handdator

Visa fullständig version : Hur plantera växter till jordätare

Carl
2002-08-21, 10:10
Hej.
Jag har ett kar med några stor geophagusar som vänder oppoch ner på alla sand ideligen. Har lite växter i ,mest ormbunkar och sånt som ibnte behöver vara i sande. Vissa växter har jag försökt att "ringa in" med stenar för att dom ska få vara ifres, funkar inte riktigt. Jag tänkte man kanske skulle plantera grejerna i en kruka av nåt slag?? hur gör man då? vad använder man?
Tackar på förhand
Carl

Hasse_H
2002-08-21, 10:20
Jag har också bl.a. jordätare. En del av mina javaormbunkar brukar jag kila fast i nån rot, en del får flyta fritt och några försöker jag plantera i sanden. Åtminstone mina jordätare har sina favoritställen i karet där de gräver, andra delar av karet får vara ifred och där får också växterna sitta kvar.

Plantera i kruka skulle nog också fungera. Binda fast dem på nån lämplig sten går också bra.

/Hasse

- http://och.nu/ciklid -

Anette
2002-08-23, 17:33
Hej Carl!

Plantera växterna i en lerkruka eller en plastkruka som du gör lite extra hål i sidorna på. Du kan plantera i vanligt grus men "bottna" med lite lera tex för gödningens skull. Placera lite stenar/rötter runt krukan så att de inte kommer åt den. Stenarna kan gärna stå på bottnen.
Med lite pyssel blir det riktigt bra.

Lycka till
Anette

Anne E
2002-08-24, 01:14
Hej Carl !
Om du väljer lerkrukor så köp nya....
mvh Anne

Hank
2002-08-26, 13:32
Jag använder välsköljda glasburkar,typ syltburkar,
som är lätta att dölja (genomskinliga).
Ett par "gödningskulor" brukar oxå göra susen.