" leverans. Problemet är väl mest att man inte har en aning om vad grossisterna har hemma eller för den delen var deras fiskar ligger i pris. Imazo´s katalog får bara återförsäljare och Akvarietekniks listor på nätet är... vad ska man säga, inaktuella...? Simonstorp verkar vara ganska uppdaterade.

Mvh

olof

malawijanne
2006-09-14, 16:33
jomen priset kan väl din lokala zooghandlare räkna ut, priset står ju på grossistens prislista som affären har, sedan lägger affären på minst 100% plus moms, och det kan man väl tycka att det är lite mycket för den lilla risk affären tar. transporten är oftast gratis eftersom grossisterna har oftast egna turbilar.
sedan hur fisken se ut ja den risken får väl kunden ta då,eller om man kanske kunde komma överens med affären om ett lägre pris om man är beredd att ta risken om hur fisken ser ut. mvh janne

Zzzit
2006-09-14, 17:20
Vilken zooaffär lägger på 100%? Det är väl ingen som gör det? Jag vet att du skrev minst, men vad jag vet så läggs det på 250-300%
Lite off blev detta, men jag kunde inte låta bli eftersom jag haft just detta uppe för diskution!
Priserna är så pressade i gbg så att de som odlar vettig fisk inte får något för det! Vem vill köpa in ett par fiskar för ett par tusenlappar när butiken endast ger dig 20kr per yngel?
Det behöver inte gälla så dyr fisk, utan det räcker att en odlare lagt ner stor möda med att få fram riktigt fina djur av en sort, så skiljer handlaren inte på dem ändå! Har sett rödzebra av alla sorter, och tycker det vore naturligt att en som har kanonex skall få mer för sina djur! Tråkigt!

Gabbi
2006-09-14, 17:21
Sorry om jag uttrycker mig lite fyrkantigt. Jag jobbar med industriell marknadsföring och låter säkert miljöskadad när jag kommer in på det fältet. Hursomhelst, varför jag blev förvånad över att utbudet var så begränsat berodde delvis på okunskap. Jag antog att de två tidigare nämnda grossisterna var huvudkanalerna för fisk in till Sverige, vilket i så fall förvånade mig då jag ser så mycket olika fisk i folks burkar. Nu har jag förstått att de kanske inte ens är de största underleverantörerna till butik utan duktiga på marknadsföring. Imazo och tjeckerna förklarar en inte oansenlig del av min fråga.

Jag använder mig av minst sexton olika fasta leverantörer för att hålla uppe vårt maxantal på fisk, ca 800-900 arter. Utöver dessa har vi minst lika många om inte dubbelt så många duktiga hobbyister som kanske bara odlar en art levandefödare, eller en korall tex.

Min huvudpoäng (eller -fråga) var att jag undrade hur man resonerade i t ex butiksbranschen kring lagerfunktionen av fisk. Namnet på butiken, Akvarielagret, anspelar just på den roll eller funktion hos detaljisten jag filosoferar kring; att man bygger upp en buffert så att slutkunden har en bra tillgänglighet.

I allmänhet tycker jag att 800 arter är en rätt bra tillgänglighet, men självklart betyder inte det att precis alla kan få just den art de har siktat in sig på, eftersom artantalet i världen vida överstiger 800. Vi måste också betänka att genomsnittskunden inte är malawigalning eller västafrikafreak, utan känner till scalarer, tigerbarber och guppy i stort sett. För dem blir olika färgvarianter på scalarer ett svårt val.

Idag får man ingen bil med sig hem om man går in i en bilaffär, jag kunde inte ens få med mig en tapetrulle hem från färgaffären sist, utan detaljisten bidrar ofta med prover, kompetens, finansieringslösningar etc. Tillgänglighet kommer alltid att vara prio ett vid försäljning av t ex livsmedel(ICA) eller medicin(Apoteket) då det i dessa fall blir allvarliga konsekvenser av att inte snabbt tillfredsställa kundens behov. Att inte omedelbart få sin plecostomus känns mer hanterbart.

Just det, citatet, borde det inte gå att tona ner detaljistrollen som prognosmakare("förutse") och lagerarbetare för att istället titta på lösningar som snabbar upp ledtider, minskar kostnader för att då även kunna öka variation och lönsam seriestorlek(=industriell term som här ska förstås som att man kan ta hem mindre volym av varje art)?

Fast här kommer ju kravet(önskemålet) på karantän och dyl in. Ingen blir så glad som kunden som hör att vi har haft inne fisken som just han vill ha, i fyra veckor. Då vet han att den funkar bra hos oss, och inte bara råkar leva just den sekunden han spanar in den.

Just det, det är ju ETT enkelt sätt. Men marknadsföring är för mig alla aktiviteter som befrämjar relationen mellan köpare och säljare och den här metoden brister i att den är okänd för flertalet.

Det har sina anledningar. Flertalet strular tyvärr till det. De hämtar inte fisken som beställdes utan att akvarium fanns i butiken, de blir irriterade på storleken trots att den motsvarar vad som stod i listan. (Såna saker som affärer råkar ut för fem ggr per beställning annars). De vill ha den billigare trots att vi för att vara shyssta inte lagt på nåt ALLS.
Vanligt är också att en del kunder inte alls vill beställa när det kommer till kritan. De tittar i listor, frågar och planerar och kommer sedan på att de först måste bygga huset de ska ha akvariet i. Senast igår fick jag in en drömbeställning på två rockor och en bläckfisk(!). Dessa beställde jag inte.
Nåja, vart jag vill komma är väl dit att väldigt många kunder inte har önskningar utöver standardsortimentet. Många fiskar är ju återkommande favoriter som kommer in om en vecka eller två, om de var slut första gången. De som har önskningar inom rimlighetens gränser får dessa beställda om fiskarna finns hos någon grossist. Tyvärr har vi inga framtidsprognoser hos våra grossister. Man kan inte fråga vad de får in nästa månad. Man bestämmer att nu vill jag handla, får en tillgänglighetslista som både kan vara imponerande och oimponerande. Man lägger en order och får 50-90% av det man beställde. (i artantal alltså)

Andra förslag är att ha blädderkataloger över hela fiskutbudet man kan beställa, visa filmsnuttar på fiskar man kan beställa etc.

Det spricker nog tyvärr på att alla fiskar inte finns alltid att beställa. Vad som finns inne i stora affärer speglar mer eller mindre vad som finns att tillgå. Visst finns det alltid några arter som inte har tagits hem, men säg att man tex letar efter altumscalarer. Ta en sväng i Sthlms fem största butiker. Om ingen av dem har altum inne beror det med största säkerhet på att de inte finns på den svenska marknaden just då. En blädderkatalog på alla arter som finns att tillgå någon gång skulle snarast likna fishbase.

Butikens funktion som buffertzon för de fiskar som säljs kontinuerligt och som plats för rådgivning och kunskapsutbyte kommer dock sannolikt alltid att bestå.

Detta är delvis ett annat motiv för näringsverksamhet än det jag utgår ifrån(vinstmaximering) men samtidigt en förutsättning för att kunna fungera som en kompetent samtalspartner.
Slutligen är jag lite orolig för att mina funderingar ska uppfattas som negativ kritik - så är INTE fallet.

Av mig har det inte uppfattats som negativt iallafall, så det är ingen fara.

Jag tror på butiken som den viktigaste försäljningskanalen mot slutkund och vill snarare förstärka den positionen. Jag tror att om butikerna jobbade lite modernare så skulle inte fiskhandeln spridas ut på lika många händer och då kunna hantera tillräckligt stora totalvolymer att även nördakvaristen blev en trogen butikskund.

Fast att folk köper privat och så kommer man nog aldrig ifrån, och det tror jag är vanligt inom alla hobbys. Blir man väldigt intresserad av speciella fiskar så går det att hitta på något sätt. Visst skulle man kunna ha ett blädderblock på tex fler arter av jullar (för att följa exemplet) men jag skulle inte kunna svara för att de alltid fanns att beställa, och bilder har ju "nörden" redan sett.

Gabbi
2006-09-14, 17:23
Vilken zooaffär lägger på 100%? Det är väl ingen som gör det? Jag vet att du skrev minst, men vad jag vet så läggs det på 250-300%
Lite off blev detta, men jag kunde inte låta bli eftersom jag haft just detta uppe för diskution!
Priserna är så pressade i gbg så att de som odlar vettig fisk inte får något för det! Vem vill köpa in ett par fiskar för ett par tusenlappar när butiken endast ger dig 20kr per yngel?
Det behöver inte gälla så dyr fisk, utan det räcker att en odlare lagt ner stor möda med att få fram riktigt fina djur av en sort, så skiljer handlaren inte på dem ändå! Har sett rödzebra av alla sorter, och tycker det vore naturligt att en som har kanonex skall få mer för sina djur! Tråkigt!

Just i det här fallet handlade det väl om någon som ville beställa en fisk direkt från en grossist, och få påsen i handen utan att affären gjort mer än stått för leveransadress så att säga.

Lacustris
2006-09-14, 21:40
Jag är helt inne på Kalle-Majas linje men jag tror inte zoohandelen i Sverige är riktigt där än.
Tittar man på Danmark så är man närmare där, det finns flera butiker som har UPPDATERADE lagerlistor på nätet och dessutom kan direktimportera speciella önskemål (i samband med egen import).
Hur många fiskhandlare har datorer i butik här i Sverige och lagerlistor överhuvudtaget?

Idealet vor en nätbaserad portal, med kopplingar till fångststationer, damm-odlare och grossister där man kan leta efter sin speciella fisk. Man bokar sin fisk mot handpenning och får den sedan så småningom levererad till sin lokala zoohandlare. Utan att behöva "besvära" personalen i butiken.
Tekniken finns, logistiken finns men frågan är om det kan bära sig ekonomiskt eller om vi är beredda att betala priset.

Jag tror att vi i Sverige får leva med "köp vad vi har eller gå"-attityden ett bra slag till.
Vi är helt enkelt för snälla och ställer aldrig krav. Vi blir väldigt tacksamma mot handlaren som bemödar sig att ta hem något från grossisten till just lilla mig.....

Provocerar jag? Kanske....

Kalle-Maja
2006-09-14, 21:57
Tack Gabbi för ett uttömmande svar. Jag har på kort tid lärt mig mycket mer om fiskhandeln i Sverige. Min input, förutom att jag är på gång med ett privat fiskinköp, var att jag är intresserad av marknadsföring och affärsutveckling. Saknade jag något i ditt svar var det möjligen att du var lite defensiv, jag är mest intresserad av förbättringsarbete. Men men, jag är nöjd och slutar här. Nu kan jag beställa exakt den fisk jag vill ha till helgen8).

cf.akvarielagret
2006-09-14, 22:01
Jag tror att vi i Sverige får leva med "köp vad vi har eller gå"-attityden ett bra slag till.
Vi är helt enkelt för snälla och ställer aldrig krav. Vi blir väldigt tacksamma mot handlaren som bemödar sig att ta hem något från grossisten till just lilla mig.....
----------------------------------------------------------------
Tycker att det är en ganska oförskämd inställning som inte är förankrad i verkligheten ungefär som att titta på teknad film
i våran butik har vi 800 arter kanske 100 arter står för 90% av försäljningen.
övriga 700 arter är för vårat eget intresse samta att någon kan bli sugen, som sedan ev köper ett nytt akvarium som kan bli lite merförsäljning
Ps du säger att kunden alldrig ställer några krav det bevisar att du alldrig har jobbat i en djurafär och antagligen inte i en butik heller
men jag är inte på dåligt humör
ha det bra
Christer

Gabbi
2006-09-14, 22:04
Tack Gabbi för ett uttömmande svar. Jag har på kort tid lärt mig mycket mer om fiskhandeln i Sverige. Min input, förutom att jag är på gång med ett privat fiskinköp, var att jag är intresserad av marknadsföring och affärsutveckling. Saknade jag något i ditt svar var det möjligen att du var lite defensiv, jag är mest intresserad av förbättringsarbete. Men men, jag är nöjd och slutar här. Nu kan jag beställa exakt den fisk jag vill ha till helgen8).

Nejnej, det är nog något du läser in. Jag känner mig inte särskilt defensiv, men däremot har jag ju inblick i hur det fungerar. De "magiska" listorna som många akvarister drömmer om är inte så magiska som man kan tro. Guldkornen finns då och då, men är just guldkorn, inget som elak zoopersonal undanhåller sina kunder.
Vissa av dina ideer är inte tokiga, men jag undrar om det ändå inte är fel ledd att bredda ett kundurval på. Jämför med en mataffär som planerar att lägga upp en databas på vilka märken av gåslever som finns att direktimportera från Frankrike. Några skulle säkert köpa, men de flesta går till Ica för mjölk och limpa.

Som en service till gourmeterna dock, javisst.

Problemet med tex Lacustris vision är att många fångststationer runt om i världen kämpar med att hitta frigolitlådor att exportera fisken i för att ta ett exempel. Har man problem med sådant som för oss anses grundläggande så tror jag att steget att ligga online med uppdaterad databas är väldigt långt.

Lacustris
2006-09-14, 22:33
----------------------------------------------------------------
Tycker att det är en ganska oförskämd inställning som inte är förankrad i verkligheten ungefär som att titta på teknad film
i våran butik har vi 800 arter kanske 100 arter står för 90% av försäljningen.
övriga 700 arter är för vårat eget intresse samta att någon kan bli sugen, som sedan ev köper ett nytt akvarium som kan bli lite merförsäljning
Ps du säger att kunden alldrig ställer några krav det bevisar att du alldrig har jobbat i en djurafär och antagligen inte i en butik heller
men jag är inte på dåligt humör
ha det bra
Christer

Jo, jag generaliserer och provocerar.
Akvarielagret har jag ingen uppfattning om, har inte haft vägarna förbi. Kopplingen till oförskämd attitid och tecknad film förstår jag inte men förlåt om jag trampat på några tår.

Du har dock helt rätt, jag har ingen butikserfarenhet alls, jag vet bara hur otroligt besvärligt allt blir om man efterfrågar något som inte ligger på en hylla i butiken. Djupa suckar, letande efter kataloger, listor och papper. Tyvärr är det då lättare att beställa över nätet.
Frågar man efter en speciell fisk (behöver inte ens vara ovanlig) som inte finns inne blir allt ännu besvärligare.
Jag ser allt ur konsumentens (kundens) perspektiv, inte ur personalens perspektiv.

Tycker dock diskussionen tappat fokus. Kanske mitt fel?
Frågan var nog hur man kan underlätta för kunden att få just den fisk som finns på önskelistan.

deelay
2006-09-14, 23:04
Du har dock helt rätt, jag har ingen butikserfarenhet alls, jag vet bara hur otroligt besvärligt allt blir om man efterfrågar något som inte ligger på en hylla i butiken. Djupa suckar, letande efter kataloger, listor och papper. Tyvärr är det då lättare att beställa över nätet.
Frågar man efter en speciell fisk (behöver inte ens vara ovanlig) som inte finns inne blir allt ännu besvärligare.

Jag tror du missbedömmer situationen, folk som får en förfrågan om nått dom inte har kan dra en djup andning som påminner om en suck medans dom försöker lista ut hur dom ska fixa fram den eller ett djupt andetag(som också påminner om en suck) när dom försöker komma ihåg vart dom lagt listan. JAg har svårt o tro att en expedit drar en suck för att han tycker du eller din beställning är jobbig, det ligger närmare tillhands att du tolkar "sucken" fel. Jag tillhör dom som drar en "suck" när nån frågar nått som gör att jag måste fundera lite snabbt om jag får en fråga på jobbet som jag inte kan svara på direkt men det är bara en del av momentetet i min iver att stå tillhands =) Se det positiva i det, tycker man att en nån eller en förfrågan är jobbig så håller man masken och kör en vit lögn utan "suckar" =)

Lacustris
2006-09-14, 23:20
Jag tror du missbedömmer situationen, folk som får en förfrågan om nått dom inte har kan dra en djup andning som påminner om en suck medans dom försöker lista ut hur dom ska fixa fram den eller ett djupt andetag(som också påminner om en suck) när dom försöker komma ihåg vart dom lagt listan. JAg har svårt o tro att en expedit drar en suck för att han tycker du eller din beställning är jobbig, det ligger närmare tillhands att du tolkar "sucken" fel. Jag tillhör dom som drar en "suck" när nån frågar nått som gör att jag måste fundera lite snabbt om jag får en fråga på jobbet som jag inte kan svara på direkt men det är bara en del av momentetet i min iver att stå tillhands =) Se det positiva i det, tycker man att en nån eller en förfrågan är jobbig så håller man masken och kör en vit lögn utan "suckar" =)

Jag hoppas du har rätt!

Men....finns det några ambitioner bland svenska grossister/butiker att eftersträva "fish on demand"?
Hur duktiga vi än tycker oss vara i Sverige så är det trots allt mycket enklare i Danmark. Har inte hört någon dansk suck än.........

kaj.p
2006-09-15, 00:05
Nu blir man väl hängd som vanligt. Men min fråga är behövs grossister? I den form vi har idag?

deathdealer
2006-09-15, 00:26
Nu ger jag mig som vanligt in i en diskussion som jag egentligen inte har med att göra:-#

Citat: [Du har dock helt rätt, jag har ingen butikserfarenhet alls, jag vet bara hur otroligt besvärligt allt blir om man efterfrågar något som inte ligger på en hylla i butiken. Djupa suckar, letande efter kataloger, listor och papper. Tyvärr är det då lättare att beställa över nätet. Frågar man efter en speciell fisk (behöver inte ens vara ovanlig) som inte finns inne blir allt ännu besvärligare. Jag ser allt ur konsumentens (kundens) perspektiv, inte ur personalens perspektiv. ]

Jag har defenitivt lösningen på hela diskussionen - man BETALAR vad det kostar! *asg*
Att det kostar MER att ta in en "ickevanligfisk - som inte säkert säljer till andra än den person som just letar efter den" är kanske inte så konstigt!
Som inköpare kan du t.ex inte köpa 3st fiskar som ska direktimporteras (rätt?), du får köpa en sändning, OM man dessutom har konk. från t.ex andra ställen runt om i Europa, så är ju chansen att VI letar på nätet, och just en firma har fisken, och då börjar vi jämnföra priser???

I tidigare trådar sa man att påslaget kan vara 2-300% på en fisk.....OCH?
Sätter VI rimligheten i priset, och VAD jämnför man med då?
Vi har en hobby, som några eldstjälar arbetar med (för i detta landet, är man eldstjäl), och om man köper in en fisk, säg att räkne-exemplet är 50:- in, så skulle jag alltså få pröjsa....mellan...hmmm....150-250:-/fisk....för en raritet (ja, det kan vara mycket dyrare), men om man nu la på 10%...som VI kanske tycker är rimmligt...låt oss se....det är 5:-....och VI köper HELA 20 firrar....det blir då....100:- i förtjänst!!!! WoW...och då får man behålla 80:- själv.....vilket ska täcka...hmmm....all den tid jag som säljare lägger ner på din första kontakt, andra kontakt, kontakttid med grossiter, ta emot, ta hand om fisken, kontakta dig, betala för el/hyr/personal....och VATTEN.....gissa om man skulle överleva då...??? Blir man sen sittande med en uppsättning fisk...40st som VI inte köpte...som ingen annan vill ha......ja du....undrar hur länge man skulle kunna hålla på!

det som kan vara svårt att hänga med på är just det att om det då är 50 personer som vill ha sina fiskar på "direkten"......då blir det bannemig inte lätt!

Sen detta med att ha en on-line databas som man kan gå in i och se vilken fisk som finns inne för tillfället...låter väldigt enkelt, kan väl inte vara så svårt.....MEN vem ska uppdatera detta???? "-Där sålde vi 3st vonugalis porettas" (ja, jag kan ingen latin *asg*), Charli, spring och uppdatera vår ON-line-lösning...nu!!!

Neppp...usch vad jag är tråkig, men backar man lite, ser på hur svårt detta egentligen är...och sen att man har konkurenter som slåss om en väldigt begränsad marknad....samt att folk flyr Sverige, och handlar från utlandet (det är RIKTIGT bra...dom pengarna kommer garanterat tillbax)...och att man sen jämnför priser som man betalar för fisk av polarn som drar upp den.....

OBSERVERA - detta är ingen kritik, jag finner det bara litelite lustigt att man känner att man har rätten att prata om hur andra ska driva sin rörelse, och vad man tycker att dom ska ta betalt för tjänsten...

Bra och intressant diskussion annars!!!

Hipp-hopp...studsar tillbax till min hörna...kunde inte knipa...sorryB(

DD

Edit: [ HUR mycketfisk handlarn ni per år?!?!?].....

deelay
2006-09-15, 00:30
Nu blir man väl hängd som vanligt. Men min fråga är behövs grossister? I den form vi har idag?

Som butik vill man slippa ringa 372 st olika personer som har argenturen för varsin produkt... helt omöjligt att det skulle funka, klart bättre att produkterna finns sammlade så slipper man ha en anställd till som bara ska ringa alla och beställa. Sedan finns det ju mer djupgående argumnet med som känns krångliga att gå in på med text... skulle bli några rader =)

deathdealer
2006-09-15, 00:31
Som butik vill man slippa ringa 372 st olika personer som har argenturen för varsin produkt... helt omöjligt att det skulle funka, klart bättre att produkterna finns sammlade så slipper man ha en anställd till som bara ska ringa alla och beställa. Sedan finns det ju mer djupgående argumnet med som känns krångliga att gå in på med text... skulle bli några rader =)

Bravissimo!!!!!:D

DD

Robin
2006-09-15, 00:38
Ett blipp-system a la Coop eller ICA på alla fångstplatser vore ju att föredra. Bara att åka ner, blippa de fiskar man vill ha... .kanske "deleta" den fula sillen man testade apparaten på och sen åka hem. ;)

kaj.p
2006-09-15, 00:39
Stefan Långt inlägg men du talar butik inte grossist. I tyskland säljer tillverkarna direkt till butik det blir mer o mer så också i danmark. Även svenska butiker direktimporterar mer. Att det skulle bli svårare att få tag på udda fisk vet jag ej. Internet o aktivt deltagande gör världen mindre helt klart. T.ex fick mail idag från en asiatisk odlare som fått en kull på en golden variant utan pidgeon gener (dvs sotfria). Frågan var vill jag förboka? leveansklara i feb 2007

kaj.p
2006-09-15, 00:44
Ett blipp-system a la Coop eller ICA på alla fångstplatser vore ju att föredra. Bara att åka ner, blippa de fiskar man vill ha... .kanske "deleta" den fula sillen man testade apparaten på och sen åka hem. ;)

Vilken garanti har du då att fångstplatsen stämmer?

deathdealer
2006-09-15, 00:45
Stefan Långt inlägg men du talar butik inte grossist. I tyskland säljer tillverkarna direkt till butik det blir mer o mer så också i danmark. Även svenska butiker direktimporterar mer. Att det skulle bli svårare att få tag på udda fisk vet jag ej. Internet o aktivt deltagande gör världen mindre helt klart. T.ex fick mail idag från en asiatisk odlare som fått en kull på en golden variant utan pidgeon gener (dvs sotfria). Frågan var vill jag förboka? leveansklara i feb 2007

Stämmer Kaj!!!:D
Men (bara MIN personliga uppfattning) om grossisterna försvinner, försvinner massa andra produkter....Då kommer nästa problem som på posten...VILKEN butik, kan hålla ett lager som gör att deras kunder är nöjda?
Idag, kan du ha 10 olika pumpar i butiken, 1 av varje, och skulle pumpen säljas, har du en ny nästa dag...p.g.a grossiter! Om butikerna istället fick hålla lager, skulle priserna stiga än mer...och tillverkarna, skickar inte ut grejer samma dag som du beställer....sen tillkommer MER i frakt osv osv...
Det är klart, att vid volymförsäljning, så får man ner sina inköpspriser...men åter igen, det skulle bara straffa oss konsumenter..tror jag iallafall.....

DD

deathdealer
2006-09-15, 00:47

hmmmmm...kan man inte lita på de som exporterar fisken från resp. ställe, samt grossiter och handlare...funkar inte system överhuvudtaget vännen....
DD

kaj.p
2006-09-15, 00:57
hmmmmm...kan man inte lita på de som exporterar fisken från resp. ställe, samt grossiter och handlare...funkar inte system överhuvudtaget vännen....
DD

Stefan kolla ciklidecentret i köpenhamn Butik eller grossist??
Fråga två
Enligt mina kontakter i tyskland så är de duktiga på att hitta nya "biflöde" o där med ett nytt namn. Men det är amazonas det.

deathdealer
2006-09-15, 01:01
Grossiste är väl ett företag som köper in en produkt, och säljer den vidare till fler ÅF?
Äsch - detta är bara för diskussionen Kaj....!!!

DD

Lacustris
2006-09-15, 01:14
Nu kanske jag generaliserar igen men är det inte såhär (vad gäller fisk):
Grossisten importerar/odlar den fisk man tror går lätt att sälja.
Butiken väljer i sin tur ut de man tror sig kunna sälja till kund.
Att ha fisk i lager som inte säljer är ren förlust.

Vilka alternativ finns då om man inte hittar den fisk man söker i sin butik eller hos grossist?
Privatimport eller samimport? Här måste man vara rättså driven för att ta detta steg.

Många refererar till Coop och Ica, jag riktar mina blickar till statliga Systembolaget. Man har ett sortiment i butik men har dessutom ett specialsortiment man kan ta hem till "finsmakare".
Skulle nu inte detta sortiment räcka så kan man genom Systembolagets försorg importera ungefär vad man vill och Systemet ser sedan till att allt går rätt till i tull, med frakt e.t.c.
Läs mer på http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm

På något sätt skulle jag gärna se att någon fisk-grossist eller motsvarande kunde erbjuda samma service. Svårigheten som kvarstår är då vad som kan levereras varifrån. Här torde det inte varit omöjligt för grossisten att länka till lagerlistor, de har säkert redan kontaktvägen öppen.
Att det inte blir "billigt" är självklart men jämför man med andra alternativ som t.ex. inköpsresor till tyskland eller danmark kanske man kan räkna hem det.
(Här rimmar det nog illa att referera till systembolaget....)

Är detta en utopi? Är marknaden för liten? Jo kanske....

kaj.p
2006-09-15, 01:23
Lägger ett klipp från en av de större exportörerna i Peru Tar apistogammor som ex.
Apistogramma acosta
Apistogramma agassizi flamengo
Apistogramma agassizi blue
Apistogramma albertini
Apistogramma ambiacus
Apistogramma apache
Apistogramma atahulpa
Apistogramma baby face
Apistogramma bimbo
Apistogramma bitaeniata
Apistogramma bitaeniata
Apistogramma blue eye
Apistogramma blue
Apistogramma cacatoide
Apistogramma celeste
Apistogramma curutu
Apistogramma cruzi
Apistogramma diamond sp.
Apistogramma eunotus
Apistogramma esmerald
Apistogramma frank
Apistogramma strawberry sp.
Apistogramma galaxis
Apistogramma galaxis II
Apistogramma gosey
Apistogramma hangsloi
Apistogramma hauswell
Apistogramma huallaga
Apistogramma inka 50
Apistogramma juruensis
Apistogramma laulate
Apistogramma marine
Apistogramma macmaster
Apistogramma melgar jumbo
Apistogramma melgar
Apistogramma morthentaler
Apistogramma napo
Apistogramma nijsseni
Apistogramma napoensis
Apistogramma norberty
Apistogramma orange
Apistogramma painted face
Apistogramma pandurini
Apistogramma papagallo
Apistogramma paracas
Apistogramma pevas
Apistogramma pucallpensis
Apistogramma purple
Apistogramma ramirezi
Apistogramma sanchezi
Apistogramma sanchesi II
Apistograma sanchesi III
Apistogramma shishita
Apistogramma shushupe

Hehe för varje lista blir namnen finare just nu är A. Bimbo o A.strawberry mina favoriter Men huvudfrågan är vad är det du tar hem???? Man kan ju också undra hur i helskotta håller de isär dem?

Felipe
2006-09-15, 04:50
Lägger ett klipp från en av de större exportörerna i Peru Tar apistogammor som ex.

Hehe för varje lista blir namnen finare just nu är A. Bimbo o A.strawberry mina favoriter Men huvudfrågan är vad är det du tar hem???? Man kan ju också undra hur i helskotta håller de isär dem?

Borja med att kolla pa deras pris; ar det dyra fiskar sa kanske anvands det hoga priset just som en ursakt pa det otroliga arbetet de har med att halla isar dem....
Ar det bra priser....sa ingen tvekan om att ingen dar bryr sig om att veta vilken ar A.sanchezi (med "z") eller A.sanchesi (med "s").

deathdealer
2006-09-15, 10:37
Nu kanske jag generaliserar igen men är det inte såhär (vad gäller fisk):
Grossisten importerar/odlar den fisk man tror går lätt att sälja.
Butiken väljer i sin tur ut de man tror sig kunna sälja till kund.
Att ha fisk i lager som inte säljer är ren förlust.

Vilka alternativ finns då om man inte hittar den fisk man söker i sin butik eller hos grossist?
Privatimport eller samimport? Här måste man vara rättså driven för att ta detta steg.

Många refererar till Coop och Ica, jag riktar mina blickar till statliga Systembolaget. Man har ett sortiment i butik men har dessutom ett specialsortiment man kan ta hem till "finsmakare".
Skulle nu inte detta sortiment räcka så kan man genom Systembolagets försorg importera ungefär vad man vill och Systemet ser sedan till att allt går rätt till i tull, med frakt e.t.c.
Läs mer på http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm

På något sätt skulle jag gärna se att någon fisk-grossist eller motsvarande kunde erbjuda samma service. Svårigheten som kvarstår är då vad som kan levereras varifrån. Här torde det inte varit omöjligt för grossisten att länka till lagerlistor, de har säkert redan kontaktvägen öppen.
Att det inte blir "billigt" är självklart men jämför man med andra alternativ som t.ex. inköpsresor till tyskland eller danmark kanske man kan räkna hem det.
(Här rimmar det nog illa att referera till systembolaget....)

Är detta en utopi? Är marknaden för liten? Jo kanske....

Jag tror att det inte är så att grossisterna bara väljer efter vad som säljs bra. Vi talar ju omspeciella sorter, inte om dussinfisk?!?!?!? (ursäkta det plumpa uttrycket)..
Först är det väl så att de importörer som finns i Sverige (och övriga värden) kan ha önskemål om vilken fiska som ska fångas från de stationer som finns runt sjöarna. Att det just ska finnas någon som ska fånga den typ du önskar, eller att dom FÅR gå in på det stället är väl inte säkert...
Jag har för mig att Kjell F, och andra talat om detta, helt säker på att någon av våra föredragshållare sa något om att mängden/sortern man får plocka upp är reglerad. Sen är det precis som du skriver inga problem att få hem specialfisk, men det kan ju ta tid, och du får förmodligen köpa en lite större uppsättning.

Ville bara säga att det inte är helt lätt att hålla en 100% aktuell lagerlista, vissa mindre uppfödare/importörer/grossoster kanske kan uppdatera sina listor dagligen, men har man stor omsättning på fisken, är det faktiskt inte så lätt som det låter.

Men jag tror grossister behövs, dom gör en stor nytta, jag tror att de butiker vi har, gör sitt yttersta för att göra oss nöjda MEN den lilla zoo-affären runt hörnet, har nog lite problem med att hålla oss med VF och specialfisk, för tittar man lite nyktert på det, så är det ingen stor marknad för fisk som kostar 3-400+....
Se den mamma/pappa som kommer in och ska köpa fisk till sina söner/döttrar och fisken kostar 3ggr mer än vad dom gett för karet....*asg*

Ha de gött!

DD

Kjell Fohrman
2006-09-15, 10:46
Men min fråga är behövs grossister? I den form vi har idag?
Beror väl på vad man är ute efter - försvann grossiterna så skulle säkert 75% av sveriges affärer försvinna. Nåväl säger en del då - dom affärerna som försvinner är ju ändå då dom minsta och minst välsorterade så det kan ju kvitta ändå. Visst men samtidigt så är det ju som så att utan affärer så försvinner ju rekryteringen av nya presumtiva medlemarna till t.ex. NCS eftersom nästan alla av oss en gång i tiden har börjat med ett litet akvarium med de allra vanligaste fiskarna.

Men oavsett vilket så är ju ändå din fråga rätt lite meningslös eftersom vi med de nya lagar som är på gång vad gäller transporter samt karantän etc. i praktiken kommer att innebära att utvceklingen blir tvärtom - dvs de enda som kommer att kunna importera och sedan sälja vidare till affär är de allra största grossisterna.

olof
2006-09-15, 10:53
Hej!

Jag tycker inte att det vore orimligt om grossisterna höll en någorlunda uppdaterad lagerlista tillgänglig på nätet. Liksom all lagerhållning är det viktigt att veta exakt vad som finns inne. I Vanliga lager har man en databas över detta och att länka denna till en hemsida bör ju inte vara omöjligt. På tex IKEA kan man gå in och kolla exakt vad och hur många som finns inne i alla enskilda butiker.
Att grossisterna har aktulla listor så att vi akvarister, via vår butik, kan beställa hem deras produkter är inte en fråga om kostnader det är en fråga om service och kundanpassning.

Att jämföra akvariebutikerna i Danmark med akvariebutikerna här hemma är inte riktigt rätt. I Danmark arbetar flerta butiker med egen import av VF exlusiva fiskar. Marknaden ser helt annorlunda ut eftersom det finns ett enormt sug efter dessa fiskar. I Sverige är det inte många som regelbundet lägger ut stora summor på nya VF fiskar. Eftersom de flesta av oss akvarister här hemma avsätter väldigt liten budget för fiskinköp ser marknaden inte alls ut som i Danmark. Butikerna i Danmark tar hem tex en Malawisändning typ som denna senaste till MalawiCarsten:

http://www.cichlids.dk/annoncer/vis/9864/

Sen säljer de huvuddelen innom ett par månader och tar hem en ny sändning. Jag tror att det skulle vara svårt att köra denna verksamhet i Sverige.

Mvh

olof

deathdealer
2006-09-15, 11:04
Hej!

Jag tycker inte att det vore orimligt om grossisterna höll en någorlunda uppdaterad lagerlista tillgänglig på nätet. Liksom all lagerhållning är det viktigt att veta exakt vad som finns inne. I Vanliga lager har man en databas över detta och att länka denna till en hemsida bör ju inte vara omöjligt. På tex IKEA kan man gå in och kolla exakt vad och hur många som finns inne i alla enskilda butiker.
Att grossisterna har aktulla listor så att vi akvarister, via vår butik, kan beställa hem deras produkter är inte en fråga om kostnader det är en fråga om service och kundanpassning.

olof

Problemet Olof är att det är en viss skillnad på ett företag som IKEA (andra stora företag) och en grossist här i Svergis på akvaristiska tillbehör och fisk! Jag har arbetat med lagersystem osv och för att få ett så exakt lagersaldo som du efterfrågar, behöver man sätta en gubbe i en stålbur = lager, och han, och enbart han lämnar ut och registrerar produkter *skrattar*...

Lägger dom in en lista med fisk som kommit in på måndag, kan denna listan ändras 50ggr under första veckan, och om du nu kontrar med att dom kan ha ett system som helt ligger på data, bara exportera informationen ut på nätet, så ska dom göra den stora investering som krävs för att bygga/köpa ett sånt system....
och vad händer om:
• En fisk eller fler dör?
• Någon lägger "undan" ett antal fiskar för en kund
• Felleveranser
Då stämmer inte listan längre...eller hur!

Jag tycker de flesta sköter detta bra, jag tror även att de felsta lägger ut sin nyinkommna lista när leveransen kommer in, och sedan uppdaterar vid nästa beställnings/leveranstillfälle...eller kanske när dom känner att dom har tid. Sen - vad spelar det för roll....VI köper fisk som vi vill ha, oftast efter det att vi bestämmt att vi vill ha en viss sorts fisk, och då kan man väl ringa/skriva och fråga om den finns för försäljning ELLER om dom kan ta in den?

DD

olof
2006-09-15, 11:38
Problemet Olof är att det är en viss skillnad på ett företag som IKEA (andra stora företag) och en grossist här i Svergis på akvaristiska tillbehör och fisk! Jag har arbetat med lagersystem osv och för att få ett så exakt lagersaldo som du efterfrågar, behöver man sätta en gubbe i en stålbur = lager, och han, och enbart han lämnar ut och registrerar produkter *skrattar*...

Lägger dom in en lista med fisk som kommit in på måndag, kan denna listan ändras 50ggr under första veckan, och om du nu kontrar med att dom kan ha ett system som helt ligger på data, bara exportera informationen ut på nätet, så ska dom göra den stora investering som krävs för att bygga/köpa ett sånt system....
och vad händer om:
• En fisk eller fler dör?
• Någon lägger "undan" ett antal fiskar för en kund
• Felleveranser
Då stämmer inte listan längre...eller hur!

Jag tycker de flesta sköter detta bra, jag tror även att de felsta lägger ut sin nyinkommna lista när leveransen kommer in, och sedan uppdaterar vid nästa beställnings/leveranstillfälle...eller kanske när dom känner att dom har tid. Sen - vad spelar det för roll....VI köper fisk som vi vill ha, oftast efter det att vi bestämmt att vi vill ha en viss sorts fisk, och då kan man väl ringa/skriva och fråga om den finns för försäljning ELLER om dom kan ta in den?

DD

Jag håller inte helt med dig. Som jag skrev tidigare tycker jag at Simonstorp har en lagerlista som är hyfsat uppdaterad. Jag har varit där och tittat och de hade verkligen allt jag sett på lagerlistan samma dag. Akvarieleasings lista på nätet tror jag är någon stans mellan ett halvår och 2 år gammal (de har två olika listor, excel-listan verkar mer aktuell). Den tredje och stösta grossisten Imazo har ingen lista som är tillgänglig för privatpersoner.

Jag förstår inte riktigt skillnaden på att hålla reda på sina fiskar och hålla reda på andra produkter. Jag har jobbat på lager (för 15 år sedan) och där fanns total kontroll på exakt vilka olika produkter (tusentals) och hur många av varje lott nummerr som fanns inne. Så bra koll krävs inte alls för att kunna lägga ut en hyfsad lista som uppdateras någon gång i veckan på nätet och kostnaden för detta kan inte vara särskilt stor.

Problemet är väl snarare att butiker och grossister inte riktigt ser att alla skulle kunna tjäna på att kunden kunde se vad som finns tillgängligt och beställa detta (mot handpenning).

Min erfarenhet från butikerna är väl att om man frågar om något så säger de att det nog kommer in nästa vecka. Det verkar helt kvitta vad man frågar efter, ovanliga fiskar eller falukorv, det kommer nog nästa vecka (därmed inte sagt att detta gäller alla butiker och säkert inte akvarielagret som jag bara besökt en gång).

Mvh

olof

Robin
2006-09-15, 12:24

Det är där allt sker!
Blipp-maskiner finns att tillgå ute vid fångstplatserna. Du behöver bara åka dit, dyka ner i plurret och blippa snygga fiskar. ;)

ciklidMartin
2006-09-15, 15:56
Att jämföra akvariebutikerna i Danmark med akvariebutikerna här hemma är inte riktigt rätt. I Danmark arbetar flerta butiker med egen import av VF exlusiva fiskar. Marknaden ser helt annorlunda ut eftersom det finns ett enormt sug efter dessa fiskar. I Sverige är det inte många som regelbundet lägger ut stora summor på nya VF fiskar. Eftersom de flesta av oss akvarister här hemma avsätter väldigt liten budget för fiskinköp ser marknaden inte alls ut som i Danmark. Butikerna i Danmark tar hem tex en Malawisändning typ som denna senaste till MalawiCarsten:

http://www.cichlids.dk/annoncer/vis/9864/

Sen säljer de huvuddelen innom ett par månader och tar hem en ny sändning. Jag tror att det skulle vara svårt att köra denna verksamhet i Sverige.

Mvh

olof

Visst finns det de som arbetar på detta sättet även i Sverige! Kanske är de inte så stora att de påverkar det totala utbudet, men visst finns de. De köper in fisk som till största delen är paxad redan innan den kommer hem.

/Martin

Lacustris
2006-09-15, 21:47
Om man sammanfattar tråden (på ett provocerande sätt) kan man alltså konstatera:

Allt är precis så bra som det bara är möjligt här i Sverige.
Eller:
Att göra det lättare för kunden att specialbeställa fisk och/eller ha uppdaterade lagerlistor är omöjligt.

Att det finns större och mer välsorterad marknad i t.ex Danmark beror på att de till skillnad från oss både vill ha och har råd att betala VF, F1 och "exklusiva" fiskar. Hur de kan ha uppdaterade lagerlistor har jag ingen förklaring till (har ju aldrig jobbat i djuraffär).

Nä, åter till en seriös diskussion.

Nog trodde jag att flertalet ciklid-fantaster hade uppskattat att ha ett större sortiment tillgängligt (jag inbillade mig det iallafall).
Jag får dessutom uppfattningen att de som har minst intresse av förändringar i distributionsformerna och bara ser omöjligheter i någon form har anknytning till akvariebutik (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag ser ingen omöjlighet i att grossisterna blir mer synliga och underlättar för kund att specialbeställa det som man inte hittar i butik. Internet är ett bra verktyg för detta och man behöver inte störa butikspersonalen med tidsödande specialönskemål.
Levereras sker sedan av den beställda fisken till av kunden vald butik via ordinarie distributionsled. Då missgynnas ingen.

Och med handen på hjärtat, hur många har inte suttit och dreglat över lagerlistor på nätet och önskat att de lätt och smidigt kunde få hem fisken i akvariet? VF och ovanliga fiskar kostar men jag tror många varit beredda att köpa och betala priset om möjligheten funnits.

På något sätt torde det ligga i NCS intresse att verka för att berika hobbyn med fler arter och föra in mer nytt blod i form av VF.

Gabbi
2006-09-15, 21:59
Om man sammanfattar tråden (på ett provocerande sätt) kan man alltså konstatera:

Allt är precis så bra som det bara är möjligt här i Sverige.
Eller:
Att göra det lättare för kunden att specialbeställa fisk och/eller ha uppdaterade lagerlistor är omöjligt.

Testa debattera utan att medvetet och uttalat vara så provocerande hela tiden så kanske responsen blir annorlunda.

Att det finns större och mer välsorterad marknad i t.ex Danmark beror på att de till skillnad från oss både vill ha och har råd att betala VF, F1 och "exklusiva" fiskar. Hur de kan ha uppdaterade lagerlistor har jag ingen förklaring till (har ju aldrig jobbat i djuraffär).

Fast att de verkligen är så uppdaterade vet du ju inte, för du har ju inte beställt varje art som grossisterna har. Jag har.

Nä, åter till en seriös diskussion.

Nog trodde jag att flertalet ciklid-fantaster hade uppskattat att ha ett större sortiment tillgängligt (jag inbillade mig det iallafall).
Jag får dessutom uppfattningen att de som har minst intresse av förändringar i distributionsformerna och bara ser omöjligheter i någon form har anknytning till akvariebutik (rätta mig gärna om jag har fel).

Nejdå, inte alls. Däremot har de som jobbar i eller äger akvarierelaterade butiker varit med om några fiskleveranser där det inte fungerat som en datoriserad IKEA-order. Vad sägs om att du sitter och tittar i roliga listor på nätet och googlar upp hundrafemtio spännande afrikanska fiskar, beställer femtio av dem, inreder akvarium åt dem precis som det står på nätet, hämtar lådorna på Arlanda, åker till butiken, öppnar dem och inser att du just fått tjugofem lådor elefantfisk!!

Jag ser ingen omöjlighet i att grossisterna blir mer synliga och underlättar för kund att specialbeställa det som man inte hittar i butik. Internet är ett bra verktyg för detta och man behöver inte störa butikspersonalen med tidsödande specialönskemål.
Levereras sker sedan av den beställda fisken till av kunden vald butik via ordinarie distributionsled. Då missgynnas ingen.

Låter som en bra ide, och en som vi säkerligen skulle vara med på.

Och med handen på hjärtat, hur många har inte suttit och dreglat över lagerlistor på nätet och önskat att de lätt och smidigt kunde få hem fisken i akvariet? VF och ovanliga fiskar kostar men jag tror många varit beredda att köpa och betala priset om möjligheten funnits.

På något sätt torde det ligga i NCS intresse att verka för att berika hobbyn med fler arter och föra in mer nytt blod i form av VF.

(tio tecken)

cf.akvarielagret
2006-09-15, 22:03
Lacustris
om du tror att det är en brandfackla som du kastar in tror du
men jag tycker att det mer är en utbränd tändsticka,
du verkar att tro att alla varor är
fyrkantiga
tål kyla
ingen tillsyn
billig frakt typ dörr till dörr
skickas alltid rätt sort
alla ser likadana ut
alltid par
att om frakten är billig så blir fiskarna det
fiskarna kommer alltid 48 timmar efter att man tryckt enter
du kanske tycker likadant om hundar (Jättebra en dobermann från Polen för en femhundring)
ha det bra
Christer

deelay
2006-09-15, 22:08

Om alla fiskar va lätta att få tag i så behövs ju inga "spännande lagerlistor" eftersom inget är spännande eftersom det är lätt att få tag på =) Jag tycker det rent generellt är en tråkig utveckling detta fenomen i moderntid, vad det än handlar om så vill nästan alla att allt ska va så lätt att få tag i så man tappar tjusningen i att längta, längtan och drömmen är faktiskt
större än att det... och hur glad blir man inte när man dreglat över en fisk i 3-4 år och lyckas få tag i den, grym känsla ist föratt man kan beställa allt i konings böcker o ha det hemma för normalpris inom 24timmar, jag skulle inte tycka det va lika roligt iaf, rariteterna skulle ju garanterat försvinna. Tjusningen är ju att det kostar och tar tid =)

JockeB
2006-09-15, 22:15
Om alla fiskar va lätta att få tag i så behövs ju inga "spännande lagerlistor" eftersom inget är spännande eftersom det är lätt att få tag på =) Jag tycker det rent generellt är en tråkig utveckling detta fenomen i moderntid, vad det än handlar om så vill nästan alla att allt ska va så lätt att få tag i så man tappar tjusningen i att längta, längtan och drömmen är faktiskt
större än att det... och hur glad blir man inte när man dreglat över en fisk i 3-4 år och lyckas få tag i den, grym känsla ist föratt man kan beställa allt i konings böcker o ha det hemma för normalpris inom 24timmar, jag skulle inte tycka det va lika roligt iaf, rariteterna skulle ju garanterat försvinna. Tjusningen är ju att det kostar och tar tid =)

Kunde inte hålla med mer!

deathdealer
2006-09-15, 22:16
Lacustris menar VÄL!!!
Grejen är väl bara den att allt man vill genomföra kostar TID och PENGAR!
Jag är 100% säker på att akvariebutiker hjälper dig att ta in den fisk du vill ha OM möjlighet finns! Jag tror INTE att grossister vill ha 50 samtal om dagen från privatpersoner som undrar om Guppius Fortum finns att köpa....och 50 samtal om dagen "Har dom kommit än" *asg*

Vill man ha en speciell fisk, fråga!

MEN det kommer ALDRIG bli billigt att köpa VF! Det kan så vara att det är billigare i Danmark än i Sverige, MEN det kan ha många orsaker, och vad säger det om OSS?!?!?!?

Nepp, bra med folk som är intresserade av speciella fiskar...absolut...

DD

Björn
2006-09-15, 22:24
Uppdaterade lagerlistor borde i realiteten vara hur lätt som hellst. Många av de stora fiskgrossisterna skickar ut aktuella listor till sina återförsäljare två-fyra ggr per månad. Har man underlag att trycka upp en lista i ett par hundra exemplar borde man väl kunna använda samma aktuella underlag att lägga upp på webben ett par ggr i månaden? =)

En del butiker har lagerlistor som uppdateras en gång i veckan. det kan ju inte ta så fasligt lång tid att göra. Hade jag fast egen butik med hemsida hade jag gjort allt för att ha en hyfsat uppdaterad lista uppe. Hur många här kollar inte eventuella listor innan man åker på långresa?

Mvh
Björn

Lacustris
2006-09-15, 23:59
Tillgången styr efterfrågan:
Som det är nu känns det mycket svårt att påverka grossisternas sortiment i Sverige. Är det verkligen så som t.ex. Simontorp tydligen tolkat det att vi hellre köper fabriksodlade ciklider österifrån än att vi betalar någon krona mer för bra svenskodlad kvalitet?

Efterfrågan styr tillgången:
Anledningen till att utbudet på ciklider är såpass mycket bättre i t.ex. Danmark tror jag beror på att avståndet mellan kund och "grossist" är mindre. Butiken (som oftast även är importören/grossisten) får signaler direkt från kund och har lättare att bedöma markanden och därmed tillfredställa kunden. Tillfredställda kunder gör att marknaden ökar.

Min förhoppning är att vi i Sverige skall kunna ha ett brett sortiment fisk av god kvalitet.
Jag hoppas att det skall bli lättare och enklare att kunna köpa annat än platy/golden via den "egna" handlaren på "landsbygden".
Jag vill inte vara tvungen att köra till Danmark för att köpa VF (eller odlad fisk där fångstplatsen är dokumenterad).
Privatodlad och privatsåld fisk finns ju förståss men det är ju inte det som denna tråd handlar om.

Frågan är väl egentligen vad som kan göras för att få ett större utbud som är mer lättillgängligt för slutkunden. Mycket hänger på grossisternas vilja att vidareutveckla och modernisera verksamheten.

deathdealer
2006-09-16, 11:14
Uppdaterade lagerlistor borde i realiteten vara hur lätt som hellst. Många av de stora fiskgrossisterna skickar ut aktuella listor till sina återförsäljare två-fyra ggr per månad. Har man underlag att trycka upp en lista i ett par hundra exemplar borde man väl kunna använda samma aktuella underlag att lägga upp på webben ett par ggr i månaden? =)

En del butiker har lagerlistor som uppdateras en gång i veckan. det kan ju inte ta så fasligt lång tid att göra. Hade jag fast egen butik med hemsida hade jag gjort allt för att ha en hyfsat uppdaterad lista uppe. Hur många här kollar inte eventuella listor innan man åker på långresa?

Mvh
Björn

Ursäkta mig...MEN vad är det då vi pratar om?????
och sen - VILKEN grossist är intresserad av att ge PRIVATPERSONER sina listor????
Nu är jag borta...fattar nada...en skriver att det inte funkar, du skriver att de största...????

Men om det är så enkelt, varför tar ni som gärna vill ha uppdaterade listor inte kontakt med de grosssiter ni pratar om, och gör en sammanställning som ni uppdaterar här????
Extremt lätt att klaga, inte helt lika enkelt att genomföra något!

(och ÅTER igen, ingen kritik mot någon personligen, vi för en diskussion, och jag vill verkligen inte låta nervärderande mot någon!!!)

DD

Björn
2006-09-16, 11:57
Jag tror att de flesta grossister är intresserade av att ge privatpersoner tillgång till sina lagerlistor, men naturligtvis UTAN priser utskrivna. Detta gör ju att grossisten har lättare att sälja även lite udda fisk. Privatpersonen ser vad dom har hemma, men beställer den som vanligt via sin lokala butik. Jag har beställt hem en hel del fisk till folk som sett den i en lista, men som aldrig hittar fisken i butik eftersom butikerna inte vågar ta hem allt för udda fiskar. De flesta butiker tjänar ju sina pengar på tetror, guppy, svärdbärare, platy och ancistrus =)

Vill ni ha senaste listan från Akvarieteknik, utan priser, så säg till... =)

Mvh
Björn

Lacustris
2006-09-16, 14:40
Aquarim Malawi i Örebro är ett lysande exempel på hur det skall se ut och fungera!
http://www.proteamity.se/foreningar/innehall.asp?Id=7&InnehallId=1017
Hoppas fler grossister tar efter!

Har dock ingen egen erfarenhet av att handla därifrån. Någon som har erfarenheter?

specmats
2006-09-16, 15:58
har handlat av aquarium malawi många ggr, det funkar klockrent så länge man håller sej till listan, vill man ha nått speciellt går det oxå bra, iaf dom gånger jag har beställt, dock får man vara beredd på att då köpa ett stort parti, kanske 15-30 fiskar av samma art om den är svårsåld. Ska eventuellt lägga in en beställning på Ps.Elongatus "aggressive" el Mbamba bay tz. som stuart grant kallar den för. http://www.lakemalawi.com/frames/cichlid_gallery.htm

Lacustris
2006-09-16, 17:14
har handlat av aquarium malawi många ggr, det funkar klockrent så länge man håller sej till listan, vill man ha nått speciellt går det oxå bra, iaf dom gånger jag har beställt, dock får man vara beredd på att då köpa ett stort parti, kanske 15-30 fiskar av samma art om den är svårsåld.

Låter lysande! Just att de kan ta något speciellt också om kunden önskar.
De stora partierna är förståeligt. Det enda som saknas är på något sätt ett forum där man kunde undersöka om fler är intresserade av att få hem en speciell art och på så sätt kanske kunna dela på ett parti.
Jag har ingen aning hur detta skulle kunna gå till. Kanske någom form av önskelista där man anmäler sitt intresse och maximalt antal djur för en viss art. Finns tillräckligt stort intresse för en viss art får man göra en bindande beställning som sedan går till order om tillräckligt många menar allvar och tillräckligt antal uppnåtts.

Nackdelen är att man går "förbi" den lokale handlaren. Jag vill värna om butikerna och fortsatt kunna gå och titta på fisk och känna på saker. Jag vill därför gärna ha med butikerna i detta även om jag får betala någon krona extra.

Vad finns det för möjliheter? Ideér?

deelay
2006-09-16, 20:10
Ska eventuellt lägga in en beställning på Ps.Elongatus "aggressive" el Mbamba bay tz. som stuart grant kallar den för. http://www.lakemalawi.com/frames/cichlid_gallery.htm

Hallo!

Säg till innan... det vet du, det har vi pratat om förut =)

Tony
2006-09-16, 20:12
Jag skrev tidigare i tråden om MM Ciklidimport, och MadMartin skrev också om upplägget.

Troffemicke kör vad han kallar "samimport". Det hela går ut på att du antingen väljer arter från en befintlig lista, eller så lägger du in ett önskemål som för det mesta går att skaka fram.

Det finns för- och nackdelar med denna typ av verksamheter såklart:

Nackdelar:
- Du har ingen chans att se fisken innan köp.
- Du står i princip hela risken. Om fisken är död när den anländer får du väl igen stålarna, men dör de efter ett tag är det dina problem.
- På lång sikt kan det innebära att butiker tappar såpass att de tvingas slå igen. På ännu längre sikt kan det innebära att butikernas minskade förtjänster slår tillbaka på hobbyn genom ett sämre utbud.

Fördelar:
- Du kan få tag i princip vad som helst (från de sjöar där MM importerar från såklart)
- Oftast ett lägre pris än i butik (se även nackdelen ovan)
- Butikerna slipper ta risken att ta in fisk som kan vara såpass svårsåld att den dör innan den blir såld.

Säkert finns det massor att fylla på, men är man villig att chansa har man ju genom detta alternativ alla möjligheter att få tag på super-rariteter.

MalawiMannen
2006-09-16, 20:12
Vi på zoogiganten har just lagt en beställning till Örebro-malawi
den sändningen kommer på torsdag om allt går som ddeet är sagt
får in ca 10 nya sorter
Det är bara att titta in på vår artlista till helgen då lär dom stå där
//Lasse

specmats
2006-09-16, 20:45
"Hallo!

Säg till innan... det vet du, det har vi pratat om förut =)"

Det handlar om ett helt nytt akvarium och jag funderar skarpt på att få tag på den arten, planerar att det ska ske under hösten och det vore kanon om du då vill joina..

StefanL
2006-09-16, 21:07
Vi på zoogiganten har just lagt en beställning till Örebro-malawi
den sändningen kommer på torsdag om allt går som ddeet är sagt
får in ca 10 nya sorter
Det är bara att titta in på vår artlista till helgen då lär dom stå där
//Lasse

Bäst att passa på när man kan va? Malawimannen... ;)

MalawiMannen
2006-09-16, 21:50
Ja ska man inte det? ;)

MalawiMannen
2006-09-16, 22:08
Vill bara visa att ddet finns även svenska butiker som använder lagerlistor
vilket vi ska börja göra för att folk längre upp ska kunna se vad vi har o då kanske kunna planera en resa neråt
Är det fel?
Vi butiker finns ju till för kunderna

deelay
2006-09-16, 22:22
Vill bara visa att ddet finns även svenska butiker som använder lagerlistor
vilket vi ska börja göra för att folk längre upp ska kunna se vad vi har o då kanske kunna planera en resa neråt
Är det fel?
Vi butiker finns ju till för kunderna
Med risk för att låta negativ, har jag ändå åkt från sthlm till malmö så känns det som jag lika gärna kunde åkt till Alborg(malawicarsten osv) typ ist men jag förstår vad du menar och tanken är god.

MalawiMannen
2006-09-16, 22:25
vill att fler butiker följer vårt exempel
det är inte så svårt att ha en fungerande lagerlista

StefanL
2006-09-16, 22:37
Ja ska man inte det? ;)

Det är aldrig fel att chansa...du kan ju tjäna på det och det är ju precis det som var syftet. :D

MalawiMannen
2006-09-16, 22:38
jag tjänar inget på det
Jag jobbar bara där
Men vill få ut lite mer ovanligt på marknaden
O det är lättare när kunden kommer o berättar eler mailar o säger vad dom söker
Vilket jag gillar för man kan själv lära sig ngt nytt

Lacustris
2006-09-16, 22:52
Jag tycker det är lysande att butiker väljer att utvecklas, både med lagerlistor och med sortiment.
För att sådant skall fungera krävs naturligtvis eldsjälar och/eller att man faktiskt ser affärsiden med att ge kunderna bättre service.

Förresten så förekommer det redan hyfsat mycket smygreklam här så det känns nästan mer ärligt att skriva rakt ut.........

MalawiMannen
2006-09-16, 22:54
ja ärlighet är lättast för alla

StefanL
2006-09-16, 23:18
jag tjänar inget på det
Jag jobbar bara där
Men vill få ut lite mer ovanligt på marknaden
O det är lättare när kunden kommer o berättar eler mailar o säger vad dom söker
Vilket jag gillar för man kan själv lära sig ngt nytt

Varför jag kommenterade ditt inlägg beror på att det egentligen strider emot forumets regler att marknadsföra sig via forumet. ;)

MalawiMannen
2006-09-16, 23:21
oj shit
Tänker inte som vanligt
Ja dom tar välbort det om dom anser att det är fel
Inte min mening

StefanL
2006-09-16, 23:22
oj shit
Tänker inte som vanligt
Ja dom tar välbort det om dom anser att det är fel
Inte min mening

Det är väl inte hela världen... :D
Rätt inställning iallafall MalawiMannen.

MalawiMannen
2006-09-16, 23:28
Tackar för det

Gabbi
2006-09-17, 01:15
Får vi också skriva i forumet varje gång vi får en sändning då?;)

Micke
2006-09-17, 01:28
Får vi också skriva i forumet varje gång vi får en sändning då?;)
Akvrielagret är rabattbutik och har därför en informationssida på www.ciklid.se (http://www.ciklid.se) där information om sändningar och lagerlistor kan läggas in.
http://www.ciklid.se/annonsor_visa.asp?NR=4

kaj.p
2006-09-17, 01:31
Beror väl på vad man är ute efter - försvann grossiterna så skulle säkert 75% av sveriges affärer försvinna. Nåväl säger en del då - dom affärerna som försvinner är ju ändå då dom minsta och minst välsorterade så det kan ju kvitta ändå. Visst men samtidigt så är det ju som så att utan affärer så försvinner ju rekryteringen av nya presumtiva medlemarna till t.ex. NCS eftersom nästan alla av oss en gång i tiden har börjat med ett litet akvarium med de allra vanligaste fiskarna.

Men oavsett vilket så är ju ändå din fråga rätt lite meningslös eftersom vi med de nya lagar som är på gång vad gäller transporter samt karantän etc. i praktiken kommer att innebära att utvceklingen blir tvärtom - dvs de enda som kommer att kunna importera och sedan sälja vidare till affär är de allra största grossisterna.

Detta tror jag inte ett dugg på, det är nog så att du lever i det förgågna Kjell. Klart mer o mer ser fördelen med direktimport. Logistik lönar sig t.om för den lilla butken.
Sedan gällde min fråga inte fisk utan akvaristik överhuvudtaget. Inom EU finns det en fri marknad. Tror inte zoohandeln hängt med här specillet inte när det gäller möjligheter. Men man ser ju att fler o fler vaknar o hänger på.
Sedan när det gäller lagstiftningen Varför ta ut den i förväg? Inte ens du vet idag hur det blir.

deelay
2006-09-17, 01:45
En liten ide...

Dom butikerna som vill och är intresserade kan ju ha en egen "spalt" eller en egen tråd under övrigt där man kan prata och fråga butiken i fråga, butiken kan även göra reklam för sin butik i sitt ämne... kan ju bli gansa bra om man utvecklar det lite och lär nog inte bli så många butiker som hakar på så det lär nog vara genomförbart eller?

Kalle-Maja
2006-09-17, 08:31
Lovade ju att inte återkomma men gick ändå i gång på ett par saker. Ett, MalawiMannen verkar trevlig men hans inlägg känns minst sagt jäviga. Bort. Två, glöm inte butikens roll som grossist åt privatodlarna, rådgivningsfunktionen eller det höga värdet av direkt tillgänglighet. Jag gissar att en hel del kunder åker till affären och "köper fisk".

MalawiMannen
2006-09-17, 08:40
Jasså jäviga
Jag bad om ursäkt för att jag skrev som jag skrev
Jag jobbar där o vill förbättra för alla
Skulle kanske som dom skrev tidigre i tråden ha en flik där butiker kunde lägga upp sina art listor det skulle kunna undderlätta för alla
Att lätt kunna samla allt på ett ställe
Som sagt ber oom ursäkt om jag skrivit ngt som inte passade här
///MalawiMannen

Kjell Fohrman
2006-09-17, 11:20
Detta tror jag inte ett dugg på, det är nog så att du lever i det förgågna Kjell.
Så man lever i det förgågna om tar hänsyn till kommande lagstiftning och den utveckling som de facto pågår. Till exempel att antalet akvarieaffärer har minskat med uppåt 30% i Tyskland de senaste åren. De som försvinner är de små affärerna med ett brett utbud - de som däremot ökar är typ supermarkets som bara har de vanligaste fiskarna i rött, gult, blått och svart.

Klart mer o mer ser fördelen med direktimport. Logistik lönar sig t.om för den lilla butken.Sedan gällde min fråga inte fisk utan akvaristik överhuvudtaget. Inom EU finns det en fri marknad.
Just därför har jag bara räknat med de EU-lagar som är på gång. Redogjorde ju t.ex. för de nya transportreglerna för vertebrater på mötet i GCG för några dar sen.

Sedan när det gäller lagstiftningen Varför ta ut den i förväg? Inte ens du vet idag hur det blir
Därför att inte jag lever i det förgågna;)

Lacustris
2006-09-17, 13:53
En liten ide...

Dom butikerna som vill och är intresserade kan ju ha en egen "spalt" eller en egen tråd under övrigt där man kan prata och fråga butiken i fråga, butiken kan även göra reklam för sin butik i sitt ämne... kan ju bli gansa bra om man utvecklar det lite och lär nog inte bli så många butiker som hakar på så det lär nog vara genomförbart eller?

Jag instämmer.
Tror nog detta är en idé att spinna vidare på, något kreativt och genomförbart som kommit ut av diskussionen!

Kan kanske vara en väg även för de lite mindre butikerna att visa sig på nätet.
En hel del av NCS rabattbutiker har ju inte hemsida så detta kanske varit ett sätt att hjälpa dem nå en bredare publik. Egna hemsidor i all ära men det kräver kunnande och engagemang från butiksinnehavaren, och steget är nog stort för många. Att på detta sätt ha en möjlighet för dem att skriva vad de har hemma och vad som är på väg in vore förträffligt.
Att låta dem få en direkt webadress som t.ex. www.ciklid.se/Affärsnamn hade kanske gjort att fler hittat till NCS?
Kanske även ett sätt att locka fler butiker till att bli rabattbutiker, för nog bör väl detta vara en möjlighet som endast rabattbutiker skall kunna ta del av?

Ett sätt att värna om våra specialbutiker dessutom.
Instämmer f.ö. med Kjell Fohrmans synpunkter kring den tyska marknaden. Vi har sett första steget här i Sverige med Hornbach. Skylten "Då avdelningen inte är bemannad, tag kontakt med trädgårdsavdelningen" visar lite hur det kan sluta.

Lite synpunkter från styrelsen kring dessa funderingar att erbjuda rabattbutiker ett mer lättredigerbart utrymme, lika lättarbetat som ett forum, här på NCS sida hade varit välkommet.

Tony
2006-09-17, 14:47
Lite synpunkter från styrelsen kring dessa funderingar att erbjuda rabattbutiker ett mer lättredigerbart utrymme, lika lättarbetat som ett forum, här på NCS sida hade varit välkommet.

Alla anslutna butiker och företag har redan supersmidiga egna avdelningar på ciklid.se. Dessutom har de alla möjligheter i världen att använda sig av Köp&Sälj. Problemet ligger snarare i att de allra flesta butiker inte använder funktionen.

Lacustris
2006-09-17, 14:52
OK, då är jag med.

Jag trodde att medlemsbutikernas statiska sidor berodde på att det var svårhanterligt.

Synd att de inte ser och utnyttjar möjligheten att marknadsföra sig bättre.

Hör eller ser jag att en butik har något speciellt hemma brukar det sluta med att jag åker dit och köper.
Vet jag inte vad de har hemma så blir besöken mer sporadiska och sannolikheten att jag handlar något är mindre.

Jag är övertygad om att lagerlistor och information om nya leveranser i någon form är bra för butikernas omsättning.
Att Danmark har ett bättre utbud och större efterfrågan tror jag delvis är ett resultat av denna form av marknadsföring. Jag hoppas vi så småningom kan få samma snurr som danskarna fått!

StefanL
2006-09-17, 16:07
Alla anslutna butiker och företag har redan supersmidiga egna avdelningar på ciklid.se. Dessutom har de alla möjligheter i världen att använda sig av Köp&Sälj. Problemet ligger snarare i att de allra flesta butiker inte använder funktionen.

Kan det vara att de som har butik sällan har tid att sitta ner framför burken och plinka in diverse uppgifter? Jag skulle nog se att de fick stöd med den här biten...t ex att de kan skicka mail till någon på NCS som ansvarar med att fylla i det som de önskar ha skrivet som information. Å andra sidan så har en del av dem väldigt bra uppbyggda hemsidor samt att de har reklambanners här, vilket nog många anser räcker. Det kan bli lite "kaka på kaka" och den tid som läggs ned ges inte tillbaka i fler kunder från den reklam de redan har...

Lacustris
2006-09-17, 19:22
Som ett resultat av denna diskussion började jag grunna på hur många butiker/grossister som egentligen höll sig med lagerlistor.
Det var en hel del faktiskt.

Startade därför en ny tråd under Övrigt: "Lagerlistor fisk - Länkar" (hittade inget lämpligare ställe, flytta gärna). http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=53733

Tyckte det hade varit trevligt att ha direktlänkar till lagerlistor samlade på ett ställe.

Min lista är långt ifrån komplett, jag begränsade mig initialt till Sverige, NCS rabattaffärer och grossister.
Om alla hjälps åt att fylla på så kanske det blir komplett vad det lider?

Vad jag tror är att det blir svårt att hålla listan uppdaterad och aktuell så egentligen skulle den behöva spaltas upp och administreras av någon eller kanske införlivas i NCS länkarkiv istället om intresset är tillräckligt stort.

Wilhelm
2006-09-17, 19:35
Jag skulle nog se att de fick stöd med den här biten...t ex att de kan skicka mail till någon på NCS som ansvarar med att fylla i det som de önskar ha skrivet som information.

Stefan Larsson kanske?

Jag tycker att det är roligast att bli överraskad och se en fisk i butiken som jag absolut måste ha.

Har man sedan god kontakt med "sin" akvarieaffär, så brukar dom kunna ta hem det man vill ha i 99 fall av 100. Då behöver man inte jaga runt hos alla som kanske har inaktuella lagerlistor som är flera månader gamla.

Lacustris
2006-09-17, 19:53
Jag tycker att det är roligast att bli överraskad och se en fisk i butiken som jag absolut måste ha.

Har man sedan god kontakt med "sin" akvarieaffär, så brukar dom kunna ta hem det man vill ha i 99 fall av 100. Då behöver man inte jaga runt hos alla som kanske har inaktuella lagerlistor som är flera månader gamla.

Jag håller helt med, och samtidigt inte.
"Fisk-safari" bland närliggande butiker är ett absolut måste med jämna mellanrum och ja, det är jättekul att hitta något nytt till karet.
Däremot kan jag behöva en "vill-ha" impuls för att motivera t.ex. en resa från Skåne till Göteborg (eller Danmark....). Hittar man ett "måste" i en lagerlista kan man ju dessutom alltid kolla att listan är aktuell och boka.
Den lokale handlaren har sina inkörda grossister och det är inte alltid de har samma kontaktnät som andra, kanske mer specialiserade butiker, därför kan det vara lite svårt ibland.

StefanL
2006-09-17, 20:06
Stefan Larsson kanske?

Nepp. Inget jag ställer upp på. Jag tycker sådant ska skötas av den person som är ansvarig för kundkontakter.

Visst finns det många spontanköpare...men jag kan ju säga att jag hellre styr kosan dit där jag vet att de arter jag är intresserad av finns. Jag har inte mycket tid över att botanisera halva Sverige för att kanske hitta någon art som kanske kan fungera i mitt kar. Nej..fram med listor och fram med uppdaterade listor! ;)